به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشست که با حضور سرکار خانم آذر نوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه 2 سیما، خانم معصومی تهیه کننده، محمد ابراهیم محمدی مشاور رئیس سازمان پژوهش، دکتر قاسمی پور رئیس گروه ادبیات فارسی و حدادی در ساعت 10:30 روز دوشنبه 24 خردادماه 95 برگزار شد، محمدی ضمن خوشامدگویی، حضور گرم مدعوین به ویژه سرکار خانم آذرنوش را فرصت مغتنمی برای ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر بین محتوای کتب درسی و تولیدات سیما ارزیابی کردند.
وی با نقد رویکرد آموزش حافظه محور که صرفا به انبار کردن دانش در ذهن، بدون توان استفاده از آن در زندگی واقعی اکتفا نموده اند، افزود: باید با مشارکت صاحب نظران و تولید برنامه های مناسب تلاش کنیم دانش آموزان به مراتب بالاتر یادگیری مانند ادراک ، کاربرد و تحلیل مطالب نیز توجه کنند.
محمدی با بیان این مطلب که بخش اعظم ماموریت 2 سازمان بزرگ صدا و سیما و آموزش و پرورش در مهندسی فرهنگ و رفتار جامعه با توجه به حجم انبوه مخاطبان همراستاست، اضافه کرد: شناسایی امکانات و استفاده از ظرفیتهای دوطرف موجب هم افزایی و تقویت برنامه های آموزشی و فرهنگی خواهد شد.
در ادامه سرکارخانم آذرنوش ضمن اظهار رضایتمندی از برگزاری و استمرار چنین جلساتی اظهار کرد: متاسفانه دانش آموزان صرفا به حفظِ مطالب تا جلسه امتحان پرداخته و از سایر مهارتهای گفتاری و نوشتاری بهره چندانی نبرده اند. گاه تحصیل کرده های دانشگاهی نیز برای نوشتن یک گزارش و یا متنی چند صفحه ای مشکل دارند.
وی افزود: بررسی های ما حاکی از آن است که ارتباط نسل جدید با ادبیات کهن کشور بسیار ضعیف است. لذا ضروری است تا با برنامه ریزی مناسب این نقیصه برطرف گردد.
آذرنوش با اشاره به چند بعدی بودن برنامه های سیما و ضرورت بهره گیری از هنر برای جذب و نگهداشت مخاطب افزود: برنامه های تلویزیونی دارای وجوه مختلفی که در تولید برنامه ها باید به همه آن ها توجه کرد.
در ادامه دکتر قاسمی پور با بیان اینکه دانش آموزان پس از مدرسه بلافاصله سراغ برنامه های تلویزیونی می روند، لذا این رسانه در انتقال مسائل فرهنگی نقش موثری به مخاطبان دارد، اضافه کرد: گروه ادبیات با درکی درست از شرایط موجود تلاش کرده است تا خلاصه 48 کتاب قصه را در کتاب های درسی بیاورد که دانش آموز تا پایان تحصیلات 48 کتاب قصه را رایگان خوانده باشد، اضافه نمود: نگاه گروه ما به درس ادبیات فارسی صرفا به عنوان یک ماده درسی مانند فیزیک یا شیمی نیست، بلکه آن را یک مهارت زندگی می دانیم و در کتب جدید التالیف پایه دهم این هدف مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی طرح «کمی پنجره » به تهیه کنندگی خانم معصومی را تا حدودی همراستا با اهداف آموزشی ارزیابی کرد و اضافه نمود: تنها در دو مورد ابهاماتی دارد که باید در جلسه ای مشترک رفع ابهام و یا اصلاح صورت پذیرد.
رویکرد کتاب های فارسی تا پایه هفتم«عام» بوده و از پایه هشتم تا دوازدهم «نگارش خاص» مطرح است.
قاسم پور موفقیت را در گرو همدلی و همزبانی نهاد های مسئول از جمله صدا و سیما، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و... دانست و افزود: در برخی کشورها اگر نامه شما اشکال داشته باشد نمی پذیرند، تا فرد وادار به رعایت اصول نگارش شود.
خانم معصومی با اشاره به بررسی و ذخیره سازی برنامه های تلویزیونی بسیاری از کشورها اظهار کرد: شاید در برخی موارد بتوان از آن به عنوان قالب با محتوای بومی و مبتنی بر ارزش های ایرانی- اسلامی ارائه نمود.
ارسال نظر