به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، آیین بازگشایی مدارس مؤسسه راهیان کوثر تهران صبح امروز با حضور مدیران، معلمان، اولیاء و جمع کثیری از دانشآموزان این مدارس برگزار شد.
همزمانی نخستین روز سال تحصیلی 97ـ96 با ایام عزاداری محرم و هفته دفاع مقدس، فرصت مناسبی برای تدارک یک برنامه متفاوت و به یادماندنی در اختیار برگزار کنندگان آیین بازگشایی مدارس راهیان کوثر قرار داد و دانشآموزان با فریادهای یا حسین(ع)، سال تحصیلی را آغاز کردند.
در این مراسم همچنین از دانشآموزان برتر مدارس راهیان کوثر در زمینههای گوناگون علمی، معرفتی و ورزشی تقدیر به عمل آمد.
*اجرای سند تحول بنیادین، پاسخ قاطع به خباثتهای دشمنان است
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این مراسم، با بیان اینکه دفاع مقدس کلاس درس مجاهدت، ایثارگری، ولایت مداری و بصیرت بود، گفت: تقارن بازگشایی مدارس با دهه محرم و هفته دفاع مقدس اتفاقی نادر است و پیام مقاومت و ایستادگی را برای فرهنگیان ما به همراه دارد.
زاهدی با بیان اینکه اگر نسل آینده زیر خیمه ولایت باشد، آینده روشن امت اسلامی تضمین خواهد شد، گفت: صهیونیستها و جریانات استکباری به دنبال رخنه فرهنگی با استفاده از فضای مجازی هستند و همین مسأله، رسالت فرهنگیان ما را افزون کرده است.
وی تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نهایت دقت، بصیرت، کار کارشناسی و ظرافت تدوین شده و این سند راهکارهای مبارزه با نفوذ و رخنه فرهنگی دشمنان را به خوبی پیشبینی کرده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه دشمن به دنبال دور کردن نسل جوان از هویت دینی و ملی است، گفت: در مقابل خباثتهای دشمنان باید هویت اصیل جریان ولایتمدار در مدارس تقویت شود.
زاهدی افزود: هدف دشمن از فرهنگزدایی و هویتزدایی، جاانداختن باورهای التقاطی و وارداتی و تضعیف آرمانهای دینی است در این شرایط معلمان و فرهنگیان باید هویت عظیم انسانی و روح خودباوری را در دانشآموزان تقویت کنند، در این فضا اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پاسخ قاطعی به خباثت ورزی دشمنان نظام است.
وی با تأکید بر اهمیت فعالیت ایجابی و مثبت در فضای مجازی به جای هراس از آن، اظهار کرد: کتب درسی باید مطابق نیازهای نسل جدید دانشآموزان متحول شود و به جای تأکید بر محفوظات، قدرت خلاقیت و مهارتهای دانشآموزان تقویت شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه بکارگیری رویکردهای جدید در آموزش و پرورش کاملاً ضروری و حیاتی است، خاطرنشان کرد: نباید دانشآموزان را در یک کلاس درس کوچک محدود کنیم و از معلم انتظار معجزه داشته باشیم.
زاهدی تصریح کرد: بسیاری از کلاسهای درسی باید در مساجد، میادین ورزشی و محیطهای اجتماعی و اداری مرتبط تشکیل شود تا زمینه فراگیری در دانشآموزان تقویت شود.
*اخلاق منهای علم، جهالت و علم منهای اخلاق حماقت است
ابراهیم عزیزی مدیر عامل موسسه راهیان کوثر تهران در ادامه مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام سوگواری سالار شهیدان و هفته دفاع مقدس، گفت: وقوف و اشراف کافی بر جایگاه انسان در جهان آفرینش، زیربنای اصلی و سرنوشت ساز برای سامان دادن به یک نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه دانشآموزان و نونهالان، آیندهسازان اصلی انقلاب اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم از انسان به عنوان اشرف مخلوقات و جانشین خود روی زمین نام برده است؛ در توصیف عظمت جایگاه انسان همین بس که پروردگار تعالی دستور سجده به انسان را صادر کرده است.
مدیر عامل مؤسسه راهیان کوثر تهران، در توضیح علت جایگاه رفیع انسان نزد پروردگار و کرامت عظیم آن در قیاس با سایر مخلوقات، افزود: کرامت عظیم انسان از دو عامل نشأت میگیرد. نخست اینکه نفخه الهی به عنوان روح در کالبد انسان دمیده شده و عامل دیگر اینکه انسان به اذن خداوند قادر به بهره برداری از عطیه عقل است. همین دو عامل باعث میشود که خداوند از فرشتگان بخواهد بر انسان سجده کنند.
عزیزی با بیان اینکه در شریعت اسلام، انسان مجموعهای از استعدادهای بالقوه در نظر گرفته میشود که برای به فعلیت درآمدن استعدادهایش باید تحت تربیت قرار بگیرد، اظهار کرد: از نظر ما فلسفه نهایی تعلیم و تربیت چیزی جز رسیدن به کمال و دستیابی به حقیقت نیست.
وی اضافه کرد: اهمیت مسأله تعلیم و تربیت ناشی از نقش آن در به فعلیت رساندن استعدادهای انسانی است و ما در مدارس راهیان کوثر کوشیدهایم که حقیقتجویی و نیل به رستگاری را مبنای اصلی تعلیم و تربیت قرار دهیم.
مدیر عامل مؤسسه راهیان کوثر تهران، رسیدن به رستگاری را در گروه تعلیم و تزکیه هم زمان دانست و گفت: شریعت اسلام رشد عقلانی و رشد اخلاقی به صورت توأمان از انسان طلب میکند؛ در دیدگاه اسلام، کسب اخلاق منهای علم، جهالت و کسب علم منهای اخلاق حماقت است.
عزیزی با بیان اینکه در تعلیم و تربیت باید جسم و روان و حیات دنیوی و اخروی به صورت توأمان مورد عنایت قرار بگیرد، تصریح کرد: در مدارس راهیان کوثر دانشآموزان بر اساس 3 رکن ارتقای علمی، ارتقای معرفتی و کسب مهارت، استعدادهای درونیشان را به شکوفایی میرسانند.
وی افزود: از یک دانشآموز مؤمن و متعهد، ضعف و ناتوانی علمی به هیچ وجه پذیرفته نیست و در عین حال رشد علمی بدون کسب معرفت و بصیرت، خود یک نقصان به حساب میآید؛ درعین حال دانشآموز عالم و با اخلاقی که از مهارت کافی برخوردار نباشد، در جامعه نمیتواند نقش مفیدی ایفا کند.
مدیر عامل مؤسسه راهیان کوثر، با تأکید بر اهمیت پیوند کادر مدرسه، دانشآموزان و خانوادهها، خاطرنشان کرد: خانوادهها نباید تصور کنند که صرفاً باید دانشآموزشان را ابتدای سال تحصیلی به مدرسه بسپارند تا آنچه را که میخواهند در پایان سال تحویل بگیرند؛ خانوادهها باید پیوند ناگسستنی با مدیران، دبیران و کادر مدرسه داشته باشند.
ارسال نظر