
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست علمی، تخصصی الگوهای تعاملی خانواده در ایران با حضور کارشناسان و اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مدیران و کارشناسان دفتر انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش، انجمن روانشناسی ایران و انجمن علمی اولیاء و مربیان در سالن اجتماعات این مکان برگزار شد.
در این نشست دکتر علی اصغر احمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر کل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش از تفرد به معنای گرایش انسان از جمع به فرد و استقلال وی از نظر فکری و عاطفی یاد کرد و افزود: شکل گیری تفاوت ها، فاصله گرفتن افراد از یک دیگر و تحقق کامل فردیت از اهم مراحل تفرد به شمار می رود.
احمدی در خصوص جریان توزیع قدرت و انواع متنوع آن سخن و در زمینه ظهور و بروز قدرت هنری و سیاسی در کنار قدرت اقتصادی خاطر نشان کرد: قدرت، همبستگی خود به سن و بزرگسالی را تا حد زیادی از دست می دهد.
وی با اشاره به انواع الگوهای تعاملی سلطه گر، وابسته مقابله گر، پذیرا و پویا، نامنسجم و زیستی تصریح کرد: حاکمیت جو مراقبت کردن، نظاره گر بودن و وجود جو خوف و رجا، تهدید و تحقیر از یک سو و از سوی دیگر تطمیع و تشویق و حاکمیت مسئولیت گذاری و مسئولیت پذیری برخی از ویژگی های تعاملی فرد در الگوی سلطه گر به حساب می آید.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران حاکمیت جو مراقبت، محدود سازی متقابل در روابط اجتماعی و فعالیت های شغلی و تحصیلی، دشواری پذیرش دیگران و حاکمیت آیین های اختصاصی را به عنوان و یژگی های تعاملی در الگوی وابسته معرفی کرد.
دکتر احمدی در خصوص ویژگی های تعاملی در الگوی مقابله گر حاکمیت جو حساسیت و نکته بینی، به رخ کشیدن دائمی بی حرمتی ها از طرف مقابل و همچنین به رخ کشیدن دائمی ایثارگری ها و صبوری کردن ها از طرف خود و تلاش در راستای جبران گوشه ای از ستم های تحمیل شده به فرد را به عنوان دیگر ویژگی های تعاملی در الگوی مقابله گر برشمرد.
در ادامه این نشست علمی احمدی استقلال فرد از طرف اعضای خانواده، به رسمیت شناختن محدودیت ها، نارسایی ها و خطاهای اعضای خانواده و اجتناب از سرزنش، پایبندی جدی اعضا به اصول مورد اتکا، سادگی و روان بودن و دوری از تکلف در مقابل اعضای خانواده و بر حذر بودن از ارتکاب عملی که منجربه خدشه دار شدن ارزش های اصیل اساسی سایر اعضا می گردد را در زمره ویژگی های تعاملی فرد در الگوی پویا اعلام کرد.
مدیر کل انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش در پایان وجود رفتارهای متضاد و ناهمخوان در فضای عمومی خانواده، حاکمیت شدید تعارض های عاطفی، شناختی و رفتاری در خانواده، وجود فرازهایی از آرامش، اطمینان و تشنج و نا آرامی و حاکمیت واکنش های نامناسب با شرایط و فقدان تصمیم گیری های عقلانی در موقعیت حساس و نبود آینده نگری و تخریب پل های پشت سر و پایه های اعتماد اجتماعی را از جمله ویژگی های تعاملی الگوی
نامنسجم ذکر کرد.
ارسال نظر