
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، عبدالرسول عمادی با اشاره به وضعیت ارزشیابی در سیستم نظام آموزشی کشور، نواقص و چالش های پیش روی را مربوط به کل برنامه درسی دانست و اظهار کرد: اگر شرایط و بستر لازم فراهم نباشد این اشکالات خود را در نظام آموزشی نشان می دهد.وی به محتوای نظام آموزشی کشور نیز اشاره کرد و با بیان اینکه 200 ساعت تدریس برای هر سال تحصیلی پیش بینی شده است، افزود: با توجه به مسائل و مشکلات پیش رو از جمله تعطیلی مدارس به دلایل مختلف، از کل زمان پیش بینی شده بهره گیری لازم نمی شود.رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر توجه به ارزشیابی پایانی، استاندارد طراحی و تصحیح سئوالات گفت : ارتقاء آموزش باعث استاندارد سازی و ارتقاء ارزشیابی خواهد شد .
مهم بودن تحلیل نتایج امتحانات
عمادی با بیان اینکه ارزشیابی نشان دهنده وضعیت و نشانگر توفیقات سیستم است، به چالش های پیش روی سنجش و ارزشیابی پرداخت و گفت: تحلیل نتایج امتحانات هر ساله کار مهمی است که انجام می شود و در مرکز سنجش در سامانه فاینال اطلاعات جمع آوری و مورد تحلیل قرار می گیرد و در سطح استانها نیز باید این کار انجام شود.
وی از انجام تحلیل نتایج امتحانات در چهار سطح ملی، استانی، منطقه ای و مدرسه ای خبر داد و با بیان اینکه علاوه بر تحلیل نتایج امتحانات در سطح ملی باید این کار در سطح استانها نیز صورت گیرد، تصریح کرد: بر اساس نتایج تحلیل امتحانات نهایی باید سیاست و راهبردهای آموزش و پرورش اتخاذ و اجرایی شود و امروز بعد از 4 سال نتایج تحلیل به تفکیک سطوح چهار گانه قابل مشاهده و ارائه می باشد و این کار، فعالیت های سنجش را روش مند و دقیق تر خواهد کرد .
ماموریت های اصلی سازمان سنجش
وی در بخش دیگری از سخنان خود ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و سنجش کارآیی و اثر بخشی نظام آموزش و پرورش را دو ماموریت اصلی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و با تاکید بر عملیاتی نمودن این برنامه ها گفت : ما کهنه سربازان امتحانات آموزش و پرورش ایران هستیم و برگزاری 50 ساله امتحانات نهایی در کارنامه سنجش قرار دارد و ضرورت دارد نقاط قوت و ضعف موردبازبینی و بهبود قرار گیرد .
وی با اشاره به سختی و پیچیدگی کار سنجش و ارزشیابی تحصیلی، کمبود سهم سنجش در ساختار سازمانی آموزش و پرورش و کمبود نیروی انسانی را از نقاط ضعف سنجش عنوان کرد و در ادامه به تهدید های درون و برون سازمانی سنجش پرداخت.
عمادی یکی از تهدید های حوزه های سنجش را ناشی از اعمال نتایج امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور بر شمرد و با اشاره به تاثیر سوابق تحصیلی بر پذیرش دانشجویان بر اساس قانون، توجه جامعه به اهمیت بیشتر آموزش و پرورش را از فرصت های پیش رو عنوان کرد.
مراحل برگزاری آزمون ها
رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در ادامه به مراحل برگزاری آزمونها و امتجانات نهایی پرداخت و با بیان اینکه طراحی سئوال اولین مرحله این فرآیند است، گفت : این بخش با استفاده از دبیران مجرب در طی سالهای گذشته با دقت انجام شده و از امنیت خوبی برخوردار است.
عمادی با بیان اینکه ارسال سئوال در مرحله امنی است، مرحله تکثیر را دارای قرنطینه مطمئن دانست و با بیان اینکه تجمیع حوزه های تکثیر باعث دقت در انجام کار شده است، اظهار داشت : ارسال سئوال به حوزه های اجرا نیز از مراحل بسیار مهم و گسترده برگزاری امتحانات است.
وی با بیان اینکه در سطح کشور 6 هزار و 500 حوزه اجرا وجود دارد، افزود : در این راستا نیاز به دقت و توجه بیشتر هستیم و با همت کلیه دست اندرکاران متناسب با فناوری روز، وضعیت اجرا بهبود پیدا کرده است.
عمادی اندازه گیری شاخص های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سطوح مختلف را ماموریت دوم مرکز سنجش عنوان کرد و با بیان اینکه 176 شاخص در همین راستا استاندارد، هدف گذاری و مورد پایش و تحلیل قرار می گیرد، گفت : این مجموعه اقدامات یک نظام جامعی برای سنجش ارزشیابی است.
وی با مهم بر شمردن این برنامه و توجه شورای عالی به آن و تعریف شاخص ها به منظور سنجش آموزش و پرورش بر اساس آن اظهار داشت: برای سنجش و تحلیل این مهم در ابتدا ساز و کار طراحی نشده بود و در سال 92 شورای عالی با تصویب مصوبه 886 تعداد 43 شاخص را از 176 شاخص جدا کرد و با تعریف و هدف گذاری برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ و عملیاتی شدن 6 بند آن به مرکز سنجش وزارت واگذار شد و گزارش 4 ساله رصد این شاخص ها تهیه و ارائه شد.
برگزاری کنکور سراسری
ریس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت برگزاری کنکور سراسری اشاره کرد و با بیان اینکه بخشی از هزینه دریافتی برگزاری کنکور از داوطلبان به آموزش و پرورش و سوابق تحصیلی مربوط می شود از عدم اختصاص این مبلغ توسط سازمان سنجش خبر داد و با بیان 63 درصد کار برگزاری کنکور توسط آموزش و پرورش انجام می شود گفت: چالش ما با سازمان سنجش در تخصیص این مبلغ می باشد و تلاش می کنیم ضمن کاهش تصدی آموزش و پرورش در برگزاری آزمون، سهم بیشتری در اختصاص هزینه ها داشته باشیم و ضرورت دارد این موضوع در سطح استانها مورد بازبینی قرار گیرد.
ارسال نظر