به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، حجت الاسلام ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف بسیار عالی برنامه مدرسه محوری، اظهار داشت: امروزه همگی واقف هستند که مدرسه بعد از خانواده مهمترین نهاد اجتماعی و تربیتی است.
وی رسیدن به اهداف مدرسه محوری را تحت تاثیر مدیریت درست دانست و گفت: با نظارت، تعامل، مشاوره و مشارکت می توان به این اهداف دست یافت.
ذوعلم با تاکید بر اینکه کار فرهنگی که دغدغه همه مسئولین است در مدرسه می تواند شکل گیرد، تصریح کرد: دشمن امروز به دنبال این است که ما ابزار آنها باشیم در صورتیکه کشور ما با یک تمدن بزرگ و پیشینه عمیق و اسلامی به هیچ وجه آزادی و کرامت خود را تحت سلطه آنان قرار نمی دهد.
این مقام مسئول با اشاره به نقش تاثیر گذار معلمین، مدیران، دانش آموزان و شهیدانی که این نهاد بزرگ تربیتی در مسیر آرمان های نظام اسلامی اهدا کرده است، تاکید کرد: همگی این ها نشان از نقش اساسی و تاثیر گذار مدرسه به عنوان پایگاه مقاومت و ایستادگی می دهد .
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان طرح "مدرسه صالح "، اظهار داشت: مدرسه به عنوان بستر ارتقای زندگی دانش آموزان باید ایفای نقش کند و شک نباید کرد که مدرسه جلوه عینی نظام تربیتی ماست.
ذوعلم، کسب مهارت های زندگی، توان حل مساله، مشارکت، نوع مواجهه با مساله، اخلاق و مسائل ایمانی را از جمله مواردی دانست که در مدرسه باید به دانش آموزان آموخته شود و تاکید کرد: مدرسه باید از یک رویکرد آموزشی صرف خارج شده و به یک نهاد تربیتی اجتماعی تبدیل شود و این چرخش نیازمند یک کار بزرگ است .
وی انعطاف، پویندگی، بالندگی و هدفمندی را چهار ویژگی اصلی مدارس شایسته دانست و افزود: بر اساس نظام معیار اسلامی باید این عناصر در مدارس طراحی و اجرا گردد.
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اینکه اسلام به عنوان یک مکتب و گفتمان می تواند در اشاعه مسائل فرهنگی موثر واقع شود، یادآور شد: اسلام یک فلسفه حیات است و به هیچ گاه نباید نگاه متعصبانه و خشک از آن در ذهن ها ایجاد شود.
ذوعلم، با تاکید بر اینکه تفکر، عقلانیت، تقوا و اندیشه در یک جامعه اسلامی حرف اول را می زند، تصریح کرد: همه این فضائل باید در مدرسه بستر سازی گردد تا در درون دانش آموزان شکل گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایمان مبتنی بر تفکر و تعقل باید در جامعه شکل گیرد، اظهار داشت: رفتار مدیر و معلم است که در مدرسه ایمان زاست نه انجام یک سری امور کلیشه ای و غیرخلاقانه .
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ایمان، علم، عمل و اخلاق را از مهمترین کلیدواژه های جدی نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: مدرسه ای در رسیدن به اهداف عالی تعلیم و تربیت موفق است که دارای چشم انداز باشد و با هدفمندی حرکت کند .
وی شناخت فرصت ها و چالش ها، ارزیابی تهدیدها و تحلیل و برنامه ریزی را وظیفه مسئولین دانست و تاکید کرد: نقدپذیری یکی از اصول تفکر و اندیشه ورزی است و باید نقد سالم و سازنده را پذیرفت.
ذوعلم در پایان با تاکید بر اینکه پژوهش محوری یک شعار نیست، خاطرنشان کرد: باید این اصل را در مدارس نهادینه کنیم که نگاه پژوهشی در دانش آموزان شکل گیرد.
ارسال نظر