به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا ، شهیندخت مولاوردی که صبح امروز اولین روز آغاز سال تحصیلی جدید زنگ مدرسه دبیرستان حضرت فاطمهالزهرا (س) را نواخت، افزود: آمار بیسوادان در دنیا نشان میدهد هنوز در برابر فرصتهای آموزشی مشکلاتی وجود دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در حال حاضر طبق تعریف یونسکو توانایی خواندن و نوشتن و حتی تحصیلات دانشگاهی سواد محسوب نمیشود بلکه در قرن بیست و یکم سواد ارتباطی، مالی، رسانهای و رایانهای نیز مطرح است که از مهمترین آنها میتوان به سواد رسانهای اشاره کرد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: در ایران نیز نظام آموزشی اقدام به انتشار کتاب «تفکر و سواد رسانهای» کرده است و با این کار قدمی در راه آموزش این نوع سواد برداشته است. البته در دنیا و از جمله ایران، راه طولانی تا دستیابی به وضعیت مطلوب داریم.
مولاوردی تصریح کرد: به رغم اهداف و آرمانهای در نظر گرفته شده در قانون اساسی و اسناد بالادستی مانند سند چشمانداز 20 ساله هنوز خلاءها و چالشهای جدی برای دستیابی به وضعیت مطلوب در زمینه آموزش داریم. در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهشهای مجلس، 3 میلیون و 200 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که امیدواریم با انجام اقداماتی در آینده به شرایطی دست یابیم که کودک کار، خیابانی و بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش، دستیابی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: لازم است عدالت آموزشی در کل کشور و در تمام مناطق آن و حتی در مناطق داخل شهرها برقرار شود.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: قرار است در چارچوب برنامه آموزش برای همه که از طریق یونسکو پیگیری میشود، ارتقای کیفیت آموزشی، دستیابی به فرصتهای آموزشی و یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش تا سال 2030 محقق شود.
مولاوردی با اشاره به اعتبار تخصیص یافته در دولت یازدهم برای آموزش و پرورش گفت: اعتبار حوزه آموزش و پرورش از سال 92 تاکنون 82 درصد رشد داشته است که نشاندهنده اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به تفاهمنامههای معاونت امور زنان و خانواده با دستگاههای مختلف در زمینه آموزش دختران گفت: تفاهمنامههایی را با سازمان نهضت سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش منعقد کردهایم؛ البته با توجه به وضعیت کنونی، به نظر میرسد هنوز تا دستیابی دختران به فرصت عادلانه برای تحصیل فاصله وجود دارد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: ما پروژههایی را در زمینه آموزش و پرورش دختران تعریف کردیم که از جمله آنها میتوان به بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی دختران در مناطق محروم، افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، اقدام به تغییر باورهای غلط در زمینه دختران، آسیبشناسی روانی – اجتماعی دانشآموزان دختر در دوره دوم متوسطه اشاره کرد. که این برنامهها به پایان رسیده یا در حال اتمام است.
مولاوردی اضافه کرد: امیدواریم نظام آموزش و پرورش دانشآموزان را به گونهای تربیت کند که فارغالتحصیلان آن قدرت تعامل سازنده را داشته و در فرآیند اجتماعی، عنصر سازندهای باشند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان اظهار کرد: دروس جدیدی مانند «اقتصاد مقاومتی»، «محیط زیست» و «کارآفرینی» به دروس قبلی اضافه شده، که این دروس میتوانند راهگشا باشند و امیدواریم با پیگیری برنامههای دولت به اقتصادی دست یابیم که زن و مرد نمیشناسد و دانشبنیان است.
ارسال نظر