با حضور نمایندگان سازمان پژوهش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اموزش و پرورش؛

نشست تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برگزار شد



نشست هم‌اندیشی تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم با حضور نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با توجه به ضرورت و اهمیت برگزاری امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم تحصیلی و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد تغییر در نحوه برگزاری کنکور جهت پذیرش عادلانه در دانشگاه‌های کشور و اعمال سوابق تحصیلی برای داوطلبان آزمون سراسری، نشست هم‌اندیشی با حضور سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری، رؤسای گروه‌های پژوهش و حوزه‌های تربیت و یادگیری، و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر سیدجلال موسوی مدیرکل سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رمضانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر موسوی با تشریح چگونگی تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر برگزاری سال آینده کنکور در دو بخش و فرایند حصول این نتیجه، گفت: انجام مطالعات تطبیقی، فراتحلیل و پژوهش روی شیوه آموزش 12 کشور (شامل آنهایی که آموزشی شبیه به آموزش کشور ما دارند و آنهایی که در سطح جهانی در رتبه‌های بالا قرار دارند) برگزاری جلسات کارشناسی مختلف با مراکز پژوهشی، مراکز تحقیقی و یا هر مؤسسه و نهادی که در این زمینه می‌تواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند؛ دعوت از نخبگان، صاحب‌نظران، کارشناسان و یا هر فرد مطلع دیگری که در این زمینه می‌تواند همکاری کند؛ باعث شد تا در این نظام سنجش و پذیرش به یک جمع‌بندی برسیم.

وی ادامه داد: پس از جلسات مختلف، 21 مسئله، شناسایی و اولویت‌بندی شد و بر اساس این اولویت‌ها، سیاستگذاری‌های لازم صورت پذیرفت؛ طبق همین نظام مسائل سناریوهای مختلف بررسی و نتیجه‌گیری لازم انجام شد.

موسوی در پایان در خصوص مشکلات اجرای این مصوبه، فرایند سنجش و پایش، راهکارهای اجرایی نظام سنجش و پذیرش و همچنین شفاف‌سازی مصوبه اخیر این شورا توضیحات کاملی را ارائه کرد.

سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری با تأکید بر اینکه براساس تربیت تمام ساحتی گره زدن بحث تربیت به کنکور مطلوب نیست، یادآور شد: صحنه واقعی آموزش و پرورش بیانگر این است که اگر کسی در کنکور یا امتحانات نهایی موفق نباشد ممکن است دچار شرایط خاصی شود که این پذیرفتنی نیست.

تأکید بر پسندیده بودن اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف کنکور و دو مرحله‌ای شدن برگزاری آن؛ تأثیر این امر در رعایت بیشتر از عدالت آموزشی؛ تأکید بر اینکه شرایط فعلی برگزاری کنکور تنها مهارت تست زنی است و روش صحیحی برای سنجش توانایی دانش‌آموزان به‌شمار نمی‌رود؛ مطلوب شدن شیوه تصحیح هوشمند امتحانات و یا کنکور؛ اثرگذاری ضریب تأثیر دروس عمومی و تخصصی؛ رعایت بیشتر استاندارد طراحی سؤالات و تنوع آنها؛ چگونگی اجرای اهداف آموزشی مصوب در طراحی سؤالات از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که رؤسای گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی و حوزه‌های تربیت و یادگیری؛ کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این جلسه به آن اشاره کردند.

انتهای پیام

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA