
به مناسبت هفته پژوهش در سال 1398 و هم راستای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ادارات کل استان ها هم از پژوهشگران برتر تقدیر کردند که به منظور ارج نهادن به زحمات این بزرگواران بخشی از این اخبار ارائه می گردد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هفته پژوهش سال 1398 با شعار«پژوهش، خلاقیت، زندگی» فعالیت خود را آغاز کرد و روز 23 آذرماه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و آقای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام علی ذوعلم رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش و دیگر میهمانان و روز 24 آذرماه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده با حضور آقای محسن حاجی میرزایی مقام عالی وزارت و دیگر مسئولان برگزار شد.
در ادامه این گزارش برخی از اخبار استانی مربوط به هفته پژوهش می آید:
تجلیل از معلمان و دانش آموزان برتر پژوهشگر استان اردبیل
به مناسبت هفته پژوهش و در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که با حضور استاندار، جمعی از مدیران استانی و پژوهشگران برتر استان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، از سه معلم و سه دانش آموز برتر پژوهشگر آموزش و پرورش استان تجلیل بعمل آمد.
احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان، ضمن سخنانی اظهار داشت: پژوهش کلید توسعه و خلاقیت و نوآوری پایه رشد در سازمانها بویژه آموزشی و تحقیقاتی می باشد.
وی با بیان اینکه ویژگی های مدرسه پژوهنده، دانش آموز و معلم پژوهنده در سند تحول بنیادین ذکر شده است، افزود: انجام پژوهش در حوزه آموزش و پرورش یکی از بندهای اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به جد برنامه های مرتبط با این حوزه در سطح ستاد و صف تعریف و اجرا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدریس کتاب کار و فناوری و کارآفرینی در مدارس و خروجی آن که منجر به ابتکارات، اختراعات و دست سازه های دانش آموزان می شود؛ ضرورت توجه بیشتر به تجهیز کردن آزمایشگاه ها و کارگاه های مدارس و کتابخانه ها را بعنوان بستر فعالیت علمی دانش آموزان خاطر نشان کرد.
گفتنی است در این مراسم از 3 دانش آموز و 3 معلم پژوهشگر برتر استان در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی تجلیل به عمل آمد.
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برگزیده استان لرستان
در این مراسم که با حضور استاندار لرستان، مدیر کل دآموزش و پرورش لرستان و جمعی از مسئولین در سالن همایش دانشگاه لرستان برگزار شد از حسن اسماعیل زاده، مصطفی شکری، رضا بهنود فر، فیروز آزادی به عنوان فرهنگیان پژوهشگر و همچنین از فاطمه پاپی، ماء تیسا طولابی، بردیا فیروزی، محمد حسین ابوالفتحی، مهدی نجفوند دریکوندی، محمد رسول پولادوند، پانیا دارایی، یاسمن قدسیانبه عنوان دانش آموزان پژوهشگر استان تجلیل شد .
قاسم ولی زاده، رشد علمی را یکی از مولفه های پیشرفت عنوان کرد و افزود : علم در یک شرایط و فرایند خاص رشد می کند، یعنی مانند خطی در حال حرکت و تکمیل است، با پژوهش و تحقیق زمینه برای کسب راه حل های جدید و رشد علمی فراهم می شود .
معاون پژوهش وآموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش لرستان ضمن تاکید بر رشد علم در کشورهای توسعه یافته، گفت : علم دانستن رابطه ثابت بین پدیده ها و کشف این رابطه هاست، یکی از اقدامات مثبت پژوهشگران، کشف رابطه های علمی بر اساس تحقیق است ، این کشف، قدرت پیش بینی بر اساس علم را تقویت می کند .
خیراله خیرایی افزود : امروزه در جهان مترقی، ثروت کشورها را براساس منابع زیر زمینی طبقه بندی نمی کنند بلکه تولید دانش، زمینه رقابت و موفقیت را فراهم می کند .
خیرایی در خصوص بستر سازی آموزش و پرورش برای موفقیت بیشتر گفت : باید به این نکته توجه داشت که پژوهش با سوال شروع می شود، مدارس باید زمینه پرسشگری و خلاقیت در دانش آموزان را فراهم کنند، باید در برنامه درسی تغییراتی ایجاد شود، یعنی آموزش معلم محور نباشد بلکه اکتشافی و پژوهش محور باشد، پژوهش ارزشمند، پژوهشی است که در زندگی تاثیر مثبت داشته باشد .
درپایان این مراسم ضمن بازدید از نمایشگاه دبیرستان با موضوع تحقیق و پژوهش از پژوهشگران برتر استان با اهدا لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد.
مراسم تقدیر از برگزیدگان هفته پژوهش در استان کرمانشاه
آیین نواختن زنگ پژوهش با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش و سایر مسؤولین در هنرستان دخترانه صنایع شیمیایی برگزار شد.
افشین کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفتهی پژوهش گفت: جامعهی توسعه یافته جامعه ایست که دانایی محور باشد نظام دانایی اگر بر تمام وجوه یک جامعه غالب شود یقیناً آن جامعه راه توسعه را طی خواهد کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ضمن بیان اینکه امید آیندهی ایران نوجوانان و جوانان هستند و قرار است آیندهی کشور به دست آنان ساخته شود گفت: دانشآموزان نباید خلاقیت های ذهنی خود را دست کم بگیرند یا چراییهای ذهن را با خط قرمز سرکوب کنند بلکه می بایستی با تعقل و اندیشیدن پاسخ چرایی ها را پیدا کنند تا امر پژوهش با استفاده از این ظرفیت های جوان و نوجوان بتواند در ایران اسلامی به جایگاهی رفیع برسد.
مجید یزدانپناه مدیرکل آموزش و پرورش در آیین نواختن زنگ پژوهش ضمن عرض خیرمقدم به همهی مدعوین و قدردانی از زحمات تمامی دستاندرکاران برگزاری این آیین، گفت: در مسیر تحصیل، دانشآموزان هر چقدر به سوی تحلیل مسئله، تعقل و اندیشیدن برای یافتن نتیجه و راهکار جهت برون رفت از آن مشکل پیش بروند میتوانند در تمامی مراحل زندگی موفق عمل کنند.
وی افزود: امروز باید دانشآموزان جسور تربیت شوند و جسارت پرسیدن سوال را داشته باشند در تعلیم و تربیت این امری بسیار مهم و ارزشمند است.
این مقام مسؤول اظهار کرد: به مناسبت هفتهی پژوهش 400 مدرسه درگیر اجرای این همایش شدهاند که تعداد 300 مدرسه روستایی و 100 مدرسه شهری هستند. خوشبختانه مدارس مقطع ابتدایی در استان به بحث پژوهش محوری ورود پیدا کردهاند و در این طرح میبایستی دانشآموزان آموزش ببینند که مسئله را تعریف کنند، به مشورت بگذارند و در نهایت معلمی که ناظر بر این روند است از راهکارهای آنان استفاده کند.
مدیرکل آموزش و پرروش خاطر نشان کرد: امروز شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی از شوراهای پژوهشی برتر در سطح کشور است.و نمود تلاش های آنان در برنامهی معلم پژوهی اتفاق افتاد که از بین 668 نفر شرکت کننده، 30 نفر به مرحله استانی و یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرد.
تجلیل در هفته پژوهش استان قم
بهرام سرمست، استاندار قم در این همایش پس از مشاهده بخشی از توانمندی های هنر آموزان هنرستان های استان قم ضمن ابراز خرسندی از چنین دستاوردهایی خاطر نشان کرد: این ابتکارات و خلاقیت های دانش آموزان که حتی در مناطق کم برخوردار شاهد آن هستیم باعث افتخار و مباهات استان می باشد و مسئولیت مسئولین را دوچندان خواهد کرد.
استاندار قم افزود: یکی از وظایف مسئولین و هم چنین معلمان و مربیان ایجاد و تقویت روحیه پرسشگری و کاوشگری در دانش آموزان است.
سرمست با بیان اینکه این گونه همایش ها بهانه ای برای تقدیر از پژوهشگران می باشد گفت: در وهله اول هدف از اینگونه همایش ها باید جذب و شناسایی پژوهشگران و مبتکران در عرصه های مختلف باشد تا با اطلاع از توانمندی های موجود، برنامه ریزی مطلوبی جهت بروز تمامی این استعداد ها انجام گیرد.
استاندار قم تصریح کرد: پژوهشگری در کنار تعلیم و تربیت در مدارس سبب فاصله گیری از یادگیری تئوری صرف می باشد که یکی از مزایای آن یادگیری عمیق تر و پایدار تر در دانش آموزان است.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: یکی از بند های مهم بیانیه گام دوم که به علم و پژوهش پرداخته شده به ما متذکر می گردد در چهل سال دوم انقلاب تمامی اقدامات ما در عرصه های مختلف مدیریتی و ... باید دانش بنیاد و علمی باشد.
ارسال نظر