آمادگی مرکز آموزش زبان فارسی (آزفا) برای مشارکت در سیاست چند تالیفی کتب درسی



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی محمد ابراهیم محمدی در دیدار با دکتر صحرایی رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان(آزفا)که روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 97 در مرکزِ«آزفا»صورت گرفت با اشاره به ماموریت های سازمان پژوهش در تدوین بسته های آموزشی از جمله؛ کتاب های درسی پیش دبستان تا پیش دانشگاهی، به انضمام کتب راهنمای معلم، کتاب کار دانش آموز، مجلات رشد، ماهنامه و فصلنامه های علمی-پژوهشی، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد، جشنواره ساماندهی کتب کمک آموزشی و... یادآور شد: یکی از اولویت های آقای دکتر حیدر تورانی سیاست چند تالیفی است و مرکز«آزفا» با تخصصی که در این زمینه دارد می تواند سازمان پژوهش را در این مسیر یاری نماید.

دکتر صحرایی نیز با اشاره به تاریخچه تاسیس مرکز«آزفا» که در خانه مسکونی پروین اعتصامی شاعر معروف پارسی گوی ایرانی دایر شده، اضافه کرد: شورای عالی برنامه‌ریزی در دویست وهفتاد و سومین جلسهٔ مورخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۲ بر اساس طرح دورهٔ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌ زبانان گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه‌ریزی تهیه و به تأیید این گروه رسیده‌است. که در مادهٔ ۱آن آمده است: برنامهٔ آموزشی این دوره از تاریخ تصویب برای کلیهٔ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که مشخصات زیر را دارند، لازم‌الاجرا است.

الف: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالی اداره می‌شوند.

ب: مؤسساتی که با اجازهٔ رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و بر اساس قوانین تأسیس می‌شوند و بنابراین تابع مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی می‌باشند.

ج: مؤسسات آموزش عالی دیگر که مطابق قوانین خاص تشکیل می‌شوند و باید تابع ضوابط دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی اضافه کرد: در مادهٔ ۲این مصوبه آمده است: از تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۲ کلیهٔ دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مشابه مؤسسات در زمینهٔ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در همهٔ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مذکور در مادهٔ ۱ منسوخ می‌شوند و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یادشده مطابق مقررات می‌توانند این دوره را دایر و برنامهٔ جدید را اجرا نمایند.

مادهٔ ۳: مشخصات کلی و برنامه و سرفصل دروس دورهٔ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در سه فصل جهت اجرا به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ابلاغ می‌شود.

دکتر صحرایی با اشاره به 17 سال سابقه کاری خود در آموزش و پرورش و تدریس در کلاسهای چند پایه و مناطق 2 زبانه گفت: جمهوری اسلامی ایران در 200 نقطه جهان فعالیت زبان آموزی دارد که تقریبا بالغ بر 7 میلیون نفر از این خدمات بهره مند شده اند.

وی با اشاره به دوره های متنوع و اقتضائی مرکز«آزفا» اضافه کرد: متاسفانه تاکنون منبع موثق، کاربردی و برنامه ریزی شده ای که بتواند به عنوان رِفرِنس مورد استفاده کاربران به ویژه اساتید فن قرار گیرد وجود نداشت. لذا مرکز «آزفا» اقدام به تهیه چندین جلد کتاب از جمله کتاب «استاندارهای آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان» نموده است که می تواند به عنوان نقشه راه مورد استفاده مولفان قرار گیرد.

دکتر صحرایی گفت: دوره های کوتاه مدت به اقتضای نیاز به صورت 2 روزه، یک هفته، 2 هفته و ماهانه تعریف شده و دوره های بلند مدت ترمیک، سالانه و نامحدود نیز در شرف برنامه ریزی است. که نیمی حضوری است و نیم دیگر آن به صورت میدانی و خارج از محیط مرکز به صورت هدفمند اجرا می شود.

وی ضمن اعلام آمادگی مرکز برای برگزاری جلسات نقد و بررسی کتب درسی، اضافه کرد: این مرکز با بهره مندی از اساتید مجرب و اهل قلم آماده مشارکت در اجرای سیاست چند تالیفی کتب درسی را دارد تا با اجرای آزمایشی آن منبعی که مناسب تر بود انتخاب شود.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان(آزفا)، استفاده از کتاب واحد برای آحاد دانش آموزان از تجریش تا دوست محمدخان مرز افغانستان با وجود کلاس های چند پایه و مختلط را مورد انتقاد قرار داد و اضافه نمود: شایسته تر آن است که با آمایش سرزمینی و شناخت کامل از نیازهای اقوام ایرانی کتابی متناسب با همان منطقه تالیف و تدریس شود تا اشتیاق دانش آموزان را تقویت نماید.

وی 4 عامل پیوسته نویسی، داشتن نقطه، حروف استثناء و حرکت ها در زبان فارسی را از مهمترین چالش های پیش روی فارسی آموزان برشمرد و اضافه کرد: برای تسهیل در فرایند یاددهی- یاگیری ناگزیریم با تجدید نظر در روشها، روش های فعال و چند رسانه را جایگزین روشهای منفعل نمائیم.

دکتر صحرایی با اشاره به برگزاری چند دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در مرکز دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: اخیرا برای اولین بار موفق به برگزاری دوره دکتری نیز در این رشته تخصصی شده ایم.

وی اضافه کرد: دانشجویانی که در دورهٔ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی پذیرفته می‌شوند، پیش از انتخاب واحدهای اصلی خود باید با تشخیص گروه آموزشی و بر مبنای رشتهٔ تحصیلی دورهٔ کارشناسی ارشد خود تا ۲۸ واحد دروس کمبود را (علاوه بر ۳۸ واحد اصلی) بگذرانند.

دانشجو برای انتخاب موضوع و تکمیل پایان‌نامه باید ابتدا طرح پیشنهادی خود را به مدیر گروه مربوط تسلیم نماید. مدیر گروه طرح مزبور را در شورای تخصصی گروه مطرح خواهد کرد. طرح موردنظر در صورت تأیید شورای تخصصی با تعیین استاد راهنما و استاد مشاور رسماً به دانشجو ابلاغ می‌شود. حداقل زمان لازم برای ارائهٔ نتیجهٔ نهایی پایان‌نامه به گروه آموزشی یک نیمسال تحصیلی است. در صورتی که نتیجهٔ نهایی پایان‌نامه از نظر استاد راهنما و مشاور قابل دفاع باشد، مدیر گروه نسبت به جلسهٔ دفاع اقدام خواهد کرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA