ذوعلم: تربیت؛ فرآیندی مستمر، تعاملی، مشارکت پذیر و زمینه‌ساز هویت افراد است



معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اجلاس یک روزه روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان، گفت: تربیت دانش آموزانی پرسشگر، فکور اخلاق‌مدار مهمترین رسالت آموزش و پرورش در راستای هویت سازی است و فرهنگ مدارس در کشور به سمت پژوهش محوری سوق داده می‌شود و ترویج فرهنگ پژوهش محوری در مدارس جزو رسالت های اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم پنجشنبه دوم اسفندماه ۹۷ در گردهمایی یک روزه روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مرحله‌ای از بلوغ مدیریتی رسیده است که تغییر افراد هیچ گونه تاثیری بر روند اجرای این سند نداشته است و در این زمینه یک ریل‌گذاری عمیق و منطقی و مستند شکل گرفته‌است.

وی اظهار کرد: با رویکرد مشارکت پذیری تعامل و هم افزایی و همسویی باید گام دوم را در زمینه اجرای سند تحول بنیادین محکم تر برداریم.

ذوعلم با بیان اینکه مدرسه بستر مناسبی برای شکل‌گیری حیات طیبه است، خاطرنشان کرد: تربیت فرآیندی مستمر، تعاملی، مشارکت پذیر برای زمینه سازی برای هویت سازی افراد است.

وی افزود: عمیق ترین حماسه ای که در انسان ها شکل می گیرد و خود آنها در آن سهیم هستند هویت انسان است که بر اندیشه ای عمیق دارد و حقیقت وجود انسان به علم، خرد و معرفت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: اگر هویت درجامعه ریشه‌دار و عمیق شود همه ابعاد زندگی را جهت می‌دهد.

علی ذوعلم از فکر، اندیشه، هویت، ایمان، رفتار و عمل انسان، علم و اخلاق به عنوان مولفه های اصلی هویت نام برد و بیان کرد: افرادی که از این مولفه‌ها برخوردار باشند هویت معناداری دارند.

وی اظهار داشت: این پنج مولفه اصلی هویت ساز به عنوان ۵ هدف مهم کتاب های درسی هستند که کتاب های درسی بر همین مبنا تدوین شده‌اند.

ذوعلم از تجهیز برخی از مدارس استان کرمان به اتاق بازی خبر داد و گفت: بازی های استفاده شده در مدارس باید ذیل همین مولفه‌های مهم طراحی و تدوین شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اگر زمانی فراهم شود که در مدارس از دانش آموزان فکور و پرسشگر تجلیل شود آن زمان مدرسه ما مدرسه ای توسعه یافته و پیشرفته است.

علی ذوعلم خاطرنشان کرد: ایران سرزمین تمدن سازی بود که نمادهای عدالت به صورت سنتی در آن وجود داشته است و ما به ایرانی بودن خودمان افتخار می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه معلمان باید سند تحول آموزش و پرورش را به دقت مطالعه کنند، افزود: یکی از مهمترین کارکردهای درس‌پژوهی تبدیل مدرسه به یک سازمان یادگیرنده است و توجه به پژوهش، مدرسه را پژوهنده می‎کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: در صورتی که دانش‌آموزان پژوهنده تربیت شوند فضای علمی پویا و پرتحرکی در مدارس حاکم می‌شود و معلم نیز به عنوان یک پژوهشگر در تحقق و ایجاد این فضای علمی بسیار نقش آفرین است.

وی گفت: مبنای کار در تعلیم و تربیت باید تحقیق باشد چرا که انسان موجودی دارای ابعاد بالقوه است و باید با یادگیری، تربیت و تحقیق به بالفعل تبدیل شود.

برپایه این گزارش اجلاس یک روزه روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، احمد اسکندری نسب مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان جمعی از اعضای شورای معاونان و روسای ادارات داخلی اداره کل در محل سالن اجتماعات هتل آسمان کرمان برگزار شد

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA