نشست اعتبار بخشی «چارچوب برنامه درسی و استانداردهای حوزه‌های تربیت و یادگیری»



اولین نشست هم‌اندیشی با هدف اعتباربخشی متن نونگاشت «چارچوب راهنمای تدوین برنامه درسی و استانداردهای حوزه‌های تربیت و یادگیری» با حضور صاحب‌نظران مدعو و ریاست سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان در این نشست اظهار داشت: تلاش سرپرستان محترم حوزه‌های تربیت و یادگیری یازده‌گانه با هدایت دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان در تدوین و تنظیم متن جدید چارچوب، خوب و قابل توجه است که بایستی به جمع‌بندی منتج شود و در نهایت، محصول این اندیشه‌ورزی جمعی به منظور بررسی، به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شود.

ایشان افزود: دانش برنامه‌ درسی یک دانش مهارتی و جزء حکمت عملی است. بنابراین، هر چقدر که جمع سازمان و برنامه‌ریزان درسی را در راستای ساماندهی فرایندها و روندهای انتقال محتوا به معنای عام و جامع به یادگیرنده توانمند سازد، می‌توان گفت این دانش تحقق پیدا کرده است. در سند برنامه درسی ملی، برنامه‌ریزی درسی در چند سطح متصور شده است. یک سطح، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان است که به سازمان متبوع بر‌می‌گردد و سطوح بعدی در استان و منطقه پی گرفته می‌شود و در واقع مدرسه و کلاس درس را شامل می‌شود. ما در تدوین چارچوب راهنمای تدوین برنامه درسی، باید به این سطح‌بندی توجه دقیق داشته باشیم و از زمینه‌سازی و فضاسازی برای ایفای فعال نقش مدیر و راهبر تربیت و یادگیری در مدرسه غافل نشویم.

دکتر ذوعلم تعبیر رایج «تفکیک حوزه‌های تربیت و یادگیری از دوره‌های تحصیلی» را نادرست دانست و بیان داشت که: تعبیر «تفکیک طراحی و تدوین برنامه‌ها و استانداردها از طراحی و تولید اجزا و عناصر بسته‌های آموزشی» درست است که بر این اساس در واقع محصول حوزه‌های تربیت و یادگیری (برنامه‌ها و استانداردهای مدون) چراغ مسیر و راهنمای بخش دوره‌های تحصیلی در طراحی و تولید اجزای بسته‌های آموزشی (بسته‌های تربیت و یادگیری) خواهد بود.

در ادامه برنامه نشست، تعدادی از صاحب‌نظران حاضر، به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA