به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به نقل از دبیرخانه نشستهای علمی و اندیشه ورزی سازمان؛ بیست و هفتمین نشست بزم اندیشه با موضوع "نقش آموزههای فلسفه صدرایی در فرایند تربیت و یادگیری" با حضوربرخی مدیران و کارشناسان سازمان ونیز حوزه ستادی با ارایه دکتر علم الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
علم الهدی با تاکید بر اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی سابقه خوبی داریم و این موضوع پیش از انقلاب هم وجود داشته است تاکید کرد: وقتی به تاریخچه مسائل نگاه میکنیم دیگران تجربه را به علم تبدیل کردهاند، اما متاسفانه ما در روش شناسی علمی دچار مشکل هستیم و این کار را نمیکنیم اگر بخواهیم علم تعلیم و تربیت دینی داشته باشیم نیاز به روش شناسی تجربی است.
علم الهدی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد برنامه ریزی در برنامه اول تا ششم توسعه کشور مشکل دارد . در تمام برنامهها اقتصاد صنعتی در مرکز قرار دارد و آموزش عالی و آموزش و پرورش حول آن در چرخش است، در حالی که باید شرایط به گونهای تغییر کند که تعلیم و تربیت در مرکز قرار گیرد.
علم الهدی ادامه داد: امام خمینی (ره) درباره ضرورت توجه به نظام تعلیم و تربیت میفرمایند :هدف از تشکیل حکومت اسلامی پرورش انسان است . بنابراین اگر پرورش انسان غایت باشد برنامههای توسعهای کشور هم باید مبتنی بر آن پیش رود، توسعه باید در خدمت آموزش و پرورش و دانشگاه باشد و جایگاه نظام آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه باید توسعه آموزش و پرورش را مطالبه کنیم چرا که موضوع تغییر دولتها نیست بلکه ارتقای نظام تعلیم و تربیت است، گفت: برای تولید علم دینی باید محقق علم را پرورش دهیم و این موضوع از مهد کودک باید مورد توجه قرار گیرد . توسعه باید در خدمت آموزش و پرورش و دانشگاه باشد و جایگاه نظام آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند بنابراین باید آن را مطالبه کنیم چرا که موضوع دولتها نیست بلکه ارتقای نظام تعلیم و تربیت است.
وی اظهار کرد: موضوع سکولاریسم موضوعی است که نه تنها قبل از انقلاب بلکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه پیدا کرد و این تحول موجب جمع شدن چنین رویکردی نشده است چرا که با رشد انقلاب رقبایش هم رشد کردند.وی ادامه داد: یکی از موارد رشد سکولاریسم موضوع تربیت دینی و تقابل با آن است و سوالی که پیش میآید این است که آیا میتوانیم تربیت دینی داشته باشیم یا خیر و چگونگی آن را بررسی کنیم چرا که اکنون تربیت دینی آن طور که باید پیش نرفته است. البته تربیت دینی را شکست خورده نمیدانم چرا که ضمن گفتگوهای موفق در حوزه بین المللی مدارس موفقی داریم به عنوان مثال نوجوان ما در شرایط فعلی برای اسلام میجنگد و این در حالی است که در برخی از دانشگاههای ما سوداگری مورد توجه قرار گرفته است، اما متاسفانه روحیاتی داریم که به داشتههای خود اهمیت نمیدهیم.
علم الهدی تاکید کرد: باید پارادایم علم تعلیم و تربیت درست کنیم تا بین فلسفه رسمی و تعلیم و تربیت تعارضها رفع شود که البته در این مسیر میتوانیم از تاریخ غرب الهام بگیریم. تنهاعلم اسلامی که موفق بوده است علم فقه است که توفیق آن هم به سبب روش به کارگیری آن بوده بنابراین برای ارتباط علم و دین باید نهضت روش شناسی را ادامه دهیم که متاسفانه تا کنون غفلتهایی بوده است، اما در تربیت غرب کنجکاوی عمیقی داریم که به دنبال چنین روشهایی میروند، اما در تربیت ایرانی حوصله نمیکنیم و دنبال روش شناسی نیستیم.
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از کارمند زدگی در سازمانها و ادارات هم انتقاد کرد و گفت: کارمند زدگی حتی در دانشگاه، حوزه و مدارس هم نفوذ کرده است و به این ترتیب چارچوب سازمان اصل محسوب میشود و تفکر خودمان را صرفا معطوف به سازمان میدانیم. اکنون با فلسفهای مواجه هستیم که اصالت به ساختار میدهد و اخلاق را دور میکند.
ارسال نظر