معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه می بایست زمینه را برای تربیت دانش آموزان پرسشگر بوجود آوریم گفت: پژوهش محوری راهبرد اساسی در حوزه تربیتی و یادگیری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در جلسه اعضای انجمن ها درسی و گروه های آموزشی استان اردبیل با عنوان اینکه در بحث تحول آموزش و پرورش کار عظیمی در پیش داریم اظهار داشت: تلاش زیادی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در رابطه با همسوسازی برنامه ها با برنامه درسی ملی انجام شده است.
ایشان افزود: مهمترین پیام برنامه درسی ملی تغییر حوزه تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی محض به سمت اهدافی که موجب ارتقاء نگرش و توانایی دانش آموزان می شود بطوریکه یک زندگی معقول و متوازن داشته باشند.
وی مهمترین چرخش در اسناد تحولی را چرخش از آموزش صرف به سمت تربیت عنوان کرد و تصریح نمود: کلید واژه تربیت، هویت است بطوری که دانش آموزان به هویت متعادل و قابل قبولی دست پیدا کنند و به آن افتخار کنند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از پژوهش محوری به عنوان راهبرد اساسی در حوزه تربیتی و یادگیری یاد کرد و گفت: پژوهش محوری در معنای عمیق یعنی اجازه بدهیم دانش آموزان مباحثه، پرسش و فکر کنند و خود به نتیجه مطلوب برسند.
دکتر ذوعلم به 11 حوزه تربیتی برنامه درس ملی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: هدف ما رسیدن به یک برنامه درسی پیشرفته و متوازن در 11 حوزه تعریف شده می باشد. حوزه تربیت را بایستی یک حوزه پیوسته و تلفیقی در نظر بگیریم و آمادگی داشته باشیم تا فعالیت های هر دبیر و یا هنر آموزی بعنوان یک مربی تربیتی همسو با فعالیت های پرورشی قرار گیرد.
وی گفت: براساس اسناد تحولی زمان هردرس 50 دقیقه درنظر گرفته شده و برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها ممنوع است ولی عملا این موضوع درمدارس رعایت نمی شود.
معاون وزیر آموزش و پرروش افزود: بیش از 30 درصد زمان ما به خاطر برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها از دست می رود و به عبارتی 33 هفته آموزشی به 28 هفته کاهش می یابد و زمان 50 دقیقه ای هر کلاس به 45 دقیقه تنزل می یابد و درکنار آن، تعطیلی های دیگری نیز به خاطر برف و آلودگی و مسائل دیگر وجود دارد که زمان از دست رفته هرگز جبران نمی شود.
احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: یکی از سیاست های آموزش و پرورش استان، حمایت از گروه های آموزشی و انجمن های علمی در مسیر کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است.
وی با عنوان اینکه سعی کرده ایم امکانات مطلوب همچون فضای مناسب در اختیار گروه های آموزشی قرار دهیم، اظهار داشت: با همین امکانات موجود خوشبختانه استان اردبیل میزبان انجمن های علمی جغرافیا و زبان انگلیسی بوده است.
در ادامه نمایندگان انجمن های علمی نقطه نظرات خود را در مورد محتوای آموزشی و مشکلات موجود مطرح کردند.
ارسال نظر