
مقدمه:
برنامه درسی به مجموعه فرصتهای تربیتی نظاممند طرحریزی شده از سطح ملی تا مدرسه اطلاق میشود که دانشآموزان برای کسب شایستگیهای لازم جهت درک و اصلاح موقعیت خود و دیگران در معرض آن قرار میگیرند (مبانی نظری سند تحول، صفحه 372)
برنامه درسی یکی از مهمترین زیرنظامهای سند تحول میباشد که زمینه تربیت همه جانبه دانشآموزان (شش ساحت تربیتی) را فراهم میآورد براساس این تعریف همه فعالیتهای معلمان، مربیان تربیتی، تربیت بدنی و ...، در قالب این زیرنظام قرار میگیرد این زیر نظام در سندی به نام سند برنامه درسی ملی جهتگیری کلان برنامههای درسی را مشخص کرده است (اصول، اهداف، رویکرد و ...) در سالهای اخیر بستههای آموزشی همسو با این سند توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با همکاری تعدادی از معلمان تدوین و در مدارس اجرا شده است.
با استوار کامل ساختار آمده 3-3-6 و با عنایت به ابلاغ سیاست راهبردی انطباق بستههای آموزشی با مفاد سند فوق از سوی سرپرست محترم سازمان جناب آقای دکتر تورانی، فصل جدیدی از غنی سازی برنامههای درسی در سازمان پژوهش آغاز شده است. یکی از اقدامات اساسی در این میان موضوع اشاعه و پایش برنامههای درسی ملی است.
برای این منظور آقای دکتر عظیم محبی با ابلاغ سرپرست سازمان پژوهش به عنوان رئیس کمیته اشاعه و پایش سند برنامه درسی ملی منصوب گردید. این کمیته با ترکیبی از همکاران سازمان پژوهش و نمایندگان معاونتهای آموزش و پرورش، تربیت بدنی، مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات،شورای عالی آموزش و پرورش می باشندتشکیل شده است. قرار است ضمن تدوین طرح اشاعه و پایش، زمینه آن در سطح ستاد تا مدرسه در بستر برنامه تدبیر و تعالی مدیریت مدرسه اجرا گردد.
ارسال نظر