مدیران وامدار دیگران؛ نمی‌توانند پایه‌های تمدن اسلامی را بنا نهند



به گزارش خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل حجت الاسلام محی‌الدین محمدیان در نشست هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بعد از انقلاب دهه پنجم را دهه تثبیت انقلاب اسلامی و شکست دیوارهای استکبار جهانی دانست و گفت: کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش ما مد شده است که گرفتار آن هستیم. کتاب‌های خارجی را می‌خوانیم و برای جامعه خودمان نسخه پیچی می‌کنیم در حالی که آنان بومی سازی نشده است.

او سند تحول بنیادین را سکوی پرتاب خوبی دانست و افزود: ما نمی‌گوییم سند تحول بنیادین بدون عیب و ایراد است اما این سند پایه‌ای است بر اساس اصول تربیت اسلامی بنا شده است.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یکی از اشکالات برنامه درس ملی را این موضوع بیان کرد که معلمان ما آموزش لازم را برای تدریس کتب جدید ندیده بودند. او ادامه داد: امروز نیازمند تربیت معلم برای برنامه درسی ملی هستیم. بهانه‌های مختلفی وجود داشت مانند آنکه برخی دروس چقدر لازم و ضروری هستند یا اینکه این دروس در دانشگاه دوباره تکرار می‌شوند.

او به این موضوع که کنکور مدارس را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: تصور ذهنی که از تمدن اسلامی داریم باید با رفع موانع موجود عملیاتی شود. ما در جامعه کنونی به جای مدیران خاطره گو به مدیران آرزومند نیاز داریم که آینده را ببیند.

محمدیان تاکید کرد: مدیران مقلد و ترجمه گرا به درد ما نمی‌خورند، این معلمان برای اردوگاه تفکر مقابل، نیرو تربیت می‌کنند مدیرانی که به منابع انسانی و نیروی فکری داخلی توجه نمی‌کنند و خود را وامدار دیگران می‌دانند نمی‌توانند پایه‌های تمدن اسلامی را بنا نهند. صحبت این نیست که از تجارب غرب استفاده نکنیم بلکه مقصود توجه به داشته‌های خودمان و بهره برداری مطلوب از آن هاست.

به گفته رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلمی که به پخته خواری عادت کند، دانش آموز پرسشگر تربیت نمی‌کند. شکوفایی فطرت و توجه به تربیت عقلانی نباید در هدف گذاری مورد غفلت قرار بگیرد ما به ایمان و شناخت مبتنی بر قدسیت نیازمندیم.

او بر انتقال حس کنجکاوی و پرسشگری به دانش آموزان تاکید کرد و گفت: برنامه ریزان درسی باید به این مهم توجه کنند. باید به اخلاق در برنامه درسی ملی توجه کنیم و همه چیز را با اقتصاد گره نزنیم.

محمدیان بر ضرورت توجه به وجه نیمه تخصصی دبیرستان ها تاکید کرد و گفت: آیا وجه نیمه تخصصی برای این دوره قائل هستیم. چرا به وجه نیمه تخصصی دوره متوسطه فقط از زاویه راهیابی به دانشگاه نگاه می‌کنیم‌. درست است که نقص آمایش سرزمینی داریم و نمی‌دانیم در آینده در هر رشته‌ای به چه تعداد نیروی کار نیاز داریم.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه گفت: چندسال قبل هدایت تحصیلی مبتنی بر نیازهای بازار کار بسیار مورد تاکید بود اما مسئولان گفتند هدایت تحصیلی را کنار بگذاریم و هرفرد هر رشته‌ای می‌خواهد برود و نشان می‌دهد ما هنر مهندسی نیروی انسانی نداریم. مدرسه‌های بدون دیوار در حال توسعه‌اند، اما این به معنای دست بالا بردن و تسلیم شدن در برابر نظریه‌های موجود دیگر نیست.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA