مهم ترین رویکرد در برنامه درسی، رویکرد مشارکتی و تعاون است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این دیدار که روز سه شنبه 25/1/94 با حضور معاون و کارشناس دفتر آموزش, ترویج و تحقیقات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد, یداله رهبری نژاد ضمن بیان این مطلب که محتوای درسی تولید شده در ایران هم طراز محتوای درسی تولید شده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته است اضافه کرد: " از منظر روش آموزش, یونسکو سه نوع طبقه بندی را با عنوان های آموزش مستمر ضمنی, آموزش غیر رسمی, و آموزش رسمی اعلام نموده که در آن چارچوب دفتر تالیف عهده دار آموزش رسمی با تاکید بر توالی مشخص است". 

وی با بیان این که دفتر تالیف با بیش از 150 تقاضا از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف جهت ورود مباحثشان به کتاب درسی رو به رو است تصریح کرد: که این دفتر ماموریت مهم ملی رشد و ارتقای همه جانبه دانش آموزان را بر عهده دارد که باید آن را محقق کند.

وی یادآور شد که طرح موضوع ها و مسائل مربوط به مشارکت جمعی در مواد آموزشی فراتر از کتاب درسی است; زیرا نگاه به یادگیری تنها مشمول تدریس مستقیم نیست; بلکه پشتیبانی نرم افزاری فایل های صوتی و قطعات آموزشی موجود در شبکه ملی مدارس ایران و مواردی از این دست را نیز دربرمی گیرد. لذا باید ضمن پرهیز از فعالیت های کوتاه و گذرا هدف مسئله را ژرف در نظر گرفت تا به یک شناخت عمیق و همه جانبه منجر شود.

در این دیدار که معاون متوسطه و تعدادی از کارشناسان دفتر تالیف نیز حضور داشتند رهبری نژاد با طرح این سوال که چگونه می توان از صفحات کتاب های درسی پشتیبانی نمود خواستار آن شد که دفتر آموزش ترویج و تحقیقات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در چارچوب تغذیه علمی, سرمایه گذاری در تولید, و ایجاد ارتباط دوجانبه فعال با دفتر تالیف; ضمن تامل در چگونگی بهره گیری از رسانه های جدید و متفاوت در امر آموزش موضوع مشارکت جمعی, از همه ظرفیت ها و ابزار ارتباطی اعم از فیلم, عکس, پاورپوینت های تلفیقی, اینفو گرافی های حاوی سوال های تفکر برانگیز و پوسترهای فیزیکی و الکترونیکی استفاده نماید.

قائم مقام دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پایان با اشاره به این که هر زنگ تحصیل دانش آموزان می تواند با قطعه ای چند رسانه ای همراه شود، تاکید نمود: باید در هر گونه محتوای تولیدی, اصول ناظر بر آن هم چون جذابیت, تناسب با سطح مخاطب و دیگر استانداردهای آموزشی حفظ شود.

در ابتدای این جلسه لعل فام معا ون مدیرکل دفتر آموزش, ترویج و تحقیقات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از بیان دغدغه های خود پیرامون موضوع آمادگی دفتر متبوع اش را جهت تعریف پروژه تحقیقاتی و مطالعاتی حول موضوع مشارکت جمعی اعلام کرد.

 

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA