
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش در گزارشی مهتمرین برنامههای پیش روی این معاونت را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی که حدود یکماه است در حکمی از سوی حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان معاون طراحی وتولید بستههای یادگیری منصوب شده، گزارشی از روند اجرای برنامه ها در ماههای گذشته و همچنین برنامهها و فعالیتهای آتی این معاونت تازه تأسیس در ساختار سازمانی را تشریح کرد.
متن کامل این گزارش به شرح زیر است:
معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری در ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش جدیدالتأسیس است و اجزا و مؤلّفههای آن باید بهصورت منسجم و با رویکرد هویّت بخشی به دورههای تحصیلی شکل بگیرند. بُعد طراحی مشتمل بر انواع و سطوح گوناگونی است که با یکدیگر ارتباط دارند و درلایههای مختلف نقشه راه را ارایه میکنند.
در سطح نخستین آن، طراحی دورههای تحصیلی است.هر دوره تحصیلی دارای فلسفهای است و براین اساس هویّت پیدا میکند و مؤلّفههای گوناگون آن در یک نظام منسجم ساماندهی میشود. این سطح طراحی است که نسبت به حوزههای تربیت و یادگیری جنبه پیشینی دارد و تصمیمات مربوط به استانداردهای برنامههای درسی را تحت تأثیر قرار میدهد.
-در سطح بعدی، طراحی بستههای یادگیری در قلمروهای مختلف برنامه درسی است. این سطح نسبت به حوزههای یادگیری بُعد پسینی دارد و تحتتأثیر استانداردهای برنامه درسی قرار میگیرد. این واقعیّت نشانگر آن است که نسبت حوزهها و دورهها بهمثابه دو روی یک سکه وحدت و یکپارچگی دارند و تمرکز به نقاط اتّصال و ارتباط آنها به قوّت وغنای فعالیتهای آموزشی و تربیتی میافزاید.
علاوهبر آنچه ذکر شد، طرحهای متعدّد دیگری نیز از طریق این معاونت قابل پیگیری است و میتوان بهطراحی کلاسهای چندپایه، الگوی برونسپاری تولید بستههای یادگیری، الگوی مدرسه محوری و غیره اشاره کرد که هر کدام در تأمین نیازهای آموزشی و رفع نواقص تربیتی نقش خاصی ایفا مینمایند. این طرحها براساس مطالعات و تحقیقات و با بهرهگیری از گروههای کانونی نخبگان تهیّه خواهد شد تا جایگاه و اثرگذاری قوّی داشته باشند و به تغییر هدفمند یاری رسانند. ان شاءا...
در ادامه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول دفاتر سهگانه معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری، برای تکمیل عناصر اساسی برنامهریزی دورههای تحصیلی، اهداف، اصول، اهمّ اقدامات قابل انجام در سال جاری و برنامه عملیاتی این دفاتر به ترتیب ذکر میشوند.
گزارش عملکرد معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری در شش ماهه اول سال 1398
فنی، حرفهای و کار و دانش
- طراحی دوره تحصیلی (انتظام) در چهار زمینه تحصیلی حرفهای خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت؛
- بازبینی استاندارد فضا، تجهیزات و نیروی انسانی 34 رشته شاخه فنی و حرفهای؛
- مشارکت با سازمان نوسازی در خصوص به روز رسانی استانداردهای فضا و تجهیزات؛
- نظارت و پایش اجرای برنامههای درسی با انجام ماموریتهای استانی؛
- تدوین نهایی کتاب کارنمای رشته های فنی و حرفهای و کاردانش و کتاب مدیران؛
- تشکیل کارگروههای ارزشیابی، تلفیق و تدوین استاندارد طراحی آزمونهای عملکردی مبتنی بر شایستگی؛
- اصلاحات جزئی برخی کتاب های شاخه فنی و حرفهای؛
- ساماندهی قراردادهای حقوقی، تفاهم نامهها (اجرای نرمافزار قیاس رشته حسابداری )؛
دوره عمومی و متوسطه نظری
- زمینهسازی و انجام مقدمات لازم جهت طراحی و تولید بستههای یادگیری؛
- طراحی برنامه کلاسهای چند پایه و اجرای آن؛
- بازنگری ساختار تشکیلاتی دفتر طراحی و تولید بستههای یاد گیری دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم؛
- ساماندهی و توسعه «برنامه ویژه مدرسه» (بوم)؛
- متناسبسازی زبان آموزش کتابهای درسی دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم براساس ماهیت دورههای تحصیلی؛
- زمینه سازی برای طراحی دوره های ابتدایی، متوسطة اول و دوم بر اساس دلالت های برنامه درسی ملی؛
- نظارت بر تولید فیلم آموزش معلمان پایة دوازدهم برای 27 عنوان کتاب درسی؛
