رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تارنمای اطلاع رسانی سازمان می تواند بهترین محل برای تعامل صاحب نظران و تضارب آرا شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم دراختتامیه یازدهمین گروهمایی معاونین پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، روسای گروه های تحلیل و بررسی محتوای مواد آموزشی و روسای گروه های تحقیق و پژوهش سراسر کشور در مجتمع آدینه تهران، اظهار کرد: رسالت اصلی معاونت های پژوهشی در استان ها بحث فرهنگ سازی و مدریت فرآیند پژوهشی کارآمد، موثر و پیشتازی در مسیر تحول است.
وی بیان کرد: سازمان پژوهش باید خود را پیشران تحول بداند. آنچه مهمتر از قدرت سازمانی و نیروی انسانی است اقتدار علمی و تربیتی و پژوهشی است که این اقتدار مولفه های علمی و پژوهشی و تربیتی دارد.
وی بیان کرد: سازمان پژوهش باید خود را پیشران تحول بداند. آنچه مهمتر از قدرت سازمانی و نیروی انسانی است اقتدار علمی و تربیتی و پژوهشی است که این اقتدار مولفه های علمی و پژوهشی و تربیتی دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اصل رسالت در استان ها حل مسائل عینی و تربیتی استان است ولی در عین حال مشارکت در پژوهش های نوآورانه و تمدن سازی نباید از نظر دور شود اظهارداشت: معاونت های استانی باید در سطح ملی و کلان تاثیر گذار بشوند. بحث ساختار مطلوب مورد توجه استانی ها بسیار مهم است و باید ساختار با 4 تا 5 گروه مطرح شود.
دکتر ذوعلم با تاکید بر اینکه تارنمای اطلاع رسانی این سازمان تنها یک سایت برای اطلاع رسانی اخبار نسیت یادآور شد: این تارنما می تواند تبدیل به جایگاهی شود که همه صاحب نظران بتوانند در آن وارد شده و نظرات تعیین کننده و مهمی ارائه کنند.این تارنما می تواند محلی برای تضارب آرا و بیان نقدها و نظرهای انواع تفکرها و ایده ها شود و ما از این اقدام استقبال می کنیم.
وی یادآور شد: به تعمیق جریان اندیشه ای تحول بنیادین باید توجه شود که چندان در بدنه آموزش و پرورش دیده نمی شود. در یک سری مسائل واژه ها را باید تنقیح کنیم مثل مدارس هوشمند که باید الگوها و تعریف و بایستی های این مدارس باید تعریف و تبیین شود و بر اساس مبانی نظری خودمان باید مدل های هوشمند سازی را ارائه دهیم و البته باید به معلم توجه ویژه کرد.
دکتر ذوعلم بیان کرد: مدرسه محوری حتما باید تعریف شود. باید به یک طرح روشن عملیاتی و مستند و مستدل برسیم و از آن دفاع کنیم. در حال حاضر امر پژوهش در آموزش و پرورش فاقد جایگاه در آموزش و پرورش است. باید دغدغه پیشرفت تکامل پژوهشگاه را داشته باشیم.
وی گفت: باید اداره های آموزش د پررش استانی از یک امر ستادی به یک ساختار پژوهشی و مشاوره ای تبدیل شوند تا به این صورت مدرسه محوری به صورت واقعی جریان پیدا کند و البته استان ها باید خود را به صورت جدی در تولید بسته یادگیری توانمند آماده کنند.
دکتر ذوعلم در ادامه بیان کرد: دانش آموز باید وقتی فارغ التحصیل می شوند مبانی اخلاق حرفه ای و پاسخ گویی را در خود داشته باشد. این تحول امر بسیار مهمی است. همان طور که الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی هستیم باید در این دوره 12 ساله نیز اگر به این نتیجه رسیدیم که دچار مشکل هستیم تغییراتی ایجاد کنیم.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اگر این بیانیه مورد تامل قرار نگیرد چه نقشی خواهد داشت. اگر قرار است در چهل ساله دوم انقلاب اتفاقی بیفتد باید به این بیانیه توجه و آن را پیگیری کرد و در دلالت های این بیانیه تامل کرد.
وی افزود: باید در شاخص های ارزیابی عملکرد استان ها بازنگری کنیم و شاخص های کیفی تر مورد بررسی قرار گیرد. دغدغه تربیت نسل آینده متناسب با نگاهی که انقلاب اسلامی تعریف کرده را باید دنبال کنیمو
دکتر ذوعلم در ادامه بیان کرد: دانش آموز باید وقتی فارغ التحصیل می شوند مبانی اخلاق حرفه ای و پاسخ گویی را در خود داشته باشد. این تحول امر بسیار مهمی است. همان طور که الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی هستیم باید در این دوره 12 ساله نیز اگر به این نتیجه رسیدیم که دچار مشکل هستیم تغییراتی ایجاد کنیم.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اگر این بیانیه مورد تامل قرار نگیرد چه نقشی خواهد داشت. اگر قرار است در چهل ساله دوم انقلاب اتفاقی بیفتد باید به این بیانیه توجه و آن را پیگیری کرد و در دلالت های این بیانیه تامل کرد.
وی افزود: باید در شاخص های ارزیابی عملکرد استان ها بازنگری کنیم و شاخص های کیفی تر مورد بررسی قرار گیرد. دغدغه تربیت نسل آینده متناسب با نگاهی که انقلاب اسلامی تعریف کرده را باید دنبال کنیمو
ارسال نظر