سند تحول برای بخش های مختلف نظام تعلیم و تربیت، برنامه ریزی و نسخه درمان دارد



وزیر آموزش و پرورش گفت: بدون وجود نیروی انسانی متخصص، شایسته و با انگیزه، در صورت اجرای سند تحول بنیادین هم هیچ اتفاقی در آموزش و پرروش رخ نمی دهد.

به گزارش مرکز امورهماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در دیدار با جمعی از فرهنگیان و خیرین مدرسه ساز شهرستان ارسنجان، گفت: آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات قدیمی مواجه است و تا آنها حل نشود، نظام تعلیم و تربیت به سرمنزل موفقیت نخواهد رسید و چشم امید همه ما برای برون رفت از این مسائل سند تحول بنیادین است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حرف اساسی سند تحول بنیادین این است که آموزش و پرورش امروز با برطرف کردن موانع و مشکلات و فراهم کردن فرصت های جدید، به جایگاهی که انتظار همه اعم از مردم، مسئولین و رهبر معظم انقلاب است و در عین حال، فلسفه و ماموریت جمهوری اسلامی رسیدن به آن مقصد است، برسد.

وی گفت: سند تحول نقشه راهی است که زمینه های مختلف را به سمت رشد و تعالی نظام آموزش و پرورش حرکت می دهد؛ این سند یکی از موفق ترین اسناد بالادستی و استراتژیک موجود است و باید آنرا اجرا کرد و به پیش برد.

بطحایی گفت: سند تحول بر اساس زیر نظام های شش گانه خود، برای  بخش های مختلف نظام تعلیم و تربیت برنامه ریزی و نسخه درمان دارد تا آن را با وجود برخی مشکلات، از وضعیت موجود به سمت نقطه مطلوب و آرمانی برساند.

وی با تاکید براینکه همه بخش های حاکمیتی برای اجرای سند تحول باید متمرکز شوند، گفت: استقرار و اجرای سند تحول مستلزم فراهم شدن و گرد هم آمدن همه ارکان جامعه است و فقط ازعهده آموزش و پرورش برنمی آید؛ نه تنها از آموزش و پرورش حتی از دولت هم به تنهایی برنمی آید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین پیام سند تحول آن است که مدرسه باید تبدیل به پایگاه تربیت شود و جوهره و چکیده سند تحول این است که مدرسه‌ باید به گونه ای باشد که نسل آینده که امروز دانش‌آموز است بتواند به ویژگی ها، استلزامات و شرایط یک فرد متدین، انقلابی، وطن دوست و ده‌ها هدف تربیتی دیگر که عنوان شده، دست یابد .

بطحایی تاکید کرد: اولین گامی که باید برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه بر می داشتیم این بود که موانعی را که در مسیر اجرای سند تحول است، برطرف کنیم .

وی افزود: مدارس باید فضای لازم برای تربیت و پرورش دانش آموزان را ایجاد کنند لذا بخشی از برنامه‌های درسی به ویژه در دوره متوسطه باید جای خودش را به اهداف پرورشی و تربیتی و آماده شدن آنها برای ورود به زندگی اجتماعی دانش آموزان بدهد  که خواسته سند تحول بنیادین است.

بطحایی گفت:هرتغییری درآموزش و پرورش باید به تدریج انجام شود و از مهمترین تغییرات در این زمینه تحول در مدیریت و روش اداره آموزش و پرورش است .

وی مهمترین عامل تحول را نیروی انسانی دانست و گفت: بدون وجود نیروی انسانی متخصص، شایسته و با انگیزه، با اجرای سند تحول بنیادین هیچ اتفاقی در آموزش و پرروش رخ نمی دهد لذا معلمین باید انگیزه به کار گیری شایستگی های خود را در جهت انجام فعالیت و ارائه خدمات داشته باشند تا خروجی ما دانش آموزی بشود که به مراتبی از حیات طیبه دست یافته است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA