
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد که توجه به نیازهای واقعی دانشآموزان برای این سازمان مهمتر از منافع صنفی و اقتصادی دیگران است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم اظهار داشت: ما به دانشآموزان بهعنوان یک سرمایه نگاه میکنیم؛ آنهم یک سرمایه کلان و با اهمیت. چرا که این دانشآموزان هستند که آینده مملکت را میسازند؛ کرسیهای مدیریت را بهدست میگیرند و کشور را اداره میکنند. ما به دانشآموزان بهعنوان یک گنجینه و ذخیره ارزشمند برای آینده کشور نگاه میکنیم؛ بر همین اساس نیازهای واقعی دانشآموزان برای ما مهمتر از منافع صنفی و اقتصادی دیگران است. رویکرد ما در بحث طراحی و تولید بستههای یادگیری و محتوای آموزشی بر این دیدگاه استوار است؛ و اصل و اساس تدوین و تبیین برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین این دیدگاه را توصیه و تأکید میکند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: عدهای دانشآموزان را بهعنوان یک ظرفیت برای کسب منافع اقتصادی میبینند. این نگاه کاملاً متفاوت با دیدگاهی است که ما در سازمان به آن اعتقاد داریم. این عده دانشآموزان را در راستای کسب منافع مادی و مطامع صنفی میبینند. ما در سازمان با این دیدگاه مخالفیم و با آن مقابله میکنیم. به همین دلیل توجه به خواستهها و نیازهای واقعی دانشآموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است. البته در پیشبرد این نگاه و این اقدام هرگز از جریانسازی رسانهای و انتقادات نادرست به خودمان دلسردی و نگرانی راه نمیدهیم. چرا که میدانیم هدف ما توجه به خواستهها و نیازهای واقعی دانشآموزان است و راه ما مبتنی بر اسناد بالادستی مصوب و ابلاغ شده است.
کنکور شیرینی آموختن را به نگرانی تبدیل میکند
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه میگوییم کنکور مانع پرداختن توأم با آرامش تحصیلی برای دانشآموزان است، حرف دقیق و مهمی است؛ چرا که کنکور لذت تحصیل و شیرینی آموختن برای زندگی و کسب مهارت را به هیجان روحی- روانی، نگرانی و استرس تبدیل میکند. ما در سازمان با هر آنچه به مهارت آموزی و علم محوری دانشآموزان لطمه بزند، مخالفیم. شما این واقعیت را میتوانید با نگاه به دانشآموزان در خانواده، که در آستانه آزمون کنکور هستند را به صراحت ببینید.
نمیشود 12 سال تلاش و هزینه کنیم تا دانشآموزان مهارت آموزی کنند، در نهایت همه را بهواسطه موج نگرانی و اضطراب قبولی در کنکور به ذائقه دانشآموزان تلخ کنیم. یعنی نگرانی و تلخ کامی برای دانشآموزان و منفعت و سود مالی آن برای بعضی که به دانشآموزان به چشم فرصت کسب منافع صنفی و اقتصادی نگاه میکنند.
حجم زیاد مطالب، ذائقه تحصیلی دانشآموزان را تلخ میکند.
ذوعلم گفت: استرسهای ناشی از امتحانهای مکرر، مانع نشاط، پویایی و فکر محوری دانشآموزان شده است. همین امر روح تعلیم و تربیت را آزار میدهد و فضای مدرسه را برای دانشآموزان ناخوشایند میسازد. دیدگاه سرمایهای به دانشآموزان و تأکید بر تعالی اندیشه، پویایی فکری و خلاقیت محوری دانشآموزان را بهدنبال دارد. نباید با حجم زیاد مطالب و امتحانات مکرر، ذائقه تحصیلی دانشآموزان را تلخ و بدبینی آموزشی ایجاد کنیم.
این نگرانی که باید بخوانیم، حفظ کنیم و امتحان بدهیم، روح دانشآموزان ما را خسته میکند. دانش آموز به کسب مهارت برای زندگی نیاز دارند. به تربیت اجتماعی و کسب آداب زندگی صحیح و بی تنش نیاز دارد. به همین دلیل دانشآموزان باید از برنامه درسی خودشان در مدرسه لذت ببرند.
تغییر در کتب درسی بر اساس ذائقه سنجی و نیازسنجی مبتنی بر تحقیقات علمی- پژوهشی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان نمود: باید بپذیریم دانشآموزان امروز با دانشآموزان سالها و دهههای گذشته بسیار متفاوت هستند. دانشآموزانِ امروز نسبت به دانشآموزان گذشته به مراتب بیشتر اهل مطالعه، تحقیق، کسب مهارت و آموختن برای زندگی بهتر، فکر کردن، بهرهگیری از هوش هیجانی هستند. بیشتر بدنبال کسب آداب اجتماعی و بهرهگیری از آموزههای تربیتی هستند. ما در سازمان به این مقوله بهعنوان یک نقطه قوت در جامعه نگاه میکنیم. اما در مقابل عدهای این را یک فرصت برای کسب منافع صنفی و اقتصادی میدانند. اگر حجمی از کتب درسی کم میشود، اگر سرفصلی به کتابها اضافه یا کم میشود، اگر متن و شعری جایگزین متن و شعر دیگری میشود، همه بر اساس ذائقه سنجی و نیازسنجیهای مبتنی بر پژوهش و نگرش علمی- تخصصی میباشد. اینگونه نیست که عدهای ناشیانه مبحثی را حذف یا اضافه کنند و بعد آن را بهعنوان محتوای درسی منتشر کنند. همه امور مرتبط با تهیه محتوا و متن کتابهای درسی از مسیر علمی- تخصصی با دیدگاههای کاملاً حرفهای گذر میکند.
درهای سازمان به روی صاحبان اندیشه باز است
دکتر ذوعلم اضافه کرد: درهای سازمان به روی همه باز است. امروز از دانشآموز تا معلم، اصحاب رسانه و دارندگان تریبون، اساتید و نخبگان جامعه و حتی والدین خود را سهیم در امر تألیف و تولید محتوا میدانند؛ پیشنهاد میدهند، برای ما مطلب ارسال میکنند و یا در جلسات و برنامههای مختلف، در ملاقاتها و مراجعات هفتگی، طرح دیدگاه میکنند. حتی از منتقدین صاحبنظر که اساس انتقاد آنها مبتنی بر دلسوزی است، دعوت میشود. ما همه این نکات و گفتهها را در جمع بندی کارمان مؤثر میدانیم و در تصمیمگیریها لحاظ میکنیم؛ و برای انجام رسالت و وظیفه سازمانی خویش از فضاسازیها و جریانسازیهای کاذب هراسی نداریم.
وقتی از کسب دیدگاه صاحبنظران سخن میگوییم یعنی اینکه اگر حذفی صورت گرفته است منشأ آن یافتههای تخصصی و مطالعات دقیق کارشناسی است؛ که همکاران بنده مفصّل توضیح دادهاند. لذا اگرچه بسیاری از تغییرات کتب درسی در دوره مسئولیت اینجانب نبوده است اما تا آنجا که بررسی موضوع بیانگر تسرّی نگاه کارشناسانه دارد، مورد حمایت و پذیرش است و اگر در جایی نیاز به مطالعه، تحقیق، بررسی، کسب نظر بیشتر از صاحبنظران مطرح باشد، با روی گشاده استقبال میکنیم. بر همین اساس نمیپذیریم که نیازهای واقعی دانشآموزان را با منافع صنفی و اقتصادی دیگران عوض کنیم.
ارسال نظر