- تولید کتابهای جدید از جمله: فلسفه2 پایه دوازدهم، مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران پایه دوازدهم و....؛
- تعامل با شرکای راهبردی دروس مختلف از جمله:
- پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تألیف کتاب تاریخ 3 پایه 12؛
- سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان در تألیف کتاب آمادگی دفاعی پایه 9 و 10 و 12؛
- سازمان حفاظت محیط زیست در تألیف کتاب انسان و محیط زیست پایه 11؛
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
- ارتقاء کیفی تیمهای مدیریت مجلات رشد با استفاده از نیروهای جوان و مبتکر، با تجربه؛
- راه اندازی تولید مجله "خانواده" و چاپ و توزیع شماره اول آن؛
- ارتقاء ارزیابی مجلات رشد با تشکیل چهار گروه ارزیاب بیرونی؛
- راه اندازی فرآوری مجلات رشد برای درج در شبکه ملی رشد؛
- ساماندهی توزیع نشریات رشد؛
- ایجاد درگاه بازخوردسنجی مجلات توسط مخاطبان در سراسر کشور؛
- آمادهسازی سندهای استاندارد فضا و تجهیزات تربیت بدنی؛
- طراحی بستر و زیرساخت جامع شبکه ملی رشد وانجام اقدامات زیرساختی برای طراحی و استقرار آن؛
- بارگذاری 254 فیلم آموزشی و 31 متن در حوزههای یادگیری در سایت رشد؛
- اکران استانی فیلمهای برگزیده جشنواره فیلم رشد سال قبل؛
- راه اندازی جشنواره تولیدات الکترونیکی؛
- راه اندازی جشنواره کتاب رشد(تشکیل تیمهای داوری و ...)؛
- راه اندازی جشنواره فیلم رشد(تشکیل کمیتههای مختلف، جذب حدود 3000 فیلم، تشکیل کمیتههای انتخاب و غربالگری اولیه، فعال کردن بخش بین الملل، و...)؛
- آغاز مطالعات مربوط به ارتقاء و بهبود بخشی به جشنواره فیلم رشد در پنجاهمین دوره (سال آینده)؛
- آغاز مطالعات مربوط به الکترونیکی کردن کتابهای درسی؛
اهداف، اصول و اهم اقدامات آتی معاونت
اهداف معاونت
- هویت بخشی به هر یک از دوره های تحصیلی بر پایه سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛
- بهره گیری از فناوری آموزشی در نیل به هدف های سطوح مختلف دوره های تحصیلی؛
- غنی سازی بسته های یادگیری با استفاده از یافته های معتبر علوم تربیتی؛
- ساماندهی آموزش های فنی، حرفهای و کار و دانش بر پایه تحلیل های همه جانبه اوضاع حرف، مشاغل و مهارت آموزی؛
- کمک به کاهش فاصلة برنامه های قصد شده، اجرا شده و کسب شده؛
اصول حاکم بر فعالیت های معاونت
- ابتناء طرحها و برنامهها بر مبنای نظری تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛
- بهره گیری از اصول علمی معتبر در تصمیم گیری ها؛
- متناسب سازی ساختار ها و سازماندهی ها با شرایط دوره های تحصیلی؛
- تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی؛
- رعایت پیوند نظر و عمل در برنامه ریزی و اجرای آن ها؛
- لزوم مشارکت اقشار مختلف در تصمیم سازی و تصمیم گیرهای تعلیمی و تربیتی؛
- ارتباط موثر با جامعه نخبگان؛
- استفاده از تجارب جهانی؛
- رصد و پایش واقعیت های آموزشی؛
- بهره گیری از خرد جمعی و مشورت های علمی؛
- توازن در توجه به دوره های تحصیلی؛
- انسجام و یکپارچگی فعالیت ها؛
اهم اقدامات پیش رو
- بازنگری ساختار تشکیلاتی معاونت طراحی و تولید بر اساس اهداف جدید؛
- تدوین برنامة عملیاتی دفاتر بر پایة جهت گیریهای جدید؛
- رصد و پایش اجرای برنامههای درسی در مدارس کشور؛
- طراحی برنامه کلاسهای چند پایه و اجرای آن؛
- رویکردتربیتی به برنامه های درسی فنی، حرفه ای و کار و دانش؛
- ساماندهی کتابهای کمکدرسی در جهت کاهش سیطرة آنها؛
- برون سپاری تولید بستههای یادگیری؛
- طراحی الگوی مدرسه محوری بر مبنای برنامه درسی ملی؛
- صیانت، مراقبت و رشد «برنامة ویژه مدرسه» (بوم)؛
- بهرهبرداری از ظرفیّتهای علمی، آموزشی و تربیتی جامعه؛
- غنیسازی محتوای کتابهای درسی از جهت آموزش معارف انقلاب اسلامی؛
- متناسبسازی زبان آموزش کتابهای درسی براساس ماهیت دورههای تحصیلی؛
- طراحی دوره های تحصیلی بر اساس دلالت های برنامه درسی ملی؛
- انتظام شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش در چهار زمینه تحصیلی: کشاورزی، هنر، خدمات و صنعت؛
- ساماندهی جشنواره های کتاب رشد، فیلم رشد و تولیدات الکترونیکی معطوف به اهداف سازمان پژوهش؛
- ساماندهی مجلات رشد از جهت محتوا و روش های توزیع؛
- ارتقای شبکه ملی رشد در چند فاز؛
ارسال نظر