به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ کاظم جلالی در میزگرد سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در سی و سومین اجلاس مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: باید به اجرایی شدن سندتحول آموزش و پرورش به شکل جدی نگاه کرد. رسیدن به این راهکار نیازمند آن است که اجزای مختلف دولت، مجلس، مردم و رسانه ها نسبت به آن حساس شوند. آموزش و پرورش خانواده بسیار بزرگی است که وزارتخانه دیدن آن چندان زیبنده نیست.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: این سند برای متحول کردن نیروی انسانی و ساختن آینده کشور است و در تمام برنامه های توسعه کشور به شکلهای مختلف به موضوع نظام مند کردن رشد و توسعه آموزش و پرورش پرداخته شده است.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین بخشهایی وجود دارد که نیازمند قانون گذاری است که این بخشها در حیطه مجلس شورای اسلامی است به طور مثال تعیین سن افراد لازم التعلیم، طرح جامع تربیت نیروی انسانی و ارتقا توانایی، تامین، تخصیص و تنوع بخشی به منابع مالی، بازنگری در تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ، همکاری و مشارکت ملی برای اجرای سند، تقویت نقش خانواده ها در آموزش و پرورش، اصلاح و بازنگری قانون احیای پرورشی و تربیت بدنی است.
نماینده ادوار ششم تا دهم مجلس افزود: سند تحول در برنامه های اول تا ششم به انواع مختلف از سوی نمایندگان مجلس دیده شده است اما در برنامه ششم به صورت حرفه ای و تخصصی برای اجرا از سوی نمایندگان در حال بررسی است.
جلالی با اشاره به اینکه این سند در بخش هایی نیز به بازنگری و قانون گذاری دارد افزود: سند تحول باید با برنامه ریزی و با قانون گذاری در مرکز پژوهش ها مجددا اظهار شود.
وی با اشاره به بخش هایی از بند های این سند که نیاز به قانونگذاری دارد گفت: مشارکت در کارهای آموزش و پرورش لازم و ضروری است و از این رو باید دیگر ارگان ها را دخیل ساخت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ضمن اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی وعملیاتی کردن سند تحول بنیادین افزود: مجلس در باره پیش نویس قوانین و اجرای سند و عملیاتی کردن آن در کنار وزارت آموزش و پرورش ایستاده است.
ارسال نظر