
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دیدار با رؤسای گروهای تألیف این سازمان بر تمرکز روی دو موضوع رمزینههای سریع پاسخ و تدوین برنامهی درسی متناسب با شرایط کووید 19 تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی دو موضوع رمزینههای سریع پاسخ و تدوین برنامهی درسی متناسب با شرایط کووید 19 را موضوعاتی ضروری برای سازمان دانست و اظهار داشت: اگر گفته میشود کاری ضروری است معنایش این است که اگر آن کار صورت نگیرد، ضرر و خُسران به همراه دارد و یک خلاء پدید میآید و در آن خلاء همه مصدوم میشوند. گاهی صدمات جانی نیست بلکه از نوع شخصیتی، منشی و روشی است بنابراین اگر انسان ضرورتها را تشخیص ندهد یا تشخیص دهد اما همت بلندی برای انجام آنها نداشته باشد، مصدوم خواهد شد.
او افزود: اگر ما در برخی امور سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از ضرورت سخن میگوییم، در راستای فرامین الهی در حرکت هستیم. الحمدلله شما همکاران عزیز بیش از بنده به این موضوع توجه دارید.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم ضرورتها را انجام دهیم باید به دو اصل دقت و سرعت پایبند باشیم. کاری که ما انجام میدهیم باید با دقت نظر و تفکر لازم و تدبیر کافی باشد. راجع به دقت نظر در دین مبین اسلام تأکید شده است زیرا حاصل کار شما با دقت نظر ارتباط مستقیم دارد. اما دقت باید با سرعت نیز همراه باشد زیرا اگر در قید زمانش آماده شود مشکلات زیادی از ما را حل خواهد کرد. در واقع کار ما نباید نوش داروی بعد از مرگ سهراب باشد که وقتی انجام شد دیگر فایدهای نداشته باشد.
دکتر ملکی ادامه داد: اکنون دو امر که برای سازمان ضروری است روی میز مدیران محترم گروهها قرار دارد که میدانم زحمات فراوانی در این زمینه کشیده میشود و وقت و انرژی زیادی از همکاران میگیرد اما لازم است که این کارها با دقت و در زمان مشخص انجام شود.
ضرورت تولید رمزینههای سریع پاسخ
معاون وزیر آموزش و پرورش دربارهی ضرورت رمزینههای سریع پاسخ بیان کرد: ضرورت این موضوع به این دلیل است که کتاب درسی ولو در بهترین حالت خودش، ظرف محدود است و محدودیت ذاتی دارد، در حالیکه امروزه بحث توسعه اطلاعات، عمق اطلاعات و گسترهی اطلاعات دانشآموزان و حتی خانواده آنها، باعث میشود که ما به کتاب درسی وسعت ببخشیم و با محتواهای مکمل و غنیساز فرصتی را فراهم کنیم که دانشآموزان و والدین مراجعه نمایند و استفاده کنند. پس بحث رمزینهها به این دلیل ضرورت است که ما الزام داریم محتواها و فرصتهای یادگیری را توسعه دهیم.
دکتر ملکی با بیان اینکه هدف ما تولید بستههای تربیت و یادگیری است اما از افزایش غنای کتب درسی موجود نیز نباید غافل شد، اظهار داشت: انشاءالله برای سال 1401، هر گروه در هر دوره تحصیلیاش باید یک نمونه بسته تربیت و یادگیری طراحی کند تا اجرای آزمایشی کنیم. بنده بارها عرض کردهام که کتابهای درسی موجود هنوز عمر خواهند داشت زیرا کار ما تدریجی و گام به گام است و هر گام باید معنای خاص خودش را داشته باشد. بنابراین کتابهای درسی که همکاران عزیز تدوین کردهاند هنوز با ما است و باید از آنها مراقبت کنیم.
ضرورت تولید برنامهی ویژه متناسب با شرایط کرونا
دکتر ملکی دربارهی ضرورت تدوین برنامهی ویژه متناسب با اوضاع کرونا بیان کرد: انشاءالله شرایط ایجاب کند که دانشآموزان به مدارس بروند و بهصورت حضوری آموزش ببینند ولی واقعیتها مرتب ما را مردد میکند بنابراین نباید قطعی تلقی کرد که همه مدارس در مهر امسال بهصورت حضوری بازگشایی خواهند شد. در این مسیر، سال گذشته در زمان محدودی که وجود داشت محتواهایی در سازمان پژوهش آماده شد اما امسال بهدنبال تدوین یک برنامهی درسی ویژه متناسب با شرایط قرمز هستیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: شهریور، زمان معرفی و اشاعهی تولیدات ما به ستاد و استانها است و در این زمان باید به کارمان اعتبار ببخشیم بنابراین انتظار داریم که کار تولیدات تا پایان مرداد تمام شود.
در ادامهی نشست، دکتر لطیف عیوضی، معاون برنامهریزی دورهی متوسطهی دفتر تألیف آموزش عمومی و متوسطهی نظری بیان کرد: ایدهی اولیهی ما در مورد پروژهی رمزینههای سریع پاسخ این بود که کار کلاً برونسپاری شود اما از آنجایی که این پروژه تا بخواهد تفهیم شود زمان زیادی خواهد برد، تصمیم نهایی بر این شد که کار در درون دفتر تألیف انجام گیرد.
پیگیری وضعیت حقوقی محتواها به عهدهی دفتر انتشارات است
سپس دکترعلی محبی قائم مقام رئیس سازمان تأکید کرد: گروهها ملزم هستند شناسنامهی محتوایی که آماده کردهاند را به دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ارسال نمایند اما وظیفه پیگیری وضعیت حقوقی محتواها به عهدهی دفتر انتشارات خواهد بود.
در ادامه، رؤسای گروههای مختلف درسی به ارائهی گزارشی دربارهی میزان پیشرفت گروهها در زمینهی رمزینههای سریع پاسخ پرداختند و موضوعاتی نظیر اعتباربخشی محتواها، کمبود تدوینگر، استفاده از محتواهای خارجی و بحث حقوقی محتواها را مطرح کردند.
مسئول رمزینههای سریع پاسخ، گروه مربوطه است
در پایان جلسه نیز دکتر حسن ملکی به جمعبندی سخنان مطرح شده پرداخت و گفت: مسئول تام و تمام پروژهی رمزینههای سریع پاسخ، گروه مربوطه است. ممکن است شما در انجام این کار از دیگری کمک بگیرید ولی مسئولیت با شماست. این مسئولیت طبق روال، در ادامه به مسئولان محترم دفتر و بعد نزد بنده میآید.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: ما یک سری خط قرمز داریم که از آنها به هیچ عنوان عدول نمیکنیم؛ مسائلی همچون حجاب، وحدت اقوام و مذاهب و استکبارستیزی در زمرهی این خطوط قرمز است.
نحوهی اعتباربخشی محتواها
او دربارهی نحوهی اعتباربخشی محتواها اظهار داشت: اگر یک کارگروه یا کمیتهی حدوداً 10 نفره با حضور اعضای هر گروه درسی به همراه برخی عوامل، انسانها و متفکران قابل اعتماد مربوط به محتوای تولید شده، تشکیل شود و آنها بر محتواها صحه بگذارند، برای اعتباربخشی اولیه کفایت میکند. بعد ممکن است همان کارگروه از افراد دیگری دعوت کنند و مرحلهی بعدی اعتباریابی را آنها بررسی کنند. بنابراین تقاضای من این است که بحث اعتباربخشی را طوری پیچیده نکنیم که در داخلش بمانیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش دربارهی بحث حقوقی محتواها نیز گفت: اگر یقین حاصل کردیم که صاحب منبع محتواها مسئلهدار نیست، از آن منابع استفاده میکنیم و اسمش را هم بهعنوان صاحب منبع میآوریم و چنانچه در کار آن منبع یک دخالتهایی انجام دادیم، کار را بهعنوان یک کار مشترک معرفی میکنیم.
ظرفیت فراوانی برای تولید محتوا وجود دارد
دکتر ملکی با بیان اینکه پروژهی رمزینهها باعث شد بشناسیم چقدر در کشور ظرفیت داریم، افزود: تولیدات فرهنگی و علمی زیادی در کشور انجام میشود که ما تا حدودی از آنها بیخبر بودیم. این تولیدات یک دریاست و ما میتوانیم از بین اینها برای خودمان انتخاب کنیم تا محتواهایمان تأمین شود. البته این را بدیهی فرض میکنم که در انتخاب محتواها، مراقبتهای لازم را انجام خواهیم داد.
محتواها باید تنوع داشته باشند
او به لزوم تنوع رسانهها تأکید کرد و گفت: مبادا محتواهای تکمیل شدهی ما فقط فیلم باشد بنابراین تا جایی که میتوانید محتواها را متنوع انتخاب کنید زیرا تنوع خستگی را از تن آدمها بیرون میآورد و زیبایی و انگیزهی یادگیری ایجاد میکند. البته در اینجا نیز توجه به مربوط بودن محتواها را بدیهی فرض میکنم.
دکتر ملکی تأکید کرد: مخاطب اصلی رمزینههای سریع پاسخ دانشآموز است بنابراین آنچه که انتخاب میشود باید به درد دانشآموز بخورد. ممکن است معلم نیز به این محتواها مراجعه کند زیرا این معلم است که باید محتواها را تدریس کند اما کاربرد محتواها اولاً و بالذات متعلق به دانشآموز است.
وی با بیان اینکه بعد تبلیغی کار را نباید فراموش کرد، افزود: ما باید تیزرها و برنامههای تبلیغاتی مناسب را برای پخش در صدا و سیما و جاهای دیگر آماده کنیم. جامعه باید بداند که سازمان پژوهش امسال کاری میکند که در تاریخ سازمان نبوده است. اینکه تبلیغ، چگونه و با چه پیامی باشد، مسئلهای است که باید روی آن تأمل کرد.
لزوم سهولت دسترسی به محتواها
دکتر ملکی به بارگذاری و سهولت دسترسی به رمزینههای سریع پاسخ اشاره کرد و گفت: دانشآموز وقتی میخواهد از رمزینه استفاده کند باید مستقیماً و بدون واسطه وارد آن محتوا شود. در غیر این صورت بدانید که از حالا شکست خوردهایم زیرا دانشآموز دلش میخواهد گوشی موبایلش را به دست بگیرد و رمزینه را اسکن کند و بدون واسطه وارد آن محتوا شود.
رئیس سازمان پژوهش در پایان تأکید کرد: معلمان ما باید در زمینهی رمزینههای سریع پاسخ، آموزش ببینند. لازم است که برای آموزش معلمان از اکنون اندیشه کنید تا مشخص شود چه آموزشهایی باید به معلمان بدهیم که آنها این محتواهای اضافه شده را بهخوبی تدریس و تفهیم کنند و به متن آموزشی متصل نمایند.
انتهای پیام
ارسال نظر