دومین جلسه از مرحله دوم سلسله درس گفتارهای مبانی نظری تحول بنیادین



به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دومین جلسه از مرحله دوم سلسله درس گفتارهای مبانی نظری تحول بنیادین  با حضور کارشناسان در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام صادق‌زاده اشاره مجددی به مفهوم فلسفه تربیتی که مورد قبول یک جامعه بوده و در آنجا به رسمیت شناخته می‌شود، داشت و سپس به تشریح بخشی از این فلسفه با عنوان "فلسفه تربیتی مدرسه" پرداخت.

دکترصادق‌زاده ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مدرسه ایرانی در زمان قاجار و به حاشیه رفتن مکتب و مدارس حوزه علمیه، به نفع بروز و ظهور مدرسه و دانشگاه گفت: پیشرفت جامعه و شکل‌گیری تمدن‌های بشری در کنار هم باعث موجودیت "مدرسه"در جوامع بوده اند. اقتضائات زمانی، مکانی و اجتماعی پیش‌نیاز ایجاد مدرسه و تعیین‌کننده کارکرد آن بوده است.

ایشان گفت: مدرسه در طول تاریخ بشری، همواره تابعی از بافت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور بوده است و به نسبت پیچیده‌تر شدن تمدن ها ساختارهای آموزشی نیز تخصصی‌تر توسعه یافتند. آموزش‌های مذهبی، تربیت فرهنگی و آموزش حقوق شهروندی، آموزش‌های شغلی و ... حوزه‌های اولیه کارکرد مدارس در طول تاریخ هستند.

دکتر حسنی در ادامه جلسه در تبیین بیشتر عوامل تاریخی پدیداری مدارس به نقش نهضت اصلاح دینی، توسعه اقتصادی و انقلاب صنعتی، توسعه دیدگاه‌های تربیتی و اهمیت یافتن دوران کودکی تحولات فلسفه سیاسی همراه با انقلاب فرانسه و توسعه علوم تجربی اشاره نمود. ویژگی‌های مدارس از جمله همگانی بودن، بهره‌مندی از بودجه عمومی و حمایت دولتی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به بحث و گفتگو نهاده شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA