به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی اظهار کرد: جلسه ارائه و کاربست پژوهش شورای هماهنگی علمی سازمان روزیکشنبه 15 اسفندماه 95 با حضور مدیرکل دفتر پیشدبستانی، معاونان و کارشناسان سازمان پژوهش در دبیرخانه شورای هماهنگی برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه دکتر رضا کلانتری پژوهشگر پژوهشکده تبریز ضمن ارائه یافته های پژوهش خود با عنوان" تعلیم و تربیت در مناطق دو زبانه" به تبیین تفاوت آموزش بین مناطق یک زبانه و چند زبانه پرداختند.
دکترکلانتری با تاکید بر ضرورت سوادآموزی همراه با آموزش زبان رسمی کشور، افزایش تکرار پایه ، ترک تحصیل را از مشکلات آموزش در مناطق دو زبانه برشمرد.
وی با اشاره به مدلهای متعدد آموزش در مناطق دو زبانه از جمله مدل کاهشی، مدل افزایشی، مدل بازگشتی و مدل پویا، روشهای انتقالی، دو سویه، غوطهور سازی در آموزشهای دو زبانه را توضیح دادند.
یافته های این پژوهش نشان میدهد که تفاوتی در نتایج آموزش دو سویه و غوطهورسازی در دروس فارسی و ریاضی سال اول دیده نمیشود اما روش آموزش دو سویه در درس علوم موفقتر است.
ارسال نظر