به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ شهریار فولادوند در مراسم افتتاحیه سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است گفت: آموزش و پرورش به عنوان بنیادی ترین نهاد آموزشی وظیفه بزرگی برعهده دارد.
وی افزود: حرکت در مسیر تحقق اهداف آموزش و پرورش برگرفته و متاثر از منویات دین مبین اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست های کلی حاکم بر آموزش و پرورش ، ابلاغیه مقام معظم رهبری، توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و برنامه های دولت تدبیر و امید خواهد بود که مسیرهای اصلی را برای ما روشن می کند.
فولادوند همچنین ادامه داد: توفیق هرچه بیشتر در پیشبرد آرمانها و اهداف این مجموعه بزرگ مستلزم راهبردهای اصلی و اجرایی است. از این رو قطب 2 کشور بحث عدالت آموزشی را در دستور کار خود قرار داد. اندیشمندان اجتماعی نیز معتقدند که عدالت آموزشی بستر عدالت اجتماعی را فراهم می کند و بی عدالتی آموزشی ممکن است در آینده منجر به تبعیض طبقاتی نیز شود.
وی خاطر نشان کرد: عدالت آموزشی به معنای فراهم آوردن فرصت های برابر صرف نظر از تفاوت های قومی و مذهبی است. در سند تحول نیز این مورد و همچنین کلید واژه هایی چون توانمندسازی معلمان و دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است: در دستیابی به عدالت آموزشی عناصری وجود دارد که بایسته هایی دارند، اگر این بایسته ها صحیح ایجاد شوند هدایت درستی به سمت عدالت خواهیم داشت. در برقراری یک عدالت آموزشی عناصری نظیر معلم، دانش آموز، مباحث مربوط به دانش آموز و فضاهای آموزشی مطرح است، هر کدام از این عناصر نقاط قوت و تهدیداتی دارند.
فولادوند تهدیدات عدالت آموزشی را اینگونه بیان کرد: عدم امکان به کارگیری نیروهای چند تخصصی، عدم ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم، عدم وجود نیروی متخصص خانم در برخی مناطق به دلیل تبعیت آنها از محل سکونت همسرانشان، تفکیک دانش آموزان در قالب تیزهوشان، نمونه و عادی، کاهش جمعیت مناطق روستایی و ... از جمله موانع و مشکلات پیش روی عدالت آموزشی است.
این مدیر آموزش و پرورش ایجاد زمینه مناسب برای تحصیل دختران و پسران بازمانده از تحصیل و کمک به تامین هزینه های تحصیل دانش آموزان مناطق محروم را از جمله راهکارهای از بین بردن مشکلات پیش روی عدالت آموزشی دانست و افزایش پوشش تحصیلی در مدارس شبانه، اختصاص رشته های هنرستانی متناسب با مناطق و کاهش افت تحصیلی را از اقدامات انجام شده توسط استانهای کشور در رابطه با عدالت آموزشی عنوان کرد.
ارسال نظر