رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر حکیمانه بودن، همدلانه بودن، امیدبخش بودن و هوشمندانه بودن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، اظهارداشت: سال 1399 می تواند سال جهش در تمام ابعاد باشد و این ظرفیت در ملت ایران وجود دارد و باید به فعلیت برسد.
حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی ذوعلم در دومین روز فروردین ماه 1399 با حضور در محل کار خود در گفت و گو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تبریک عید نوروز، عید مبعث و اعیاد شعبانیه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال 1399 هجری شمسی که همراه با تحلیل کلانی از سال 1398 بود، جهت دهی سال آینده را ارائه کردند. پیام نوروزی ایشان یک پیام حکیمانه، همدلانه و امیدبخش بود که فراتر از اعلام شعار سال، نکات و جهات مهمی را برای دستگاهها و بخشهای مختلف جامعه، مشخص نمود و در ادامه مسیر رو به پیشرفت کشور، گام بلند دیگری را پیش روی ما قرار میدهد. این پیام حکیمانه تأکیدی بر برخی از محورهای مهم حرکت و تحول جامعه دارد.
نأکید رهبر معظم انقلاب بر فضائل ملت ایران
به تعبیر رهبر معظم انقلاب سال 98 سال سختی بود و درعین حال در این سختیها، جوششها و درخششهای ملت ایران تجلی پیدا کرد. ایشان در واقع فضائل ملت ایران را مورد تأکید قرار دادند که باید در فضائل ملت ایران تأمل بیشتری داشته باشیم.
دیدن ظرفیتها و جهتگیریهای بخشها و اقشار مختلف، حقیقتی است که این حقیقت را یک حکیم درمی یابد و مطرح میکند بهخصوص حضور چشمگیر مردم در حادثه شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی که این حضور و حماسه توانست عظمت ملت ایران را در چشم بقیه برجسته کند و موجب عزت، آبرو و اقتدار شود.
تأکید بر تعاون، همدلی و همکاری ملت
تأکید رهبرمعظم انقلاب بر تعاون، همدلی و همکاری ملت در حادثه سیل اوایل سال 98 و گرفتاری ملت ما در مواجهه با ویروس کرونا جای تأمل و تفکر دارد که به عنوان یک تبیین و تحلیل حکیمانه از ایشان باید یاد کرد.
نگاه رهبرمعظم انقلاب به همدلی جامعه و تقدیر از تلاشها و کارهای انجام شده و تحلیل ایشان از اینکه ظرفیت کشورما بسیار فراتر از آنچه مطرح شده، میباشد؛ ثابت میکند که دستگاههای مختلف در سال 99 باید سعی کنند از ظرفیتهای استفاده نشده برای جهش تولید بهرهبرداری کنند.
سال 99، سال جهش در تمام ابعاد
سال 99 میتواند سال جهشها باشد نه فقط جهش تولید، بلکه جهش در بعد علمی، فناوری، فرهنگی و سیاسی. این تجربهها و توانمندیهای ملت ایران، بهخصوص جوانان میتواند قدرت ملیمان را افزایش دهد و در سال 99 با یک قدرت و نگاه جهشی حرکت کنیم.
زمینه جهش در آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
در آموزش و پرورش هم حقیقتاً زمینه یک جهش در روند تحولی وجود دارد. در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز زمینههای این جهش در مسیر تحول را میبینیم و این عنوان سال میتواند برای ما هم الهامبخش باشد.
پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب؛ امیدبخش و حکیمانه
پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب یک پیام امیدبخش است؛ امیدبخشی که ناظر به واقعیات، ناظر به توانمندیها و ظرفیتهای ملت است. عصبانیت ضد انقلاب از این پیام نوروزی به همین جهت است که میبینند جهت گیری ملت ما بر اثر یک حادثه گذرا مثل ویروس کرونا تغییر نکرده و همان جهت گیری درستی است که نظام ازسالها قبل تشخیص داده و رهبرمعظم انقلاب و همه ارکان نظام به آن توجه دارند و درحال دنبال شدن توسط ملت است.
عصبانیت دشمنان ملت ایران
وقتیکه دشمنان این ملت میبینند نگاه رهبرمعظم انقلاب، ارکان نظام، رییس جمهور محترم و مجموعه فعالان کشور در مسألهشناسی جامعه ما یک نگاه درست است که همه در آن اتفاق نظر دارند؛ خود به خود عصبانی میشوند و با لحنی که خشم آنها در آن هویدا است به نقد نامگذاری سال 99 میپردازند.
این نامگذاری حکیمانه، درست، هوشمندانه، نشان دهنده ثبات جهت گیری نظام جمهوری اسلامی است. اگر بخواهیم تشبیه کنیم اگر فردی بیمار باشد این بیماری موجب نخواهد شد که آن فرد آرمانها و اهداف خودش را از دست بدهد. یک ملت هم همینطور است مثلاً اگر یک ملت قوی، ریشهدار، آرمان دار و انقلابی مثل کشورما چند صباحی درگیر یک گرفتاری فراگیری شود که هم اکنون همه جهان درگیر آن هستند موجب غفلت، توقف، سستی و کندی در حرکت ملت ایران نخواهد شد.
توجه بیشتر به عنصر کار وعمل
تلقی ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که باید بتوانیم از این پیام رهبر معظم انقلاب، دلالتهای ناظر به رسالت سازمان را استخراج کنیم. در وهله اول باید بتوانیم به عنصر کار و تلاش و ایجاد علاقه به کار و نوآوری و فناوری در دانشآموزان بیشتر توجه کنیم.
در وهله دوم در استانداردهای برنامه درسی و تربیتی خودمان توجه بیشتری به عنصر کار وعمل داشته باشیم.
خوشبختانه یکی از بستههای تحولی میان مدت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1400 ـ 1399 بهبود اجرای کتاب کارو فناوری در دوره متوسطه اول است که با اهتمام وزیر محترم آموزش و پرورش در چند ماه گذشته دنبال شده و توسط معاون محترم متوسطه این کار انجام خواهد شد.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم به عنوان یکی از همکاران جدی این بسته حضور دارد و باید بتوانیم اجرای کتاب کار وفناوری در دوره متوسطه اول را معنا دار و اثرگذار کنیم.
توجه بیشتر در برنامه درسی بر ارتقای هویت ملی
در سال 98 درخشش ملت ایران جلوههای خود را نشان داد و این میتواند برای ما الهامبخش باشد. باید در راستای ارتقای هویت ملی دانش آموزان توجه عمیقی در برنامه درسی به این جلوههای درخشش ملت ایران داشته باشیم. درخشش ملت ایران هم درعرصه انقلاب اسلامی در سال 57، در دوره دفاع مقدس و در دوره بازسازی و استحکام درونی نظام و کشور و امروز در ادامه گام اول انقلاب و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مهم است.
جشنواره سردار شهید سلیمانی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای تشویق مدارس فعال و معرفی رویدادهای خلاقانه و برجسته که در طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) جشنواره سردار شهید سلیمانی را در سال 99 طراحی کرده و امیدواریم که بتوانیم این جشنواره را همزمان با سالگرد شهادت این شهید بزرگوار در سال 99 برگزار کنیم.
طراحی این جشنواره با همکاری معاونتهای آموزش متوسطه، پرورشی و تربیت بدنی خواهد بود و با همت و همکاری مدارس در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
یک ملت با راحت طلبی و رفاه جویی محض به جایی نخواهد رسید
نکته حکیمانه دیگری که در بیانات نوروزی رهبرمعظم انقلاب بود این است که یک ملت با راحت طلبی و رفاه جویی محض به جایی نخواهد رسید؛ در حقیقت مواجهه با مشکلات و ایستادگی در فراز و نشیبهایی که یک ملت با آن مواجه میشود موجب ارتقای قدرت ملی ما خواهد شد. تجربههای 40 سال گذشته ما، آموزههای دینی و حکمی ما هم این حقیقت را بیان می کند.
نمود این پیام در آموزش و پرورش
دلالت این نکته برای آموزش و پرورش این است که در فرایند تربیتی مدارس، دانشآموزان باید در یک فضای واقعی و خلاقانه تربیت شوند اما در برخی مدارس به ویژه غیردولتی، دانشآموزان را با یک روحیه راحتطلبی محض تربیت میکنند که قطعاً خلاف جهت گیری تربیتی درست است.
تأکید بر جهتگیریهای طرح بوم
چرخشهای اسناد تحولی نشان میدهد خلق موقعیتهای مختلف برای دانشآموزان در جهت ارتقای هویت ملی آنها و توانمندی در جهت مواجهه با همین موقعیتهای مختلف، یک اصل اساسی است. بهنظر میرسد که در طرح بوم "برنامه ویژه مدرسه" روی این جهتگیری باید تأکید بیشتری داشته باشیم. حضور دانشآموزان ما بهویژه دبیرستانیها، در کمک به مردم و مناطق سیل زده در ابتدای سال 98، حضور بسیار پرشکوه در حماسه شهادت شهید سلیمانی و هم اکنون در مقابله با بیماری کرونا نشان میدهد که ظرفیت بسیار بالایی دارند و در محیطهای تربیتی ما این ظرفیتها باید به فعلیت برسد.
همکاری هنرستانها در تهیه ماسک
طبق گزارش معاون محترم متوسطه وزیر هنرجویان ما در هنرستانها توانستند روزانه حدود 60 هزار ماسک را با همت جهادی و بسیجی تولید کرده و به مردم کمک کنند که این نشان دهنده ظرفیت بالای آنها است.
توجه به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانشآموزان
تربیت تمام ساحتی دانشآموزان ظرفیت بسیار بالایی است و ما فراتر از متن کتاب درسی باید به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانشآموزان بپردازیم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این جهت رسالت خطیری بر عهده دارد.
تلاشهای ما درسال 98 به خصوص بازطراحی ساختاری و تشکیلاتی سازمان این زمینه را فراهم کرده و با همت همکاران این کار را دنبال خواهیم کرد.
همانطور که وزیر محترم آموزش و پرورش گفته امسال همه بخشهای جامعه عزیز ما در همراهی و همدلی در جهت تحقق اهداف انقلاب و پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب است و همگان تلاش خواهیم کرد.
ارسال نظر