به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شهرناز بخشعلیزاده اظهار کرد: هنوز کتابهای کمک آموزشی با استانداردهای مطلوب فاصله دارند. من یکی از دلایل آن را نوع تقاضای بازار میدانم.
وی تصریح کرد: کتابهای کمک آموزشی بیش از آنکه پاسخگوی استانداردها باشند، پاسخگوی نیازهای بازار هستند و زمانی که نیازهای بازار هر چه بیشتر خود را به استانداردها نزدیک کنند، شاهد پیشرفت کتابهای کمک آموزشی هم خواهیم بود.
سرگروه داوران بخش ریاضی جشنواره آموزشی تربیتی رشد گفت: بخش زیادی از فرار دانشآموزان از درس ریاضی، و اقعیت این درس نیست بلکه باورهای نادرستی است که از سوی والدین به بچهها القاء میشود.
وی افزود: زمانی که والدین از روز اول مدرسه به بچهها تلقین میکنند که سرکلاس ریاضی حواس خود را جمع کنند چون ریاضی درس سختی است، باعث میشوند تا دانشآموزان پیش از آنکه لذت یادگیری ریاضی را تجربه کنند، از این درس ترس داشته باشند.
بخشعلیزاده تأکید کرد: از سوی دیگر بخشی از معلمان ریاضی نیز به جای اینکه توانمندی دانشآموزان را در حل مسائل ریاضی درک کنند با طرح این پرسش که «مسئلهای طرح میکنم، اگر تونستی حل کنی؟»، عدم توانایی را در دانشآموزان القاء میکنند.
وی در خصوص چگونگی کمک کتابهای کمک آموزشی در حل این مشکل، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر در حوزه کتابهای کمک درسی، صفحهآرایی و محتوای این کتابها از حالت مجرد الگوریتمی خارج شده و این تغییر باعث جذب بچهها به سوی درس ریاضی است. البته در مقطع متوسطه هنوز جای کار زیادی برای جذب دانشآموزان به سوی درس ریاضی وجود دارد. معتقدم همه افراد به جزء درصد بسیار پائینی از افراد که مشکلات ذهنی دارند، میتوانند ریاضی یاد بگیرند و کتابهای کمک آموزشی مناسب میتوانند در جذب افراد بسیار مؤثر عمل کنند.
سرگروه داوران ریاضی جشنواره کتابهای کمک آموزشی تربیتی رشد با تأکید بر اینکه کتابهای کمک آموزشی همچنین در قالب بازی و سرگرمی میتوانند بچهها را به ریاضی علاقهمند کنند، گفت: در این خصوص برخی از ناشران حرکتهای مثبتی را آغاز کردهاند، اما مؤلفان و ناشران در کنار یکدیگر باید در نظر داشته باشند که پیش از همه باید به والدین نشان دهند که چگونه میتوانند مانع آموزش صحیح ریاضی به دانشآموزان نشوند.
وی گفت: والدین، مسئول آموزش به فرزندانشان نیستند. چرا که والدین حتی در صورت داشتن تحصیلات بالا نیز، لزوماً مهارتها و دانش لازم را برای آموزش ریاضی به بچهها ندارند. ضمن آنکه از سوی دیگر روش آموزش ریاضی در سالهای اخیر تغییرات زیادی داشته است و اگر والدین به روش خودشان به بچهها آموزش دهند باعث ایجاد تضاد بین روش معلم و خودشان در ذهن دانشآموز میشوند و بچهها را نسبت به کلاس، معلوم و فرایند آموزش بیاعتماد میکنند.
بخشعلیزاده، به عنوان یکی از داوران جشنواره کتاب رشد ادامه داد: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که آموزش فقط محدود به کلاس درس نیست و باید در خانه هم ادامه داشته باشد، اما روند آن را معلم تعیین میکند. به همین دلیل گفته شد که کتابهای کمک آموزشی با طراحی بازیها و سرگرمیهای مناسب میتوانند به والدین در آموزش ریاضی به دانشآموزان به نحوی که آنان را از ریاضی خسته نکنند، کمک کنند.
وی با اشاره به مسئله کنکور تصریح کرد: کنکور باید در خدمت آموزشدهی باشد، اما متأسفانه این مسئله چنان بر روی آموزش صحیح مفاهیم توسط دانشآموزان سایهافکنده که سبب شده تا دانشآموزان فقط با شیوههای تستزنی آشنا شوند و با همین تفکر هم وارد دانشگاه شوند در این صورت شاهد گلایههای اساتید دانشگاه از سطح یادگیری دانشآموزان در مدارس هستیم.
سرگروه داوران بخش ریاضی جشنواره کتاب رشد افزود: ژاپن هم از جمله کشورهایی است که کنکور دارد، اما آموزش مدارس تحت تأثیر کنکور نیست، اما متأسفانه والدین در ایران از معلمان میخواهند که سرکلاس به بچهها تستزنی آموزش دهند به همین دلیل معتقدم باید نگاه معلم، مدیر و خانوادهها نسبت به آموزش تغییر کند تا آموزش صحیح مفاهیم در کتابهای درسی و کمک آموزشی نیز جای خود را باز کند.
بخشعلیزاده در پایان با بیان اینکه حرکتهای زیبایی از سوی ناشران کتابهای کمک آموزشی در این خصوص انجام شده، ابراز امیدواری کرد تا در سالهای آتی با تغییر نگاه در والدین شاهد گسترش روزافزون تغییرات مطلوب در کتابهای کمک آموزشی باشیم
ارسال نظر