آموزش مجازی 60 هزار مدیر مدرسه برای اجرای بهتر طرح «بوم»



 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از آموزش مجازی 60 هزار مدیر مدرسه در سراسر کشور به منظور اجرای بهتر برنامه ویژه مدرسه (بوم) در راستای کاهش تمرکز آموزش و پرورش در برنامه ریزی آموزشی خبر داد.

 

دکتر حسن ملکی در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: قرار است 60 هزار مدیر مدرسه برای اجرای برنامه ویژه مدرسه طرح «بوم» در مدارس خود به صورت مجازی آموزش ببینند. علاوه بر این از هر استان 8 مدرسه که در دو سال گذشته بهترین عملکرد را داشته‌اند، معرفی خواهند شد.

ایشان با اشاره به اینکه به همه استان‌ها ابلاغ شده به ارزیابی مدارس تحت پوشش خود بپردازند، افزود: البته برای این ارزیابی، شاخص‌ها را در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم و این ارزیابی در سه قالب، بر اساس نشان‌گرهای تهیه شده، انجام می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه طرح «بوم» از سال 97 اجرایی شده، یادآور شد: در اقدام دیگری که مدنظر داریم تجربیات موفق مدارس به اشتراک گذاشته می شود تا دیگر مدارس هم از آن بهره‌مند شوند.

آغاز آموزش مجازی مدیران از مهر

وی درباره زمان آغاز آموزش‌های مجازی مدیران مدرسه نیز گفت: محتوای آموزشی آماده شده و هماهنگی‌های لازم برای ضبط آن در حال انجام است. امیدواریم این آموزش‌ها از مهر ماه آغاز شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: بخش‌نامه‌های ارزیابی هم ابلاغ شده ولی فعلاً در این مرحله، به خروجی‌ها کاری نداریم چراکه همه در حال آزمون و خطا هستیم. در وهله اول، باید برنامه را بسنجیم و در این زمینه اولیا و معلمان مدرسه که به طور مستقیم با دانش‌آموزان سر و کار دارند، می‌توانند توصیه‌های لازم را انجام بدهند.

استقلال مدارس در طراحی و اجرای برنامه‌های «بوم»

دکتر ملکی با اشاره به استقلال مدارس در طراحی و اجرای برنامه‌های طرح «بوم» خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح به هیچ مدرسه‌ای موضوع خاصی را ارائه نمی‌دهیم بلکه راهنمایی‌های کلی داریم ولی تأمین محتوا و اجرای برنامه‌ها را به خود مدارس سپرده‌ایم تا بعد از نیازسنجی، به طراحی و اجرای برنامه‌های مورد نیاز خود بپردازند. نباید فراموش کنیم نیازهای مدارس مختلف بسیار متنوع و حتی نیازهای مدارس دخترانه و پسرانه هم با یکدیگر متفاوت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط دانش‌آموزان در دوران کرونایی بیان داشت: در این مقطع زمانی، یکی از برنامه‌های طرح بوم می‌تواند این باشد که دانش‌آموزان به کمک اولیا، زندگی روزمره خود را توصیف و تحلیل کنند چراکه غنی سازی اوقات فراغت آنان در منزل، موضوع بسیار مهمی است که خانواده‌ها و کادر مدارس در مورد آن حساسیت‌های خاص خود را دارند.

او یکی از مهم‌ترین اهداف طرح «بوم» را کاهش تمرکز آموزش و پرورش بر برنامه‌ریزی آموزشی دانست و تأکید کرد: با اجرای این طرح، زمینه‌های قانونی استفاده از ظرفیت مدارس و محلات را فراهم کرده‌ایم تا دیگر اجرای هر برنامه‌ای نیازمند مجوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نباشد. به این معنا که دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در مکان‌هایی مانند شیرینی‌فروشی، گلفروشی، بانک، دفتر بورس و ... به انواع مهارت‌های تفکری و مهار‌ت‌های ساده فنی دست پیدا کنند چرا که یادگیری فقط در کتاب‌های درسی نیست بلکه با واقعیت زندگی روزمره دانش‌آموزان آمیخته است.

ایجاد زمینه برای افزایش تاب آوری دانش آموزان

دکتر ملکی در پایان با اشاره به شرایط دشوار دوران کرونایی اضافه کرد: تحمل این شرایط حتی برای بزرگترها هم سخت است چه برسد به کودکان و نوجوانان. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارهای ما باید ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان در این مقطع زمانی باشد.

طرح «بوم» از سال 1397 در دو مقطع متوسط اول و دوم و دوره دوم ابتدایی با هدف کاهش تمرکز آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی آموزشی، اجرایی شده است که به موجب آن هر مدرسه با توجه به نیازسنجی‌های خود، 60 ساعت از زمان رسمی خود را به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی اختصاص بدهد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA