حجه الاسلام صدوقی: آموزش فنی و حرفه‌ای را تا حد امرار معاش تقلیل ندهیم



به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های دلالت‌های قرآنی در برنامه درسی با ارائه حجت الاسلام صدوقی در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

ایشان طی این نشست ضمن تسلیت رحلت جانگداز حضرت خدیجه کبری (س) بیان کرد: ما با تبیین ابعاد وجودی شخصیت‌های بزرگی چون حضرت فاطمه (س) و حضرت خدیجه کبری (س) باید بتوانیم به درک مراتبی از حیات طیبه برسیم و اقدامات شایسته و بایسته‌ای را در مسیر آشنایی دخترانمان با ابعاد وجودی ایشان فراهم نمائیم. دین ما پر است از اسوه و الگو درحالی‌که در غرب به جهت فقدان الگوهای واقعی به اسطوره سازی روی می‌آورند. ما می‌توانیم به اسوه‌هایمان اقتدا کنیم و از آنها تبعیت کرده و تمام سیره عملی و ساختار زندگی‌مان را براساس مشی آنها تبیین کنیم.

صدوقی در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما سه دسته روزه‌گیر داریم: اول آنهایی که فقط گرسنگی می‌کشند و حتی بر اعضا و جوارحشان مراقبتی نمی‌کنند. دوم دسته‌ای هستند که اگر چه هم گرسنگی و هم تشنگی و واجبات روزه را به‌جا می‌آورند و هم اعضا و جوارحشان روزه‌دار است اما قلبشان تطهیر نشده و همچنان در آن کینه، ظن و گمان وجود دارد. دسته سوم علاوه بر آنچه دسته دوم دارند مدیریت قلبشان را نیز دارند و قلبشان هم روزه است و هویت ارزشی در رفتارشان ساری و جاری است.

ایشان در ادامه جلسه وارد مبحث دلالت‌های قرآنی شد و به تشریح و تبیین "عنصر ایمان" پرداخت.

وی گفت: این اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم "جنس ایمان از باور است". جنس ایمان فقط از جنس حب و محبت است. پیش شرط و زیرساخت اولیه ایمان معرفت است. معرفت نیز آگاهی شهودی است که حاصل پیوند ویژه‌ای است که ما در بستر باور با پدیده‌های جهان و طبیعت برقرار می‌کنیم و درون مان هویت معنایی پیدا می‌کند.

ایشان افزود: ایمان فقط باور به ارزش‌ها نیست وگرنه خیلی‌ها می‌توانند کتاب و گزاره‌های اخلاقی زیبایی را تدوین و تبیین کنند در حالی که در خود هویت اخلاقی ندارند. بسیارند کسانی‌که توحید را خوب تبیین می‌کنند ولی زندگی‌شان موحدانه نیست چون حبی به توحید ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایمان "حب اشد" است گفت: ما محبوب‌های زیادی داریم که درجات اعتباری متفاوتی دارند و زمانی ما می‌توانیم مدعی ایمان به خدا باشیم که سایر دوست‌ داشته‌های ما ذیل عشق اصیل و اشدمان به پروردگار قرار گیرد و محبوب های دیگر در زندگی‌مان برای رسیدن به این حب اشد نردبان باشند و این را عقل نیز صحه می‌گذارد و برای همین ما در زندگی نیز معتقدیم مهم را باید فدای مهم تر کنیم. نمونه بارز مؤمنان، حماسه‌سازان دفاع مقدس ما بودند که همه هستی‌شان را قربانی معبودشان کردند.

صدوقی در تصریح نقش این نوع از نگاه به عنصر ایمان و نقش آن در برنامه درسی ملی بیان کرد: ما در برنامه درس ملی باید بستر ایجاد معرفت شهودی را که زمینه‌ساز ایمان است برای دانش‌آموزانمان در طی 12 سال تحصیلی فراهم کنیم. در هر رشته‌ای ائم از علوم تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای باید به آنها یاد دهیم بین وجود خودشان و پدیده‌های هستی رابطه معنایی برقرار کنند چرا که آفریدگار خالق این دو، نظام قانونمندی را برایشان خلق نموده است. دانش‌آموزان باید بین همه علوم و فنونی که آموزش می‌بینند و مسئولیتی که باید در آینده‌شان ادا کنند رابطه معناداری را درک کنند و این فقط در سایه معرفت و عاطفه به نوع بشر تجلی پیدا می‌کند و وی را به سمت عشق به خداوند سوق خواهد داد.

وی تأکید کرد: اینکه هدف از آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت را تا حد امرار معاش تقلیل دهیم سطح نازلی است. آنچه باید در این آموزش‌ها نهادینه شود این است که با کسب مهارت دانش‌آموز بتواند در ارتباط معناداری با انسان‌ها مسئولیت ویژه‌ای را ادا کند. هدف نظام تعلیم و تربیت و آموزه‌های ما باید قلب دانش‌آموزان باشد،  در حال حاضر ما انباری از دانش به آنها می‌دهیم ولی نتوانسته ایم در شخصیت درونی آنها نفوذ کنیم و به اندازه کافی محبت و حب خدا در دل آنها نهادینه نشده است. درست است که آنها باور به خدا و بزرگی‌اش دارند اما لازم است در آنها ایمان به شکل "حب اشد" ایجاد شود یعنی خدا سالاری در آنها درونی شود.

وی در ادامه این بحث تصریح کرد: عالم دینی شدن برای تدین لازم است ولی کافی نیست . ما باید بستری فراهم کنیم که در قلب دانش‌آموزانمان حب هیچکس و هیچ چیز جز خدا ارجح نباشد. ممکن است بچه‌های ما اطلاعات توحیدی گسترده‌ای داشته باشند و طبق جدول محتوایی که ما  در حوزه شناختی، عاطفی و حرکتی با تمام اهداف و رفتارها لحاظ نموده ایم، پیش رفته باشند اما باید دید در پایان این 12 سال چقدر هویت ایمانی پیدا کرده اند و آیا  با این سطح از دانش صرف می توانند مسئولیت‌پذیر باشند .وقتی فردی سؤال‌کننده‌ای در راس امور و ناظری دائمی بر هستی نمی‌بیند تلاشی هم برای پاسخ دهی به وی نخواهد کرد. دانش‌آموزان ما نیاز به یک پلیس درونی دارند و خدا باید در وجود آنها نهادینه شود  تا بتوانند حریم‌ها را رعایت کنند آنجاست که می‌توانیم مدعی باشیم پچه‌هایمان نه تنها اسلامی‌اند بلکه با ایمان هم هستند.

ایشان در پایان سخنانش افزود: ایمان یک امر اختیاری است و محصول انتخاب انسان است . مخاطبین اصلی  ما در سازمان پژوهش دانش آموزان هستند که ملزم به اطاعت از ما نیستند. ما فقط مسئول ایجاد بستر و زمینه کسب معرفت شهودی و ایمان برای وی هستیم و زمینه‌های انتخاب احسن را در کتاب‌ها و منابع آموزشی برایش فراهم می‌کنیم. این دانش‌آموزان هستند که باید با انتخاب‌هایشان هویتی اجتماعی و ساختاری معنادار با پدیده‌های طبیعی در زندگی‌ خود ایجاد کنند.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA