وی افزود: پس از تحقق انطباق، باید سراغ پایدار سازی و ماندگاری کتب درسی رفت. باید ضمن تعریف طرح های پژوهشی و ارزیابی محتوای کتب میزان اثر بخشی هریک مشخص گردد. همچنین عوامل موثر بر تعمیق آموزه های دانش آموزان شناسایی و تقویت گردد.
دکتر تورانی اذعان کرد: باید چرخش هایی در نوع نگاه مجریان صورت پذیرد. ازجمله چرخش ها تغییر نگاه به سمت تنوع بخشی و استفاده از بسته آموزشی به جای انحصار و سلطه کتاب درسی است. زیرا تصور برآن است که همه چیز نمی تواند از طریق کتاب درسی انتقال یابد. گاهی بازدید از وزارت راه و ترابری، صنایع و یا نیروی انتظامی و استفاده از ظرفیت آنها می تواند اطلاعات زیادی را به دانش آموزان منتقل نماید. گرچه حجم کتاب گاهی در مظان اتهام قرار می گیرد و برخی بدون توجه توجه به چگالی محتوا اظهار می نمایند حجم کتاب درسی زیاد است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: تدوین محتوای صفحات سفید کتاب در اختیار معلمان است که با توجه به مقتضیات و نیاز منطقه می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند. همچنین ساعات آزاد، تجویزی و نیمه تجویزی نیز فرصت دیگری در اختیار مناطق و مدارس و معلمان گذاشته است، تا آنچه را که متناسب با مقتضیات محیط جغرافیایی می دانند، از این طریق به دانش آموزان منتقل نمایند. به ویژه فرصت مناسبی برای طرح مسائل و آسیب های اجتماعی فراهم می سازد و مربیان پرورشی نیز فرصت ابراز وجود پیدا می کنند.
ارسال نظر