کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور برگزار شد



رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در کارگروه پژوهش کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن تأکید کرد که می بایست قرآن کریم به عنوان مدار فکری و محور در ذهن دانش آموزان مطرح شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور از برگزاری چهارمین نشست تخصصی این کارگروه با حضور تمام اعضا خبر داد.

مهدی جلالی گفت: در این نشست تخصصی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله حوزه‌های علمیه، وزارت علوم، نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی،  معاونت‌های آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اقدامات انجام شده از سوی مسئول کمیته بررسی اقدامات ملی ذیل راهبردهای سند توسعه آموزش عمومی قرآن کریم صورت پذیرفت و اعضای کارگروه دیدگاه‌ها و نظرات اصلاحی خود را ارائه نمودند.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست گزارش مختصری نیز از سوی مسئول کمیته تدوین سطوح اهداف نه گانه در مقاطع تحصیلی ارائه شد و مقرر گردید دیدگاه و نظرات اعضا در مدت زمان کوتاهی برای اصلاحات نهایی به دبیرخانه کارگروه ارسال گردد.

قرآن کریم به عنوان مدار فکری  و محور در ذهن دانش آموزان مطرح شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رئیس کارگروه نیز در جمع‌بندی مباحث این نشست ضمن تشکر و تقدیر از اهتمام کمیته‌های تخصصی ذیل کارگروه بر دقت نظر بیشتر در تدوین اقدامات ملی و بازنگری بر روی گزاره‌های تدوین شده تأکید نموده و حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان را موظف نمود تا درخصوص پیش‌نویس سطح‌بندی اهداف نه گانه در مقاطع تحصیلی بررسی و دقت نظر لازم را داشته و نظرات تخصصی را ارائه نمایند.

وی اظهارداشت: وقتی می گوییم اهداف آموزش عمومی قرآن کریم در چهار سطح و دوره، قطعا برای ما به عنوان آموزش و پرورش به این معنا نیست که همه این اهداف باید در حوزه تربیت قرآن و معارف مطرح شود بلکه بخشی از آن در حوزه مهارت ها، بخشی در حوزه تفکر، بخشی در حوزه جامعه شناسی است ولی اینکه قرآن کریم به عنوان محور و مدار فکری در ذهن دانش آموز مطرح شود بسیار مهم است.

ایشان با تاکید بر اینکه محوریت قرآن در ذهن دانش آموزان در برخی موارد از قلم افتاده است گفت:  قران یک منبع کارامد و یک مرجع علمی است که باید روی آن تاکید کنیم. باید بدانیم که منبع معرفتی ما در سیاست، اقتصاد و غیره همین قرآن است یا خیر؟ متاسفانه در برخی جاها هنوز به عنوان منبع فکری تلقی نمی‌شود. یکی از چالش های اصلی دانش آموز ما این است غرب می خواهد از نظر فکری سلطه خودش را فراگیر کند؛ این باید مهم باشد که قرآن یک منبع فکری و هدایتگر و یک نقشه راه فردی و اجتماعی است و از این رو باید در سطح بندی اهداف نه گانه پرداخته شود و در در 11 حوزه تربیت و یادگیری نیز مخاطب این اهداف باشند.

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA