شورای برنامه ریزی بزرگداشت هفته بسیج سازمان پژوهش برگزار شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، درجلسه شورای برنامه ریزی پایگاه شهید موسوی  که بعد از ظهر چهارشنبه 30 تیرماه برگزار شد، دکتر محمد کفاشان ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای انقلاب اسلامی و امام الشهداء به ویژه بسیجیان فرهنگی، دستور جلسه را قرائت و حاضران نظرات کارشناسی و پیشنهادات خود را بیان نمودند.

وی در ادامه تکریم و گرامیداشت بسیجیان را که در دوره دفاع مقدس و پس از آن در حفظ وحراست از ارزش های انقلاب انقلاب اسلامی با ایثار مال و جان خود منشاء خدمات شایانی بوده اند را جزئی از وظایف همه آحاد جامعه برشمرد و اضافه نمود: انتشار ویژه نامه ای متنوع، جذاب، چه از نظر فیزیکی و ظاهر و چه غنای محتوایی آن حاوی مسابقه، مصاحبه با مدیران ارشد سازمان و بخشی به ذکر خاطرات بسیجیان اختصاص یابد می تواند یکی از اقداماتی باشد که در هفته بسیج انتشار یابد.

کفاشان با تاکید بر راه اندازی شورای سردبیری ویژه نامه هفته بسیج اظهار امیدواری کرد کار تدوین نشریه با مشارکت نمایندگان همه دفاتر سازمان و افراد صاحب نظر هرچه زودتر آغاز گردد.

محمدی با بیان این مطلب که کلیات قضیه اندیشه مبارکی است، افزود: در تدوین اسناد و مکتوبات مربوط به دفاع مقدس باید ادبیات، قرائت و مستندات آن در بسته بندی فاخر و ممتاز متناسب با ذائقه مخاطبان تنظیم شود و کاری زیبا، پاک و آسیب شناسانه عرضه شود تا ضریب ماندگاری آن در دستان مخاطب افزایش یابد و به یک نگاه اکتفا نکند.

وی با اشاره به مسئله شناسی و نیازسنجی به عنوان نخسین گام، افزود: چندی پیش مقام معظم رهبری در جمع مسئولین واژه جدیدِ « جهادِ کبیر» را به ادبیات دفاع مقدس اضافه نمودند که جا دارد بیشتر مورد توجه و مداقه قرار گیرد. زیرا در ادبیات جهاد، واژه های جهاد اکبر(مبارزه با نفس) و جهاد اصغر (مبارزه با دشمنان خدا) را داشتیم و می طلبد متخصصین و صاحب نظران در این خصوص و نحوه عمل به آن به تحقیق و تبیین بیشتری بپردازند و مجلات رشد و ویژه نامه بسیج فرصت مناسبی برای طرح موضوع می باشد.

محمدی انتخاب اسم مناسب برای نشریه را گام دیگری در این راه برشمرد و اضافه کرد: اسم باید دارای ایهام باشد و ذهن خواننده را به کنکاش و کشف راز آن وادارد. پنجره و یا چلچراغ می تواند اسم مناسبی باشد.

وی با استناد به ضرب المثل معروف«آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند»، افزود: خاطرات باید دلنامه باشد و خاطرات 8 سال دفاع مقدس را به شیوه ای نو بازآفرینی کند تا در عمق روح و جان مخاطب نفوذ کند. همچنین ویژه نامه باید از تنوع کافی برخوردار باشد و از مطالب کلیشه ای و تکراری پرهیز نماید.

دکتر مظاهری ضمن تشکر از برگزار کنندگان جلسه و اعلام آمادگی اداره کل امور اداری برای همکاری و پشتیبانی از این اقدام ارزشمند فرهنگی بر ضرورت تشکیل شورای تحریریه تاکید کرد و اضافه نمود: اختصاص بخشی از نشریه به ارائه یافته های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس مفید خواهد بود و در ارتقاء شان نشریه به عنوان یک نشریه علمی پژوهشی موثر خواهد بود.

مشهدی فراهانی با طرح این سئوال که جامعه مخاطب نشریه مشخص نیست و تا جامعه هدف مشخص نباشد نمی توان از برنامه ریزی صحیح و اصولی سخن گفت، افزود: تنوع مخاطبان (کارکنان سازمان، خانواده آنان، فرزندان کارکنان، فرهنگیان بسیجی، دانش آموزان، سایر نهادها و ارگان ها و...) هریک ویژگی خاص و ذائقه متفاوتی دارند، لذا اول باید هدف و سپس مخاطب را مشخص کرد و به تناسب روحیه و خصوصیات شخصیتی آنان به تولید محتوا پرداخت.

وی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد سازمان بر مبنای بودجه ریزی عملیاتی که مورد توجه شخص وزیر نیز قرار گرفت، اضافه کرد: خوشبختانه اسناد تحولی در خصوص احیاء ارزش های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و ... رویکرد و هدایت های مناسبی دارد، لذا نباید فرصت را از دست داد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA