

صدوچهل و یکمین جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار و بررسی طرح الگوی مفهومی مشارکت بخشهای ستادی، معلمان، مدیران مدارس، مربیان، اساتید حوزه و دانشگاه، خانوادهها و نهادهای مرتبط در انجام مأموریتهای سازمان پژوهش و شیوهنامه تغییر و اصلاح کتابهای درسی دو دستور جلسه این نشست بود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی علمی یکی از مهمترین واحدهای این سازمان است که وظیفه نهاییسازی بخش قابل توجهی از محتوای خروجی سازمان را بر عهده دارد؛ یادآور شد: این شورا از ارکان مهم ارتباط سازمان پژوهش با بخشهای ستادی دیگر و نهادهای برون سازمانی است.
وی اتقان خروجیهای سازمان و واقعی بودن بروندادها و خروجیها در محیط اجرا را دو چشمانداز ایدهآل برای شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش بر شمرد و بر همافزایی نسبت به نقش مشارکتپذیری سازمان تأکید کرد.
دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز توضیحاتی را در خصوص آیین نامه شورا، ترکیب، وظایف و مأموریتهای شورا ارائه کرد و سپس الگوی مفهومی طرح مشارکت تشریح شد.
مشارکت در مسیر تحقق عدالت آموزشی، مشارکت دانشآموزان در فرایند تألیف کتابها، لزوم طراحی سازوکار مشارکت تأثیرگذار ایجاد تعامل دوسویه و مستمر با ذینفعان و مخاطبان برای محتوا، تبیین دقیق برخی تعاریف الگوی مفهومی، در نظر گرفتن گرانیگاههای تحولی، احصای اقتضائات خاص مشارکت، لزوم بازطراحی ایدهها در این طرح، تطابق با اصول برنامههای سازمانی، شفاف بودن چشماندازها، توجه بیشتر به برگزاری جلسات کارشناسی، بیان پیشینه مشارکت در ایران و جهان و مطابقت با تجارب جهانی و بینالمللی در این زمینه، بازطراحی و ایجاد فرهنگ سازمانی مشارکت و آموزشهای لازم در این عرصه، در نظر گرفتن مشوقهای مشارکت، فرهنگسازی مشارکتی، پذیرش انعطاف در برنامه درسی و غیره از جمله مهمترین مواردی بود که حاضران در این نشست به آن اشاره کردند.
دکتر لطیفی در پایان این نشست با تأکید بر اهمیت تمرکز مشارکت سازمانی؛ اخذ نظرات اعضای شورا، تعامل با گروههای کارشناسی، تدوین طرح در قالب الگوی مشارکت، تلاش برای برون رفت از وضعیت گزارش پژوهش همچنین توجه جدی به سابقه مشارکت سازمانی و بازآرایی مأموریتها را از مهمترین محورهای قابل توجه در این نشست برشمرد.
دکتر صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه، زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دوراندیش معاون شورای عالی آموزش و پرورش، نمایندگانی از سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، دانشگاه فرهنگیان، معاونت آموزش ابتدایی و مدیران برخی دفاتر سازمان پژوهش در این جلسه حضور داشتند.
ارسال نظر