رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در واکنش به اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه «معلمان حق التدریس نمیتوانند استخدام شوند» گفت: گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه مییابد. اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حق التدریسی آمده و کمک کرده و به کلاس رفته که از سر ناچاری و کمبود نیروی آموزش و پرورش بوده، آیا مجوزی میشود که فرد بدون گذراندن دورههای آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ ما سال هاست دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «کتب درسی» به روی آنتن رفت با بیان اینکه بنده ۳۵ روز است که به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آمدهام، درباره چالشهای اساسی حوزه کتب درسی گفت: ابتدا نگاهی کلان به نقشه راه باید داشته باشیم که همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است. البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارند.
وی افزود: در فرایند تألیف کتب درسی کارهای بسیاری انجام میشود. هرکدام از حوزههای یادگیری دارای متخصصان ذیربط و حتی خود معلمان است و کتاب درسی محصول یک تلاش جمعی فرایندی است که تا حدود ۲۵ نفر هم در تألیف آن مشارکت دارند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه هر کدام از صاحبنظران طرحوارهای برای کتب درسی دارند که آن را خواهیم پذیرفت و به بحث خواهیم گذاشت گفت: شبکه ارتباطی فعالی در استانها داریم و همکاران ما هر هفته چندمرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور مییابند و درباره کتب درسی تعامل دارند. ابتدای کتب درسی از همه والدین و صاحبنظران خواستهایم نظرات خود را برای ما بفرستند و آدرس و نشانی هم درج شده است.
ذوعلم ادامه داد: آنطور نیست که مؤلفان کتب درسی در سالهای گذشته، ثابت بوده باشند، بلکه مشمول تغییراتی شدهاند، اما نیاز است که گروه مؤلفان، جوانتر شوند.
وی با اشاره به اینکه آمادهایم روی تک تک کتب درسی با حضور مؤلف و منتقدین به بحث بنشینیم اظهار کرد: البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی کتب درسی وجود دارد و نظرات یکسان نیست. یک مشکل موجود، تمرکز در تألیف است. زمانی که به توانمندی در استانها برسیم و طرح چندتالیفی در برخی دروس و مباحث اجرایی انجام شود، کمک کننده است.
ذوعلم افزود: هرچند سیاست چندتالیفی را باید در دروسی اجرا کرد که مستقیماً در کنکور سوالی از آن مطرح نشود زیرا منابع کنکور باید برای همه یکسان باشد. البته در کل با کنکور مخالف هستیم و قانون مترقی که ۱۱ سال قبل تصویب شده بود کامل به اجرا در نیامد. استرس و تمایل بالا به مدرک گرایی از دانشگاههای خاص به اعضای جامعه فشار وارد میکند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه نیازمند جمعی ملی هستیم که این موضوع را هدایت کنند اظهار کرد: مدافع عملکرد سنجش در آموزش و پرورش نیستم و آنجا هم ایراداتی وجود دارد، اما باید یک عزم ملی رخ دهد تا معضل کنکور که از آن غفلت شده حل شود. متأسفانه شاهد بودیم که کنکور و تست زنی به دوره دبستان رسیده بود. تبلیغات کنکوری هم وجود دارد و کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث کنکوری در هم تنیده شود ادامه داد: متأسفانه درسهای مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند. برای کنکور باید حداقل در بین دانش آموزان رفراندوم برگزار شود. کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: چرا نمایندگان سوال نکردند که علت عدم اجرای قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما میتوانیم پذیرش دانشگاهها را با حفظ گروه بندیهای استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم. از نمایندگان و رئیس مجلس میخواهم وارد شود. البته معتقدم اگر این موضوع کلاً به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل شود بهتر است تا بنشینیم و راه حلی پیدا کنیم.
وی درباره چرایی انتشار زودتر از موعد کتب کمک درسی نسبت به کتب درسی گفت: کتب را پس از تألیف روی سایت بارگذاری میکنیم تا صاحب نظران اگر موردی بود به ما منعکس کنند و این به معنای نفوذ تولیدکنندگان کتب کمک درسی نیست. هرچند آنها باید توجه کنند که اصل موضوع و جهت گیری تعلیم و تربیت در قالب کتب درسی، خدشه دار نشود و سودآوری را ضلع دوم و سوم قرار دهند.
ارسال نظر