
در دومین روز از گردهمایی مشترک معاونان پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها؛ تقویت تعاملات میان استانها و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تبیین شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، گردهمایی دو روزه معاونان پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها طی نشستهایی با ریاست و مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پایان یافت.
در این گردهمایی به مسائلی مانند تبادل نظر در مورد شیوهنامه هزینه کرد، تبادل نظر در مورد شیوهنامه معلم پژوهنده، کارگاه نیازسنجی پژوهشی طرح مباحث نظری، پرداخته شد.
در روز اول این نشست مشترک سه شنبه 7 تیرماه دکترعلی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی سخنرانی کردند.
گزارش روز اول این نشست را اینجا بخوانید.
در گردهمایی معاونین پژوهش و برنامهریزی و توسعه منابع ادارات کل مطرح شد؛
تقویت تعاملات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با استانها و مدارس
در دومین روز این نشست چهارشنبه 8 تیرماه مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گزارشی از فرآیند ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی، آمار ثبت نامها، تعداد تفکیکی ثبت سفارش استانها و جدول رتبه بندی آنها، مشکلات و مسائل در زمینه ثبت نامها، انتظارات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از ادارات کل استانها در خصوص فرآیند ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی ارائه کرد.
وی ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام، به تعبیر و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و قلب آموزش و پرورش بودن این سازمان اشاره کرد و گفت: همانگونه که قلب از طریق شریانها و رگها با تمام اعضای بدن ارتباط دارد سازمان پژوهش و برنامهریزی نیز باید ارتباطش با تمامی اجزای وزارت آموزش برقرار باشد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به چاپ سپاری 149 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی پیش رو، اظهار داشت: حدود 89 میلیون جلد از این تعداد، در استانها توزیع شده است.
وی ادامه داد: امسال هیچ مشکلی در زمینه توزیع کتابهای درسی نخواهیم داشت؛ به همین منظور فرآیند توزیع کتابهای درسی از 10 شهریور ماه آغاز خواهد شد.
علوی تبار ثبت سفارش کتابهای درسی برای میان پایهها را نیازمند توجه بیشتر دانست و گفت: بین عملیات ثبت سفارش کتابهای درسی و توزیع کتابها ارتباط مستقیمی وجود دارد و هرچه ثبت سفارشها زودتر صورت پذیرد فرآیند توزیع مطلوبتر خواهد بود.
وی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به تولیدات داخلی و استفاده از امکانات و تجهیزات داخل کشور اشاره کرد و گفت: در راستای عملیاتی سازی این منویات، سازمان پژوهش امسال قراردادی را با شرکت چوب و کاغذ مازندران منعقد کرد که قرار است 67 درصد کاغذهای استفاده شده در کتابهای درسی سال تحصیلی آینده از کاغذ تولید داخل تامین شود.
وی در ادامه گزارشی از فرایند ثبت سفارش کتابهای درسی استانهای برتر و استانهای نیازمند تلاش بیشتر ارائه کرد و خواستار آن شد که کارگروه ثبت سفارش و توزیع بستهها و مواد آموزشی در تمام استانها با مسئولیت مدیران کل استانی تشکیل شود.
علوی تبار با اشاره بر اینکه کتابهای درسی برای سال تحصیلی جاری به اندازه کافی چاپ شده است تاکید کرد که برای بخش اتباع خارجی و مهاجرین تدابیر لازم اندیشیده میشود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به روند کُند ثبت نام کتابهای درسی برای پایههای ورودی اول، هفتم و دهم که از پنجم تیرماه آغاز شده است، یادآور شد: طبق هماهنگیهای انجام شده با معاونت ابتدایی، معاونت متوسطه و سازمان استعداد های درخشان، امیدوارم این روند تسریع شود.
در ادامه تعدادی از نمایندگان استانی سوالاتی را مطرح کردند.
مشکلات متعدد سامانههای وزارت آموزش و پرورش، مسائل پیرامون زمان بندی توزیع کتابهای درسی، فاصله زیاد برخی مناطق آموزش و پرورش دراستانها برای توزیع کتابها، هزینههای بالای حمل و نقل در توزیع کتابها، برگشت منابع و درصد پرداختی به استانها، ضرورت تدارک انبارهای کتاب استانی، عدم تمایل برخی مدیران مدارس برای ثبت نام گروهی دانش آموزان، آماده سازی و تجهیز انبار کتابها از جمله موارد مطرح شده در این بخش بود.
در ادامه این بخش دکتر محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گزارشی در خصوص محتواهای آموزشی و تربیتی و ساماندهی این دفتر ارائه کرد.
وی با ارائه آماری در حوزه محصولات مکتوب وغیرمکتوب شامل بازیها و وسایل کمک آموزشی؛ نشر کتاب غیردرسی به اهمیت بومی سازی محتوای کتابهای داستانی و غیردرسی، توجه ویژه به شاخصهایی همچون تصویرگری، تالیف کتاب و کاهش کتابهای ترجمه ای پرداخت و از نمایندگان درخواست کرد در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی در تجهیز کتاب خانههای مدارس و فرآیند انتخاب و خرید کتاب براساس کتاب نامه منتشر شده از سوی سازمان پژوهش توجه کنند.
مذنبی به بخش سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی ذیل این دفتر اشاره کرد و در خصوص فرآیند صدور اعتبار نامه محصولات و استانداردسازی آنها بر اساس مصوبه 828، ارزیابی و بررسی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب، ضرورت نگاه جدیتر به مسائل ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، توضیحاتی ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه مجلات رشد مجموعهای قدیمی و دیرینه که در کنار کتابهای درسی در اختیار دانش آموزان، معلمان و دبیران، خانوادهها و نقش آفرینان عرصهی تعلیم و تربیت قرار دارد، یادآور شد: این منابع و محتوای آموزشی سالم ترین و بی واسطه ترین منابع نسبت به کتاب درسی بواسطه شیوع کرونا و هزینههای اجرایی به جهت عام المنفعه بودنش با کمترین هزینه در اختیار خانوادهها قرار می گیرد. نیازمند حمایت در تهیه و توزیع این مجلات و ایجاد زمینه دسترسی مخاطبان در راستای تحقق عدالت آموزشی است.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی وحرفه ای و کاردانش نیز گزارشی از فرایند تهیه و تدوین کتابها در این دفتر ارائه کرد.
ضرورت مشارکت جدی گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل استانها با دفتر تالیف کتابهای فنی وحرفه ای و کاردانش، اشاعه برنامه درسی ترکیبی، برنامهریزی منطقهای در آموزشهای فنی وحرفه ای و کاردانش، تلاش برای کاهش تمرکز و نیازسنجی بازار کار برای تولید بستههای آموزشی از جمله مواردی بود که افشار بهمنی آنها را تشریح کرد.
دکترقدسی احقر رئیس پژوهشکده خانواده و مدرسه، دکتر فرهبد رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی، دکتر کلانتری رئیس مرکز روستایی، عشایری، مرزی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات از دیگر نفراتی بودند که دقایقی را به گزارش ماموریتها و فعالیتهای حوزه مدیریتی شان پرداختند.
دکترعلی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بعد از تشکر از حاضران در جلسه و پاسخ به برخی سوالات مرتبط با فعالیت پژوهشگاه بیانیه پایانی این گردهمایی دو روزه را قرائت کرد.
انتهای پیام
ارسال نظر