در اسناد تحولی گزارههایی وجود دارد که به ما حکم می کند تا ساختار، روشها و رویکردها را تغییر دهیم
به گزارش خبر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان نشست کارشناسان و معاونان دفتر تالیف فنی و حرفه ای و نظری با موضوع "منطق و فرآیند بازآرایی تشکیلاتی" با حضور ریاست سازمان در تاریخ یکشنبه 11 خرداد در سالن اجتماعات برگزار شد.
دکتر ذوعلم ابتدا به چند مورد در خصوص علت حرکت به سمت تغییر ساختار پرداخت. 1-تفکیک و شکاف بین نظر و عمل 2-موازی بودن حوزههای تربیت و یادگیری 3- پرداختن به تولید و توزیع در عمل ساختار فعلی 4- بیتوجهی به برخی از حوزههای تربیت و یادگیری مثل تفکر و حکمت، سبک زندگی، خانواده و فرهنگ و هنر.
ایشان افزود: در اسناد تحولی گزارههایی وجود دارد که به ما حکم میکند تا ساختار، روشها و رویکردها را تغییر دهیم بنابر این اگر معتقد هستیم که تحول اتقاق بیفتد حتما باید در ساختار نیز تحول ایجاد شود.
وی تاکید کرد: اگر در وزراتخانه هم تغییر درساختار ایجاد نشود به نظر خواهد رسید که وضعیت متحول نشده است. چرا که ساختار جدید القا کننده عدالت در شان همه آحاد جامعه است در واقع هیچ تفاوتی بین دانشآموزان نظری، هنرجویان، کشاورزان و اساتید و دانشگاهیان احساس نخواهد شد.
ایشان اظهار داشت: از ویژگیهای ساختار جدید این است که ساده باشد، غفلتهای گذشته را جبران کند و با توجه به نیازها طراحی شود در واقع 11 حوزه تربیت و یادگیری در کنار هم با توجه به ارتباط منطقی و ایجاد خطوط نقطه چین طراحی شود.
ایشان خاطر نشان کرد: سازمان پژوهش و حوزه های تربیت و یادگیری بخش بالادستی مدرسه و سطح اجرا است که وظیفه آن رصد، نظارت، توانمندی و کاستن حاکمیت برنامههای درسی پنهان در آن میباشد.
وی گفت: پس از رایزنیهای متعدد این نتیجه حاصل شد که دودفتر 1- پژوهش و برنامهریزی حوزههای تربیت و یادگیری و 2- دفتر طراحی و هماهنگی دورههای تحصیلی داشته باشیم که وظایف هر یک از دفاتر به تفکیک مشخص شده است.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ساختار آموزش و پرورش ما امروز متحجرانه است زیرا پویایی لازم را ندارد بنابر این وقتی از تحول بنیادین صحبت به میان می آید باید ساختار آموزش و پرورش باز طراحی شود.
همچنین وی اظهارداشت: گاهی اوقات به تعداد مدارس در کشور ایراد گرفته میشود که به نظر بنده باید به تعداد تنوع اقوام و اقتضا شرایط جغرافیایی و فرهنگی باید مدرسه وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: در بازآرایی ساختار جدید باید همه جوانب سنجیده و از شتابزدگی پرهیز شود و در صورت لزوم استانداردی تهیه تا همه آنهایی که صلاحیت تالیف کتاب های درسی را دارند به سازمان ورود پیدا کره و کمک نمایند. بنابر این برای تحقق این امر نیازمند استلزاماتی هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.
نظرات
تشکر
ارسال نظر