
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با طرح این پرسش که «چرا باید موقع بارش برف، مدرسه را تعطیل کرد؟ »، از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت تصمیمات غیراستاندارد، مجموعه استانداری درباره تعطیلی مدارس است. چند سال است بحث آلودگی هوا مطرح است، چرا دستگاهها نباید پاسخگو باشند؟
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر مورخ 4 بهمن ماه با موضوع تقویم آموزشی و در پاسخ به این سوال که آیا کاهش زمان آموزشی از 185 روز در سال تحصیلی به حدود 150 روز، لطمه به آموزش وارد می کند؟ و چه تصمیمی باید اتخاذ شود؟ اظهار داشت: در خصوص این مطلب که دوستان مطرح کردند مجلس شورای اسلامی، یک مانع اصلی و مداخله گر است باید بگویم که مطابق قانون اساسی مجلس باید در همه امور نظر بدهد و نمیتوان وقتی در یک مساله ای نظر آموزش و پرورش با مجلس یکی نیست، این نهاد را زیر سؤال برد و این نوع اظهارنظر یک نوع خودخواهی سازمانی است و به طور مثال از هر سازمان دیگری هم این مساله را مطرح کنید آنها خواهند گفت که مجلس در کار ما دخالت می کند و این اصلا درست نیست. این قدرت کارشناسی و اقناع آموزش و پرورش است که باید مجلس و هر نهاد دیگری را در خصوص کار کارشناسی که انجام می دهد و طرحی که ارائه می دهد، توجیه کرده و همراهی آن نهاد و مجلس را جلب نماید و کار انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در این خصوص که چرا آموزش و پرورش از قدرت کافی برخوردار نیست گفت: رسانه ملی اولین بخش است چرا که در این دستگاه، مساله آموزش و پرورش چندان جدی گرفته نمی شود. برنامه پرسشگر هم از آموزش و پرورش سوال می کند و نه درباره آموزش و پرورش. آموزش و پرورش یک مجموعه از کل سیستم مدیریتی کشور است که در آن عدالت در بودجه و عدالت در مدیریت رعایت نمی شود و کلیت نظام تعلیم و تربیت مظلوم واقع شده است.
دکتر ذوعلم با بیان اینکه دلایلی مانند تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، شرایط فصل زمستان و همچنین برخی برنامهریزیهای مدارس باعث اجحاف در حق زمان آموزش شده است، بیان داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جلسات درسی ما باید 50 دقیقهای پیش بینی شده که برخی مدارس آنها را در یکدیگر ادغام کرده و در عمل می بینیم که به از این دو جلسه هم دقایقی کاهش می یابد و از ساعت آموزش کم میشود و حتی مدارس یک نوبته ما هم از اجرای این بند مصوب سند تحول طفره میروند. در طول سال 30 هفته آموزشی پیش بینی شده که با این شیوه های برنامه ریزی و اجرا به 29 یا 28 هفته آموزشی در مدارس کاهش مییابد.
وی با تاکید بر اینکه در تقویم آموزشی باید غیرمتمرکز عمل کنیم و در اختیار استان قرار دهیم، ادامه داد: اگر ما برای نهاد شورای آموزش و پرورش استان به عنوان یک نهاد جدی و تاثیرگذار؛ مسئولیت، پاسخگویی و اختیار قائل باشیم آن شورا می توانند تصمیم بگیرند که زمان تقویم آموزشی آن استان چگونه باشد.در مدارس ما هم زمان شروع و پایان نیز مهم است که متاسفانه امروز متمرکز انجام می شود و می توان این مساله را به عهده مدرسه گذاشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با طرح این سؤال که چرا باید موقع بارش برف، مدرسه را تعطیل کرد، گفت: مگر دانش آموزان ما نباید بیاموزند که در زمان بارش برف هم به مدرسه بروند؟ آیا نباید آموزش در اولویت باشد و دانش آموزان با مشکلات روبرو شوند؟
مجری برنامه در این قسمت پرسید که چه کسی تصمیم می گیرد که مدارس به دلایلی تعطیل شوند؟ دکتر ذوعلم در پاسخ به این سوال گفت: از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت این است که وزارت کشور که مسئول تصمیم گیری در این خصوص است بعضا بدون هماهنگی با آموزش و پرورش تصمیم به تعطیلی می گیرد. چندین سال است بحث آلودگی هوا مطرح است، چرا دستگاههای دیگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا مسائل را باید آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس حل کند؟
وی درباره آسیبهای کاهش زمان آموزش از 185 روز به 150 روز و پیامدهای آن، گفت: وقتی زمان آموزش کاهش یابد به کیفیت آموزش لطمه وارد می شود؛ البته مدارس راهکارهایی برای جبران زمان آموزش دارند. از مدیران خواستهایم بنا به اقتضائات درباره جبران روزهای تعطیلی تصمیم بگیرند.
دکتر ذوعلم افزود: در خود آموزش و پرورش نیز دیدگاههای مختلفی درباره تقویم آموزشی است که میتوان پس از کارشناسی دقیق، آن را به نظرخواهی گذاشت. اشکال اصلی این است که در نهادهای برنامهریز و سیاست گذار، آموزش و پرورش در اولویتهای اصلی نیست.
ارسال نظر