به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مسعود شکوهی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آغاز فرآیند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم از تاریخ 19 تیر اظهار کرد: دانش آموزان پایه نهم در این روز همراه با والدین خود در مدرسه حضور یابند تا پس از دریافت مشاور و راهنمایی یک ساعته از سوی مشاور مدرسه و دریافت خدمات تخصصی رشته تحصیلی خود را انتخاب و برای ثبت نام در دوره متوسطه دوم اقدام کنند.
وی افزود: برای هدایت تحصیلی در پایه نهم سامانه متمرکز هدایت تحصیلی طراحی شده است؛ همچنین در این روند 35درصد عملکرد تحصیلی و 65درصد بررسیهای مشاورهای تأثیرگذار است
مدیرکل امور مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: والدین این موضوع را مدنظر قرار دهند که استعداد و رغبت دانشآموز در انتخاب رشته اهمیت خاصی دارد چرا که درسهای دوره متوسطه اول نشانگر خوبی برای انتخاب شاخه و رشته تحصیلی نیست چرا که این دروس عمومی هستند.
شکوهی بیان کرد: خانوادهها از دریافت مشاوره توسط افراد غیرمتخصص خودداری کنند و تمام جوانب از سوی مشاور مدرسه به آنها ارائه میشود.مشاوران مدارس از تاریخ 19 تیر به مدت دو هفته در مدارس حاضر هستند تا راهنماییهای لازم را برای انتخاب رشته به دانش آموز ارائه کنند.
وی ادامه داد: هر دانش آموز به طور متوسط 8 تا 10 انتخاب دارد و لازم است برای قطعی کردن انتخاب آخر بررسی عمیقتر در محیط مدرسه داشته باشد، والدین توجه داشته باشند با توجه به جو جامعه و تبی که درخصوص برخی از رشتهها وجود دارد، فرزندان خود را مجبور نکنند تا به رشتهای بروند که آینده آن مورد علاقه دانشآموز و نیاز جامعه نیست.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد: در جامعه ما نیازهای آینده شغلی به طور صددرصد مشخص نیست، لذا بهترین انتخاب، انتخاب است که با استعداد و رغبت هماهنگ باشد.
شکوهی با اشاره به اینکه جلسه شورای برنامهریزی هدایت تحصیلی برای نخستین بار در آموزشوپرورش به ریاست معاون پرورشی و فرهنگی برگزار و کمیته هدایت تحصیلی ذیل کمیته شورای برنامهریزی هر هفته جلسه دارد، گفت: کار این کمیته تهیه دستورالعملها، پیشنهادات، سیاستها و شیوهنامههایی مخصوص هدایت دانشآموزان برای سالهای آینده است.
وی گفت: در راستای فرآیندی کردن هدایت تحصیلی مشاوران مدارس از سال آینده درس تفکر و سبک زندگی را در پایههای هفتم و هشتم با رویکرد کیفی در حوزه تحصیلی و شغلی یعنی آشنایی با رشتهها، شاخهها و کسب شایستگیهای لازم در این زمینه و شناخت نیازهای شغلی جامعه و امکانات منطقه تدریس میکنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: امیدواریم سال تحصیلی جدید سال شروع روند کیفی هدایت تحصیلی باشد و مطلوب این روند آن است که دانشآموز به نقطهای از انتخاب برسد که خود براساس استعداد، رغبت، نیاز جامعه و امکانات منطقه بهترین تصمیم گیری را داشته باشد.
ارسال نظر