
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت : امروزه کنکور، مانعی مهم و اساسی در مسیر رشد، پویایی و تربیت دانشآموزان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم در شورای آموزش و پرورش استان یزد افزود: برای رفع این مشکل مدلهای مختلفی پیشنهاد شده که نیاز است در محافل علمی و پژوهشی در مورد آنها بحث و بهترین مدل انتخاب شود.
وی بر تغییر فرهنگ آموزشی "حفظ محور" در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: خانوادهها نباید فقط به اینکه فرزند آنها در آزمون سراسری بهترین رتبه را کسب کرده قانع شوند زیرا فرزند آنها بعد از طی کردن مراحل تحصیلی یک کارآفرین خلاق نخواهد بود و نمیتواند برای زندگی خود برنامهریزی خوب داشته باشد و اینها یک آورده مطلوب نیست، بلکه باید آنها را بهجای آموزش حفظ محور و تست زنی به سمت تربیت سوق داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظام آموزشی تست محور و حفظ محور، مهمترین مانع تقویت قدرت تفکر و تعقل است اما اکنون اولیای دانشآموزان بهدنبال آموزش علم محور، حفظ کردن و کنکور هستند و این دیدگاه باید اصلاح شود.
دکتر ذوعلم در ادامه با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش معتقد هستیم که هم آموزش و هم پرورش باید مبتنی بر پژوهش باشد اظهار داشت: در این زمینه اقداماتی در سالهای گذشته انجام شده و برخی از کتابهای درسی با عنوان تفکر و پژوهش اضافه شد که اگر خوب در مدارس اجرا شود دانشآموزان پژوهشگر تربیت خواهیم کرد.
محمدعلی طالبی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: امروز ما نیازمند تربیت انسانهای پرسشگر هستیم که این روحیه باید از درون آموزش و پرورش شکل گیرد زیرا نظام تعلیم و تربیت ما بیشترین نقش را در این زمینه دارد.
وی افزود: اگر این روحیه پرسشگری و کنجکاوی در دورانی که دانشآموزان در اختیار آموزش و پرورش است اتفاق نیفتد مطمئناً در مراحل بعدی دیگر شکل نمیگیرد بدین ترتیب باید این مورد توجه نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. نکته دیگری که باید در کنار تربیت دانشآموزان پرسشگر صورت گیرد موضوع مسئلهیابی است باید به آنها آموزش داده شود بدین ترتیب دانشآموزان میتوانند در رابطه با مسائل و مشکلاتی که در جامعه و اطراف آنها وجود دارد در مورد آنها پژوهش انجام و تمرین اندیشهورزی کنند.
طالبی با اشاره به 26 سال صدرنشینی استان یزد در آزمون سراسری افزود: این نشان دهنده ظرفیتها و توانمندیهای استان است و باید از این ظرفیتها در راستای تقویت پژوهشها بهره گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم در این نشست گفت: این اداره کل در مباحث پژوهشی در ارتباط با اهداف و برنامه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش تلاش میکند و از طریق تعامل با گروههای آموزشی انجمنهای معلمان، مدیران و پرسنل در این زمینه گام بر میدارد.
عباسعلی دانافر خاطر نشان کرد: در راستای ترویج فرهنگ پژوهش در بدنه آموزش و پرورش تلاشهای بسیاری صورت می گیرد به طوریکه در بخش معلمان اقداماتی چون برگزاری جشنواره فلیم رشد، برگزاری تولید محتوای الکترونیکی، ارتقاء توانمندی معلمان، اجرای طرح معلم پژوهنده، اجرای طرح معلم درس پژوهی، برگزاری نشستهای اندیشه ورزی و تعامل با مراکز پژوهشی استان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در حوزه دانشآموزی مهمترین رویکردی که دنبال میشود تربیت تمام ساحتی دانشآموزان است که در سند تحول به آن اشاره شده است تا شاهد تربیت دانشآموزانی پژوهشگر، خلاق، متفکرو نوآور باشیم.
ارسال نظر