سند تحول؛ سندی بنیادین و تحول‌خواه است که امضا همه نظام را دارد



به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز سید جواد حسینی در نشست هم‌اندیشی سرپرست وزارت آمورش و پرورش با رؤسای دانشکده‌های معماری، مدیران کل و معاونین فنی استان‌ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: بین مدیران اجرایی و صاحب‌نظران دانشگاهی فاصله‌ای وجود دارد؛ مدیران اجرایی صاحب‌نظران را آسمانی و آن‌ها مدیران را زمینی می‌دانند لذا اگر بین این دو قشر پیوند ایجاد شود باعث توسعه و اگر فاصله باشد باعث عقب‌افتادگی می‌شود.

وی افزود: این نشست‌ها باید خروجی داشته باشد بنابراین بهتر است 5 نفر انتخاب شوند تا مصوبات این نشست را پیگیری و در نشست بعدی گزارش دهند.

حسینی تصریح کرد: اندیشمندان جهان در مورد تحول همه‌جانبه سه سوال مطرح می‌کنند؛ اول نهاد تحولی کیست؟ که پاسخ آن آموزش و پرورش است. دوم سازمان محقق کننده تحول کیست؟ که پاسخ پرسش مدرسه است لذا مدرسه جعبه سیاه جامعه است هرچه در جامعه امروز داریم محصول مدرسه دیروز و آنچه در آینده خواهیم داشت محصول مدرسه امروز است. بنابراین مهم است که چه فرایندی در مدرسه وجود دارد و چه هویتی را مدرسه می‌سازد. سوال سوم کارگزار تحول کیست؟ که پاسخ آن معلم است که می‌تواند تحول را رقم بزند.

وی ادامه داد: برای تحقق تحول امروز سندی استراتژیک داریم که در این سند سه مفهوم وجود دارد؛ اول سندی است که در هیچ وزارتخانه‌ای چنین سند جامع وجود ندارد به‌طوری‌که همه نظام آن را امضا کرده باشند، دوم تحول‌خواه است و سومین مفهوم آن بنیادین بودن سند است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: این سند چند آموزه دارد اول آنکه تعلیم و تربیت باید تمام ساحتی باشد. باید بپذیریم نظام تعلیم و تربیت ما تک ساحتی است و امروز دچار آزمون زدگی و کنکور زدگی شده‌ایم و دانش‌آموز از آن رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: در سند تحول ساحت‌های شش‌گانه داریم که این ساحت‌ها باید در محتوا، معماری مدرسه، آموزش‌های معلمان و در محیط مدرسه تبلور پیدا کند. اگر معلم خوب داشته باشیم و محتوای و یا کالبد مناسب نداشته باشیم و همچنین برعکس آن، تحول صورت نمی‌گیرد.

حسینی افزود: در بسیاری از مدارس امکان فعالیت‌های دینی، تربیت‌بدنی، فنی و حرفه‌ای وجود ندارد و ممکن است در هر شرایط و زمانی فعالیت‌های دینی و اخلاقی را نتوان انجام داد و می‌توان در معماری مدارس به این مسائل توجه کرد تا دانش آموزان به‌صورت غیرمستقیم آموزش‌های لازم را ببینند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: دو نوع مدرسه داریم مدارس باکیفیت و مدارس بی‌کیفیت، معتقدیم مدارس باید استاندارد و باکیفیت باشد. مدرسه باید جای دانستن به محیطی برای توانستن و بیشتر از آن به مکانی برای آموزش بهتر زیستن تبدیل شود. برای ایجاد چنین مدارسی باید به عناصر مدرسه توجه کنیم لذا برای کیفی سازی مدارس باید از محیط مدارس شروع کرد وبافت‌های فرسوده مدارس باید اصلاح شود. در ساخت مدارس نگاه اجتماعی به فضای مدرسه حلقه مفقوده شده است و مدرسه در محیطی ایجادشده که به‌سادگی قابل‌دسترسی و یا رفت‌وآمد نیست. در مدرسه باید امکان گفتگو، تربیت دینی و تربیت‌بدنی وجود داشته باشد لذا طرح ساماندهی مدارس کوچک را دنبال خواهیم کرد و آمایش سرزمینی همه مدارس را انجام خواهیم داد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: به دنبال ایجاد مدارس بزرگ هستیم تا به توان امکانات مناسبی را در آن‌ها لحاظ کرد، لذا طراحی 50 مدرسه با ویژگی‌های کامل انجام‌شده است؛ البته سایر مدارس نیز باید اصلاح شوند ساختار قامتی بسیاری از دانش آموزان دچار مشکل است زیرا محیط مناسب در مدرسه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هویت دومین موضوع سند تحول است، اظهار کرد: در این بحث هویت دینی، محلی، ملی و بین‌المللی مطرح است لذا باید تعادل هویتی داشته باشیم هویت بخشی می‌تواند در کالبد مدرسه نمایان باشد. یکی از جدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش هم‌گرایی و تعلق به مدرسه است اما دانش‌آموز کتاب خود را می‌خواند سپس آن را پرتاب می‌کند و یا زنگ آخر با شوق فراوانی مدرسه را ترک می‌کند. باید بپذیریم کفه مقاومت دانش آموزان نسبت به مشارکت آن‌ها در برنامه‌های مدرسه سنگین‌تر است لذا با کالبد تمام ساحتی باید برنامه‌های مدرسه را پیش برد.

حسینی افزود: پیشرفت‌های خوبی در بحث نوسازی داشته‌ایم و در دهه 60 حدود 70 درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی بودند اما این آمار امروز برعکس شده است و 30 درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی هستند. امروز جامعه خیرین را در کنار خودداریم که سال قبل 1,200 میلیارد تومان کمک کردند.

وی اضافه کرد: با ایجاد مجامع خیرین ازجمله جامعه خیرین زنان، جامعه خیرین دانش‌آموز، در شاخه‌هایی مانند خیرین دانشیار، خیرین فنی یار، خیرین هنر یار، ورزش یار می‌توان فرهنگ خیری را در جامعه نهادینه کرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA