برگزاری جلسه تخصصی اخلاق حرفه ای در حوزه های تربیت ویادگیری



نشست تخصصی اخلاق حرفه‌ای با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه تربیت و یادگیری کاروفناوری، فرهنگ و هنر و سلامت و تربیت بدنی بعد از ظهر روز دوشنبه 21 بهمن ماه در سالن جلسات طبقه دوم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از حوزه تربیت و یادگیری کاروفناوری، خلاصه مطالب مهم ارایه شده بدین شرح است:

محوریت جلسه با طرح سوالاتی توسط حمید یزدانی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری کاروفناوری آغاز شد که به شرح زیر است :

1- آیا برای اخلاق حرفه‌ای باید مدلی داشته باشیم؟

2- آیا برای اخلاق حرفه‌ای برنامه درسی باید داشته باشیم؟

3- اخلاق حرفه‌ای را ازکجا باید شروع کنیم تا میوه آن را در متوسطه دوم فنی و حرفه‌ای بچینیم؟

4- آیا در فنی و حرفه‌ای باید کتاب مستقل اخلاق حرفه ای داشته باشیم؟ یا همانند دوره‌ ابتدایی و نظری باید به صورت درهم تنیده و تلفیقی باشد؟  

در ادامه محمد حسنی ضمن استقبال از طرح موضوع اخلاق حرفه ای بیان داشت: اخلاق حرفه ای مسئله بسیار شریف و با ارزشی است و بسیار خوشحالم. چرا که اخلاق از اشرف موضوعات تربیتی است.

وی با این سوال که اخلاق و تربیت اخلاقی به صورت عام و یا به صورت خاص در حوزه مشاغل و حرف را از کجا شروع کنیم؟ به جایگاه اخلاق در برنامه درسی ملی و اینکه بایستی نگاه فرابرنامه‌ای و فراحوزه‌ای به اخلاق داشته باشیم مانند مسئله تفکر و عقل ورزی که یک موضوع فراحوزه‌ای و فرابرنامه‌ای است. چون در همه حوزه‌های یادگیری نیازمند تفکر و مهارت‌های تفکر هستیم  اشاره کردند .

در پاسخ به این سوال که آیا باید کتاب درسی مستقلی داشته باشیم؟  به تاریخچه ای از اخلاق حرفه ای به عنوان یک درس اشاره داشتند و در ادامه اظهار داشت: برای این درس به سه شکل می‌توان عمل کرد :

1- به صورت یک درس مستقل با عنوان اخلاق مانند درس ریاضی که از اول ابتدایی تا پایان متوسطه ارایه شود.

2- به صورت یک درس فوق‌العاده یا فوق برنامه باشد که معلم به تناسب شرایط موضوعات را انتخاب و ارایه می‌کند مثل طرح کرامت.

3- به صورت یک درس بین برنامه‌ای یا بین حوزه‌ای و درهم تنیده با سایر حوزه‌های یادگیری باشد که در این صورت باید یک نقشه و طرح کلان برای هماهنگی بین حوزه‌ها وجود داشته باشد .   

از نظر آقای دکتر حسنی دو نگاه کلی به اخلاق حرفه‌ای می توان داشت :

1- علم اخلاق حرفه‌ای که امروزه در فضای آکادمیک اخلاق حرفه‌ای یک بحث علمی است و شامل تعریف اخلاق حرفه‌ای، رویکردها، راه‌های توسعه و آموزش آن است  همراه با  فلسفه

2- و  تربیت اخلاق حرفه‌ای

هدف نظام آموزشی، آموزش علم اخلاق و علم اخلاق حرفه‌ای نیست بلکه باید  دانش آموزان به گونه‌ای تربیت شوند  که در محیط حرفه‌ای و شغلی ارزش‌های اخلاقی آن حرفه را در عمل بکار گیرند.  یعنی در محیط حرفه‌ای و شغلی خود اخلاقی عمل کنند.

حسنی به مدل و چارچوبی طراحی شده اشاره کرد که در آن  فعالیت اخلاقی در یک جلسه اتفاق می‌افتد شامل: طرح مسئله یا چالش، بحث و گفتگو، پیدا کردن راه حل‌های احتمالی و سپس تعمیم راه حل به زندگی واقعی است.

در پایان یزدانی مطالب را بشرح زیر جمع بندی نمود :

- اخلاق فرابرنامه‌ای و فراحوزه‌ای است ولی می‌تواند به صورت یک درس مستقل از پایه اول تا پایه دوزادهم مثل درس ریاضی باشد و یا به صورت یک درس فوق برنامه مثل طرح کرامت ارایه شود.

- کتاب اخلاق حرفه ای موجود، مورد تایید آقای دکتر حسنی نیست زیرا نه علم اخلاق و نه تربیت اخلاق حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.

- به پیشنهاد خانم دکتر رضوانفر می‌توان برای  اخلاق حرفه ای بجای کتاب درسی کتاب راهنمای معلم تهیه شود  و در اختیار معلمان این درس قرار گیرد .

- برگزاری دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای برای استان‌ها و برای کارشناسان حوزه‌های تربیت و یادگیری

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA