به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست بررسی آموزشهای فنی و حرفهای در نظام آموزش متوسطه که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به هدایت تحصیلی دانشآموزان، اظهار داشت: در دستورالعمل این موضوع گفته شده که انتخاب رشته دانشآموزان باید آزادانه و آگاهانه باشد.
وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه، باید پوشش در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش به میزان 50 درصد دانشآموزان برسد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عوامل مؤثر در گرایش دانشآموزان به رشتههای تحصیلی، تصریح کرد: هدایت تحصیلی تابع انتخاب خانواده و جو حاکم بر جامعه است و مشکلی که وجود دارد، این است که ما با مشکلاتی مانند 560 هزار داوطلب رشته علوم تجربی روبهرو هستیم.
زرافشان با اشاره به عوامل دخیل در فرآیند هدایت تحصیلی، خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی به سیاستهای توسعهای کشور، تکالیف اسناد بالادستی، جو حاکم بر جامعه و انتخاب اولیا در رشته تحصیلی فرزندانشان بستگی دارد؛ حال باید ببینیم چطور میتوانیم بین این عوامل توازن ایجاد کنیم.
وی عنوان کرد: برخی از مطالعات نشان میدهد که عامل اصلی انتخاب رشته دانشآموزان اولیا هستند و در برخی رشتهها جو حاکم جامعه بر آن تأثیر دارد؛ در نتیجه عوامل بیرونی در هدایت تحصیلی دانشآموزان از عوامل درونی تأثیرگذارتر است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمایل دانشآموزان به رشتههای خاص در مدارس استعدادهای درخشان، متذکر شد: در گذشته در مدارس استعدادهای درخشان علاقهمندی دانشآموزان به تحصیل در رشته ریاضی بود، اما این علاقه به رشته تجربی تغییر یافته است و از 60 دانشآموز ورودی یکی از این مدارس، 54 دانشآموز میخواهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند؛ ضمن اینکه از 560 هزار داوطلب کنکور 15 هزار داوطلب در رشتههای پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی قبول میشوند.
ارسال نظر