پژوهشکده برنامه ریزی و نوآوری های آموزشی نشست ارائه یافته های پژوهشی برگزار کرد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشکده برنامه درسی و نوآوری های آموزشی نشست ارائه یافته های پژوهشی با عنوان «تدوین چارچوب راهنمای فعالیت های یادگیری زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه» از ساعت 9:30 الی 11:30 امروز یکشنبه 29 مرداد ماه 96 در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به نشانی خیابان ایرانشهر شمالی، کوچه شهید دهقانی نیا(خسرو سابق) برگزار شد.

در این نشست در این نشست اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی؛ پژوهشگاه، اساتید دانشگاه و دبیران زبان انگلیسی شرکت داشتند، دکتر رحیمی نژاد اظهار کرد: این طرح پژوهشی که یک طرح ملی است تلاش دارد ملاک ها و مبانی آموزشی اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است که به کمک آن بتوان کتابی متناسب با اهداف ترسیم شده استخراج و با مکانیزم نظرسنجی از معلمین، دانش آموزان و کارشناسان حوزه زبان خارجی، چارچوبی برای فعالیت های کلاسی تدوین و تعریف گردد.

وی افزود: دانش آموزان دوره اول متوسطه به دلیل مبتدی بودن کنار گذاشته شده و دوره دوم متوسطه در سال 95- 96 به دلیل سه سال تجربه زبان آموزی مورد توجه قرار گرفته اند.

دکتر رحیمی نژاد هدف پژوهش را " تدوین چارچوب راهنمای طراحی فعالیت های یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرروش و سند برنامه درسی ملی ، مبانی نظری حوزه آموزش زبان انگلیسی و نیازهای یادگیری دانش آموزان از دیدگاه دانش آموزان، معلمان و متخصصان" را اعلام و اضافه نمود: در این جلسه به دلیل حجم یافته ها، تنها یافته های بخش نیازهای یادگیری دانش آموزان  دوره دوم متوسطه از دیدگاه دانش اموزان، معلمان و متخصصان پرداخته شد. استان های مورد مطالعه با توجه به طبقه بندی استان های بسیار بزرگ، بزرگ، متوسط و کوچک و دو زبانه بودن انتخاب شدند، این استان ها شامل استان تهران، آذربایجان غربی، همدان و سمنان بودند. ابزار تهیه شده شامل سه قسمت اطلاعات فردی، پیمایش مهارت های اصلی و ثانوی زبانی و روش شناسی بود. در این پژوهش 702 دانش اموز، 72 معلم و 32 متخصص موضوعی  (آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی) شرکت کردند. نتایج حاصله نشان می دهند که نظرات دانش آموزان، دبیران و متخصصان در خصوص نیازهای یادگیری دانش اموزان دوره دوم متوسطه هم در بخش پیمایش مهارت های اصلی و ثانوی زبان آموزی و هم در بخش روش های یادگیری در بعضی موارد با یکدیگر توافق ندارد، به همین دلیل نیاز است که در هنگام تدوین بسته های آموزشی به نیاز دانش اموزان در راستای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین طبق راهکار 1-16 نیز توجه کرد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA