تدریس موضوعات تاریخی در قالب داستان



رئیس گروه مطالعات اجتماعی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: ازویژگی‌های کتاب‌های مطالعات اجتماعی ابتدایی در دوره جدید این است که سعی کردیم موضوعات تاریخی را بیشتر در قالب داستان بگنجانیم به عنوان مثال در پایه چهارم ابتدایی خانواده‌ای به شیراز و همدان و کرمانشاه سفر می‌کنند و با تاریخ ایران باستان آشنا می‌شوند.

وی توضیح داد: وقتی موضوعات در قالب داستان مطرح می‌شود برای دانش‌آموزان جذابیت بیشتری دارد و در داستان هم سعی شده است که علاوه بر نکات تاریخی، نکات تربیتی و اجتماعی مطرح شود؛ در درس تاریخ اسلام پایه پنجم،  نیز داستان هایی با  عنوان «بازگشت از سفر حج» و «سفری به کربلا» مطرح شد که ماجرای یک خانواده هست که پدر و مادر از حج بازگشتند و برای فرزندانشان آنچه را که دیده اند تعریف می‌کنند؛ در واقع  رویدادهای مهم تاریخ اسلام را در این قالب به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم.

* فاصله گرفتن کتاب مطالعات اجتماعی از حافظه محوری

فلاحیان گفت: از دیگر ویژگی‌های کتاب های مطالعات اجتماعی جدید و پایه پنجم در بحث جغرافیا، این است که ما سعی کردیم از حافظه محوری فاصله بگیریم، به این معنی که روی خیلی از درس‌ها  لوگوی «مطالعه برای انجام فعالیت» گذاشتیم.

وی تصریح کرد: در دوره ضمن خدمت هم به مدرسان آموزش دادیم که به معلمان اینگونه انتقال دهند که معلم، محتوای برخی دروس را به عنوان یک منبع کاوشگری برای انجام فعالیت ها تلقی کند و نه به عنوان متنی که باید همه بخش‌های آن توسط دانش آموز مو به مو حفظ شود.

رئیس گروه مطالعات اجتماعی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: به عنوان مثال اگر قرار است دانش‌آموز با کشور همسایه پاکستان آشنا شود، مطالب مفصلی درباره پاکستان در کتاب درسی آورده شده ولی ذکر شده است که معلمان از این‌ مطالب، سوال امتحانی ندهند بلکه دانش‌آموزان با ترکیب اطلاعاتی که از متون کتاب استخراج می کنند، کاربرگ‌هایی را در پایان کتاب تکمیل می کنند؛ ضمن اینکه به دانش‌آموز فعالیت نقشه‌خوانی یا سوال استنباطی داده ایم مثلا با استنباط از متن بگویند ویژگی‌های مشترک ما با کشور پاکستان یا جمهوری آذربایجان یا ترکمنستان چیست؟

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA