باسمه تعالی
جوابیه به مقالة « بازیگر معروف و تبلیغات شرکت چرم در کتاب درسی»
بازیگر معروف و تبلیغات شرکت چرم در کتاب درسی به روایتی دیگر
کتاب «تفکر و سواد رسانهای» از اسفند 1394 وارد جدول ساعات درسی دورة دوم متوسطه و از مهر 1395 وارد مدارس کشور شد. این کتاب با هدف: «پرورش توانایی نقد و بررسی هوشمندانة پیامهای رسانهای، مدیریت بهرهمندی از رسانهها و توانایی تولید مؤثّر پیام بوسیلة رسانههای در دسترس دانشآموز» طراحی و تدوین شده است. در رابطه با محتوای مقالة مورخ 12/7/95 تحت عنوان «بازیگر معروف و تبلیغات شرکت چرم در کتاب درسی» نکات ذیل جهت تنویر افکار عمومی ایفاد میشود.
همانطور که در مقاله مذکور اشاره شده در درس هفتم کتاب پانزده فن اقناع ذیل سیزده عنوان ارائه شده است و نمونههایی برای تشخیص این فنون توسط دانشآموزان در کتاب آمده است. سه مورد از این فنون که در یک عنوان آمده به شرح زیر است:
گواهیدادن ستارهها، نخبگان، و مردم عادی
پیامهای رسانهای اغلب کسانی را نشان میدهند که دربارة یک محصول، ایده، عقیده، قانون، و یا هر چیزی دیگر نظر میدهند و آن را تایید و گاهی هم رد میکنند. افرادی که برای این فن استفاده میشوند گاهی چهرهها (ستارهها) هستند و گاهی هم نخبگان و یا حتّی مردم عادی. این فن پای فرد سومی را به میان میکشد تا گیرندة پیام آن چه را که هدف فرستنده بوده راحتتر بپذیرد؛ چرا که اگر سازندة پیام چنین نظری را مستقیم به ما منتقل میکرد در پذیرش آن تردید میکردیم. چهرههایی که شما را به استفاده از فلان برند پوشاک تشویق میکنند چنین حالتی دارند.
تصویر هنرپیشة معروف و یک شرکت چرم داخلی برای شناسایی فن استفاده از ستارگان در تبلیغات به عنوان نمونه آورده شده است تا دانشآموزان با درک مفهوم فن مزبور نمونهای از آن را در بین نمونة سایر پیامهای رسانهای که در آنها فنون اقناع دیگری به کار رفته است شناسایی کنند. بدیهی است این کمترین تمرینی بوده که برای ایجاد مهارت تشخیص فنون اقناع در دانشآموزانی که به طور دائم در معرض تبلیغات رسانههای داخلی و خارجی هستند میتوان ارائه کرد. اصولاً ماهیت این کتاب ایجاب میکند که برای فنون ذکر شده نمونههایی ارائه کند. اگر کتاب تفکر و سواد رسانهای حتی در حد یک نمونه مجاز به استفاده از تصویر نباشد شیری بی یال و دم و اشکم خواهد بود.
این جوابیه در اختیار خبرگزاری های فارس، شم نیوز قرار گرفته است.
ارسال نظر