
معاون پژوهش و برنامه ریزی استان لرستان مهمترین اقدامات این معاونت و اهم تعاملات با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را تشریح کرد.
علی جودکی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تعدادی از سوالات مهم در خصوص اقدامات مکمل سازمان، فعالیت های درون استانی و چشم انداز آینده پژوهش پاسخ داد که متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:
1- از نظر شما کدام فعالیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در استان با اقبال خوبی روبرو شده و دلیل آن چیست؟
فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جزء فعالیت های اساسی وزارت آموزش و پرورش محسوب می شوند و حساسیت ها و ظرافت هایی که این سازمان در انجام ماموریت های محوله به کار می گیرد باعث اقبال استان ها از فعالیت های آن سازمان می شود. از جمله مواردی که می توان نام برد فعالیت های مرتبط با پژوهشگاه مطالعات(انجام طرح های پژوهشی و برنامه اقدام پژوهی معلمان)، فعالیت دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینه ی چاپ مجلات رشد، شبکه ملی رشد و انتشارات مدرسه می باشد که همگی مورد اقبال همکاران من در استان لرستان قرار گرفته است. دلیل این استقبال، احساس نیاز همکاران و همچنین تلاش کارشناسان حوزه های مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برآوردن این نیازها و تولید محتواهای مناسب و به روز می باشد.
2- معاونت پژوهشی استانها چگونه می توانند روحیه امید به آینده، پیشرفت کشور و خودباوری را بین دانش آموزان گسترش دهند؟
اولیاء تعلیم و تربیت می بایستی به انحاء ممکن، روحیه امیدواری و شور و نشاط را به مدارس تزریق نمایند و از القاء هرگونه یأس و ناامیدی پرهیز نمایند. تسهیل نمودن موفقیت دانش آموزان در عرصه های علمی و پژوهشی و تقدیر از مشارکت و موفقیت دانش آموزان می تواند در تحقق این مهم موثر باشد.
3- پنج مورد از شاخص ترین اقدامات سال 98 معاونت پژوهشی استان را نام ببرید؟
· ترویج فعالیت های پژوهشی بین معلمان و دانش آموزان
· تولید محتوای آموزشی الکترونیکی
· توسعه فناوری اطلاعات
· برنامه ریزی و ساماندهی نیروی انسانی
· برگزاری بزرگداشت مقام معلم
4- انتظار شما از سازمان پژوهش جهت اجرایی نمودن برنامه هایی که به کیفیت بیشتر عملکرد سازمان منجر می شود چیست؟
انتظار می رود سازمان پژوهش وبرنامه ریزی کشور با همراهی معاونت پژوهش و برنامه ریزی استان ها، موارد ذیل را اجرایی کند:
حفظ پست سازمانی معاونین پژوهشی استان ها و جلوگیری از واگذاری وظایف این معاونت به سایر واحدهای سازمانی ادارات کل استان ها و همچنین تجمیع تمام فعالیت های مرتبط با وظایف و ماموریت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به معاونین پژوهشی استان ها باعث تقویت عملکرد سازمان خواهد شد.
5- مهمترین مشکلات موجود در راه پژوهش های موفق دانش آموزی را چه می دانید؟
عدم انگیزه برخی از دانش آموزان به تحقیق و پژوهش، فقدان بودجه و اعتبار پژوهشی ویژه دانش آموزان، نبودن سیاستها و اولویتهای تحقیقاتی، موازی کاری در حوزه ی تحقیق و پژوهش و فقدان بستر مناسب برای شکلگیری و رشد تحقیقات دانش آموزی از جمله مشکلات موجود می باشد.
6- مهمترین موانع انجام پژوهش های کاربردی توسط معلمان را چه می دانید؟
موانع مربوط به مدیریت، سیاست گذاری و نظام تحقیقاتی کشور(خاصه آموزش و پرورش) و همچنین موانع مربوط به بودجه و امکانات پژوهشی و بی انگیزگی برخی از همکاران از جمله مهم ترین مشکلات پیش رو در حوزه پژوهش های کاربردی معلمان می باشد.
7- چالش اصلی موجود برای بهره گیری از پژوهش ها در سطح مدرسه و سهیم کردن دانش آموزان در این امر چیست؟
توجه صرف به برتر شدن در مسابقات و جشنواره های پژوهشی و عدم کاربست یافته های پژوهشی دانش آموزان و رها شدن فعالیت های پژوهشی ازجمله چالش های اصلی بهره گیری از پژوهش های دانش آموزی است.
8- تاثیر حاصل از پژوهش ها را در افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقاء سطح سواد اجتماعی – سیاسی، مهارت آموزشی و تبیین مولفه های اخلاقی و تربیتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات، مشارکت اجتماعی، ارتقاء سطح سواد اجتماعی – سیاسی و... به گونهای به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی انجام نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دورههای گوناگون تاریخی میشناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشتهاند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است.
9- با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص آینده نگری و بهره بردن از نیروهای جوان، به نظر جنابعالی پژوهش های دانش آموزی باید چه چشم اندازی را مدنظر داشته باشند؟
انجام پژوهش های دانش آموزی با راهنمایی معلمان عزیز می بایستی با کیفیت مطلوبتر، کاربردی تر و حتی المقدور توسعه ای برای حل مسائل و مشکلات مدارس در دستور کار مدارس قرار گیرد.
10- ارزیابی شما از حجم کنب درسی و توجه به تمرکز مطالب بر مهارت های زندگی چگونه است؟
حجم اغلب کتب درسی بالاست و فرصت تحقیق و پژوهش واقعی را محدود می کند. توجه بیش از پیش به مهارت های زندگی، خود اشتغالی و کارآفرینی در کتب درسی ضروری است.
11-رویکردهای آموزشی- تربیتی مغفول در کتب درسی از منظر جنابعالی کدام موارد است؟
جای خالی کتابهای حوزه های علوم انسانی با رویکرد بومی و کتابهایی با موضوع کارآفرینی و اشتغال بیش از پیش احساس می شود.
12- بهره گیری از نگاه صاحب نظران استانی در تدورین کتب درسی و تولید بسته های یادگیری را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری برای تحقق این دیدگاه ارائه می نمایید.
بهره گیری از نگاه صاحب نظران استانی در تدوین کتب درسی و تولید بسته های یادگیری ضروری است. در این میان تهیه بانک اطلاعات صاحب نظران استان ها و تشکیل تیم هایی تخصصی در سطح کشور و ایجاد ارتباط و تعامل بین آنان در فضای حقیقی و مجازی ضروری است.
ارسال نظر