واکنش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به خبر روزنامه کیهان



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر تالیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به مطلب درج شده در روزنامه کیهان مورخ 23 خردادماه 96 پاسخ داد. در این پاسخ آمده است:

باسمه تعالی

با  عنایت به مطلب درج شده در روزنامه کیهان مورخ 23/ 3/1396 مبنی بر {" پس ازحذف عکس و نام شهید نواب صفوی از کتاب درسی!(اخبار ادبی و هنری) " و حذف شهید حسین فهمیده از کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی، این بار نوبت به حذف عکس و نام شهید نواب صفوی شد.

با مراجعه به کتاب مطالعات اجتماعی منتشر شده در سال 94‌، تصویر شهید نواب صفوی همراه با توضیحی کوتاه درباره وی قابل مشاهده است. اما نسخه منتشر شده از همین کتاب در سال اخیر، فاقد این تصویر و توضیح است.

شهید نواب صفوی دومین شهیدی است که از سوی مسئولان دولت در کتاب‌های درسی سانسور شده است. پیش از این نیز شهید حسین فهمیده حذف شده بود.

برخی کارشناسان حذف تدریجی شهدای انقلاب و دفاع مقدس از کتاب‌های درسی را در راستای  اجرای سند 2030 می‌دانند."}.

به استحضار می رساند:

1. در متن خبر آورده شده است که "پس از حذف شهید حسین فهمیده از کتابهای درسی، این بار نوبت حذف عکس و نام شهید نواب صفوی شد".اولا باید به این نکته متذکر شد که حذف شهید فهمیده از کتابهای درسی که مبنای خبر مذکور قرار گرفته است، مطلبی به کلی خلاف واقع است که یک جستجوی ساده بطلان آن را آشکار می کند. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بارها کذب بودن این خبر را رسما اعلام کرده است و در مصاحبه خبری موخ 1396/3/17 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدیان نیز جزئیات مربوط به آن برای چندمین بار اعلام شد. اما گویا بعضی از افراد مغرض یا نا آگاه آن قدر این خبر نادرست را تکرار کرده اند که امر بر خودشان نیز مشتبه شده است که خبر مذکورصحت دارد.

2. مرتبط ساختن موضوعاتی از این دست به اجرای 2030  نیز خبر نادرست دیگری است که در این خبر و بسیاری از اخبار از این دست به آن دامن زده می شود. حتی با شگفتی فراوان، اخیرا  تغییری در یک کتاب درسی که در سال 1390 انجام شده نیز به اجرای 2030  منسوب کرده است. واقعیت آن است که کتاب مطالعات اجتماعی سال 1395 در سال 1394 مورد اصلاح قرار گرفته و در آن زمان موضوع سند 2030 اساسا مطرح نبوده است.

3. تغییر در مطالب صفحه 96 کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم دلایلی کاملا آموزشی، غیر پیچیده و قابل فهم دارد و شورای برنامه ریزی و تالیف این کتاب بر اساس همین دلایل که در بند زیر (بند 4) بدان اشاره میشود  کتاب را اصلاح نموده است و هرگونه تفسیر دارای سوگیری در چنین مواردی ناشی از عدم وجود نگاه کارشناسی و احیانا  نشانه اغراض و مقاصد خاص مطرح کنندگان آن است.

4. در محتوای هر یک از صفحات درس، باید بین متن درس و تصاویر استفاده شده ارتباطی دقیق وجود داشته باشد. در این صفحه  کتاب، متن درس مربوط به نهضت ملی شدن صنعت نفت است. بدیهی است تصاویر مربوط نیز باید مرتبط با این نهضت انتخاب شود. در چاپ اول  این کتاب (1394 ) در یکی از تصاویر این صفحه از تصویرشهید نواب صفوی، با زیر نویس  شهید نواب صفوی و فداییان اسلام استفاده شده بود. این موضوع از سوی معلمانی  که بررسی کتاب  چاپ اول را برعهده داشتند مورد توجه قرار گرفت و  پیشنهاد تغییر این تصویر را دادند. دلیل این پیشنهاد این بود که تصویر فوق با آوردن دو نام "نواب صفوی " و "فداییان اسلام" که  در متن درس درباره آن ها هیچ توضیح و اشاره ای نیامده است، بار تدریس این صفحه را برای معلمان و دانش آموزان سنگین می کند و لزومی به این امر وجود ندارد. چرا که از سویی پرداختن به فداییان اسلام و شهید نواب صفوی جزء برنامه درسی این پایه نیست و به طور مبسوط در برنامه درسی " درس تاریخ معاصر صفحات 139 و 140" به آن پرداخته  و حق آن به خوبی ادا شده  است  و  از سوی دیگر، حجم کتاب کنونی  به تنهایی به اندازه ای است که میزان ساعات آموزشی موجود، امکان پرداختن به مطالب بیشتر را فراهم نمی سازد. وجود این تصویر سبب می شود که معلم مجبور شود درباره فداییان اسلام و  نقش ایشان و رهبر ی این سازمان  در کلاس توضیح دهد و عملا  مطالب کتاب تاریخ معاصر را زودتر از هنگام بیان کند که خلاف رعایت اصل وسعت و توالی مطالب درسی است. 

بر این اساس شورای تالیف کتاب مطالعات اجتماعی تصمیم گرفت که بجای این عکس، از یک عکس مرتبط با موضوع یعنی تصویر یکی از راهپیمایی های مردم در حمایت از نهضت مل شدن نفت استفاده کند.

5. همان طور که ملاحظه می شود لازم است این گونه مباحث تخصصی آموزشی در فضایی کارشناسانه و منصفانه و به دور از پیش داوری ها، برخورد های سطحی و احیانا  سوء استفاده های سیاسی و جناحی از مباحث تخصصی  مطرح و بررسی شود.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

نظرات

سلام. هدف این افراد از اشاعه اخبار نادرست چیست؟ به هر حال دروغ بودنش معلوم می شود و آبروی خودشان می رود.

ارسال نظر

Image CAPTCHA