به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، به نقل از ایسنا، رییس موزه علوم و فناوری ایران در دهمین کنفرانس آموزش شیمی به ایراد سخنرانی با عنوان "آموزش؛ راه رسیدن به توسعه پایدار" پرداخت و تأکید کرد: از مشکلات اساسی آموزشوپرورش وجود مدیران سیاست زده و تصمیمات عجولانه آنها در تغییر دستگاههای آموزشی است؛ کسی که میخواهد آموزش ببیند باید قدری آزادی عمل داشته باشد که لازمه آن پذیرش آموزش غیررسمی در کنار آموزش رسمی است.
سواد؛ توانایی شناسایی در تغییر، خلق، ارتباط و محاسبه است
سیفالله جلیلی در این کنفرانس که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، بابیان اینکه آموزش عین آمادهسازی جامعه برای پذیرش یک فرهنگ جدید است و باید برای رسیدن به جامعه پایدار آموزش صحیح داشت، هدف اصلی از آموزش را کسب سواد دانست و تأکید کرد: سواد خواندن و نوشتن علم تنها بخشی از این آموزش است. این در حالی است که سواد توانایی شناسایی در تغییر، خلق، ارتباط و محاسبه است و باسواد کسی است که بتواند ایده جدید ارائه کند.
وی در همین زمینه ادامه داد: شخصی باسواد است که توانایی درک و پاسخ به فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، علمی و تاریخی، اقتصادی و محیطی را داشته باشد. ساختار آموزشی مناسب، کلید آموزش مناسب سواد و مهارتهای زندگی است.
مافیای کنکور به آموزشوپرورش جهت میدهد
رئیس موزه علوم و فناوری ایران برخی از مشکلات سیستم کنونی آموزشوپرورش را کنکور محور بودن آموزش در مدارس، کتب درسی، مدیریت نامناسب و مدیران سیاست زده، نگرشهای جهتدار به آموزش، آموزشهای اجباری و دروس اجباری، تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه و آموزش، مهارت محور نبودن آموزش در مدرسه و دانشگاه، رشد بیرویه مدرکگرایی و رشد تحصیلات تکمیلی بدون پشتوانه عنوان کرد و افزود: مافیای کنکور به آموزشوپرورش جهت میدهد و این بزرگترین خیانت به ساختار آموزشی ماست.
جلیلی در همین خصوص پیشنهادها عجیبوغریب مؤسسات کنکور به رتبههای اول دانشگاه را یادآور شد و اضافه کرد: کتب درسی کنکور محور است که این توهین بهحساب میآید.
انتقاد از تصمیمات عجولانه مسئولین برای عوض کردن سیستمهای آموزشی
وی بابیان اینکه کسی که میخواهد آموزش ببیند باید قدری آزادی عمل داشته باشد، از تصمیمات عجولانه مسئولین برای عوض کردن دستگاههای آموزشی انتقاد کرد و افزود: مدرسه و دانشگاه، دانشآموز و دانشجو را بهعنوان شهروند تربیت نکرده و مهارتهای زندگی را به آنها آموزش نمیدهند.
رئیس موزه علوم و فناوری ایران همچنین به توسعه بیرویه تحصیلات تکمیلی بدون نیازسنجی و وجود بیش از چندین هزار فارغالتحصیل بیکار در مقطع دکتری در کشور اشاره و تأکید کرد: جای سؤال دارد که باوجوداین حجم از دانشجوهای فارغالتحصیل تحصیلات تکمیلی با کمبود معلم مواجه بوده و نمیتوانیم آنها را به مدارس بفرستیم.
پیشنهاد عجیبوغریب مؤسسات کنکور به رتبههای اول دانشگاه
جلیلی برخی از راهکارهای موضوعات فوق را قرار گرفتن آموزش غیررسمی در کنار آموزش رسمی و پذیرش آن آموزش از سوی معلمان، تغییر منابع آموزشی و وجود مدیران مستقل و نه سیاست زده در آموزشوپرورش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر همهچیز تغییر کرده و جزوه 50 سال پیش به درد تدریس نمیخورد و در این خصوص منابع آموزشی ما نیز باید تغییر کند.
وی همچنین بر ضرورت تنوعبخشی به انتخاب رشتهها تأکید کرد و گفت: رشتههای دانشگاهی و دروس آنها شدیداً نیاز به بازنگری دارند.
رئیس موزه علوم و فناوری ایران خاطرنشان کرد: اخلاق علمی از جامعه ما رخت بسته است؛ از زمانی که پول و تجارت وارد آموزش شد، این موضوع صدمهدیده که باید آن را تقویت کنیم و نیز از تجربههای آزمایششده سایر کشورها در این زمینه بهرهمند شویم.
جلیلی در پایان افزود: برای کنکور نیز باید جایگزین مناسبی پیدا شود
ارسال نظر