به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هم اندیشی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای تعالی برنامه درسی برگزار شد.
در این نشست که از ساعت 7:30 الی 9:30 صبح روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه به میزبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، دکتر کاظمی پس از تشکر از برگزاری این نشست اظهار کرد: نقش بی بدیل سازمان ایجاب می کند چنین جلساتی توسعه یافته و در گروه های کارشناسی مجزا، به مباحث عمیق تر پرداخته شود.
وی افزود: در حوزه پرورشی هم کار زیاد است. یکی از دغدغه های ما آن است که کارکرد اصلی خود را از دست داده ایم. سخت است با ماموریتی که سند تحول تحت عنوان «حاکمیت تربیتی» بر تمام ارکان آموزش و پرورش کار را دشوار کرده است. تعریف مشخصی هم نداریم. بزرگترین چالش با مجموعه شماست. ساختار برنامه ها باید به گونه ای تعریف شده که فضایی برای فعالیت پرورشی باقی نگذاشته است. دانش آموزان تمام وقت خود را صرف خواندن کتاب می کنند و هرچه بالاتر می روند کار دشوار تر می شود.
کاظمی اضافه کرد: برنامه تنظیم شده با فعالیت های پرورشی همخوانی ندارد. معلم، فیزیکش را درس می دهد و می رود. جایی برای کار پرورشی دیده نشده. نگاه سیستمی تغییر ایجاد می کند، نه بخشی. وزارت آموزش و پرورش و همه سیستم باید کمک کنند. کتاب درسی باید به گونه ای تدوین شود که در کنار آموزش، نقش مربی پرورشی هم دیده شود.
همانگونه که در معماری و نوسازی هم باید دیده شود. نقش تربیتی برای مدیران و معاونان دیده شود. آقای نوید مطلب جالبی گفتند؛ «خود تحول بنیادین با نگرش ایجاد می شود. اگر معلم احساس مسئولیت کند، خودش انجام می دهد، ولو اینکه برنامه نباشد.». در حال حاضر همه فعالیت های مربی به برگزاری نماز جماعت خلاصه شده.
وی اضافه کرد: درحال تدوین برنامه ای جامع هستیم که به سایر حوزه ها از جمله آسیب های اجتماعی، مشاوره، آموزش های جنسی و... نیز توجه شده است.
ارسال نظر