محتوای آموزشی باید از حفظیات به ابتکار، خلاقیت، تفکر با محوریت نیازهای جامعه تغییر پیدا کند



معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سومین جشنواره علمی_پژوهشی آگیرا:

توجه به جایگاه معلم پژوهشگر، یادگیرنده و پژوهش باور، رکن اصلی موفقیت نظام آموزش و پرورش است

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سومین جشنواره علمی پژوهشی آگیرا، آیین تجلیل از فرهنگیان برگزیده استان کرمان، گفت: توجه ویژه به جایگاه معلم پژوهشگر، یادگیرنده و پژوهش باور رکن اصلی موفقیت نظام آموزش و پرورش است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم صبح پنجشنبه دوم اسفند ماه ۹۷ در سومین جشنواره علمی پژوهشی ویرا آیین تجلیل از فرهنگیان برگزیده استان کرمان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی موثر ترین نهاد حاکمیتی، اجتماعی پژوهنده و پژوهش باور است، گفت: آموزش و پرورش محور توسعه و پیشرفت کشور بوده است و در چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی در پرورش استعدادها و شایستگی‌های دانش‌آموزان که سرمایه‌های اصلی این نظام هستند با هدفمندی و تدوین برنامه و استفاده از خرد جمعی فرهیختگان کشور تلاش کرده است.

وی نظام آموزش و یاددهی را نظام تربیت و یادگیری در تراز چشم انداز و سیاست‌های کلی کشور عنوان کرد و افزود: تجلی نظام آموزشی تحول در تفکر، رویکرد، مفاهیم، روندها و فرایندها، نقش و کارکردهای و ارتقای شهر و جایگاه دانش آموز، معلم و مدرسه بوده است که از بارزترین دستاوردها و مبین تحقق تربیت تراز تحول بنیادین و دستیابی به مراتبی از حیات طیبه مبتنی بر ساحت های فلسفه تربیت اسلامی مبتنی بر برنامه درسی ملی و بهره مندی هوشمندانه از فرصت‌های علم و فناوری و پژوهش در نظام آموزش و پرورش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم، خاطرنشان کرد: رکن اصلی موفقیت و دستاورد مبارک، توجه ویژه به نقش و جایگاه معلم پژوهشگر، یادگیرنده و پژوهش باوری بوده که تنها به داشته ها و دانسته ها و تصورات ذهنی اتکا نداشته است و همین دلیل بوده است که آموزش و پرورش را موفق کرده است.

وی با اشاره به شناخت عالمانه از تحولات شتابان، پیچیده و آشوب ناک عصر حاضر و رصد و پایش روندها و رویداد های نوپدید، گسترش فرهنگ پژوهشگری و پژوهش محوری، تفکر نقاد و تجزیه و تحلیل موضوعات و مسائل نظام آموزش و پرورش تراز معیار را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: تلاش جهادی و مخلصانه و مشارکت آگاهانه با تصمیم سازان و تصمیم گیران برای پاسخگویی به نیازهای نسل امروز و فردا و دستیابی به انتظارات و افق چشم انداز نظام در برنامه ۵۰ ساله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معنویات رهبری معظم انقلاب با خلاقیت و نوآوری انقلابی را در آموزش و پرورش معماری و راهبردی می کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسیر تعالی فرصت سازی برای پرورش تجلی شایستگی های پایه تراز برنامه درسی ملی و نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون تربیت و مرکز خلاقیت و نوآوری و فضای ایمن، سلامت، با نشاط و جذاب تربیت، مستلزم توجه، حمایت و تشویق  از فعالان و فعالیت‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی به خصوص معلمان و دانش آموزان است، اظهار داشت: سومین جشنواره علمی پژوهشی ایران آیین تجلیل از فرهنگیان برگزیده استان کرمان این رسالت مهم را بر عهده دار است و با بسط و گسترش فرهنگ پژوهش و پژوهشگری گام مهمی در آغاز راه برداشته است و امید است با کوشش مستمر و جهادی این جشنواره به فرهنگ جاری برای همه دانش آموزان و معلمان و کارشناسان تبدیل شود.

وی گفت: رویکرد آموزش و پرورش ارتقای حس خلاقیت و روحیه پرسش گری در میان دانش آموزان است و با توجه به اقدامات انجام شده شاهد رشد مطلوبی در این حوزه هستیم.

ذوعلم بیان داشت: محتوای آموزشی باید از حفظیات به ابتکار، خلاقیت، تفکر و پژوهش با محوریت نیازهای جامعه تغییر پیدا کند که خوشبختانه تلاش برای رسیدن به این امر از سوی مسئولان آغاز شده است.

برپایه این گزارش سومین جشنواره علمی_پژوهشی " آگیرا "  آیین تجلیل از فرهنگیان برگزیده استان کرمان با حضور علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، بصیری سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمان، احمد اسکندری نسب مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان و جمعی از مسئولان استانی و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان در محل سالن همایش های دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان برگزار شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA